Z kolei polska gospodarka wykazuje większą dynamikę wzrostu. Wiosenna prognoza Komisji Europejskiej przewiduje, że PKB Polski w 2024 roku wzrośnie o 2,8%, co stanowi niemal trzykrotnie wyższy wzrost niż średnia UE. Już w drugim kwartale Polska zanotowała istotny wzrost zarówno w imporcie, jak i eksporcie. W porównaniu do 2023 roku, w trzecim kwartale liczba ofert frachtowych na trasach z i do Polski znacznie się zwiększyła, zwłaszcza w relacjach z Węgrami, Czechami, Francją i Niemcami. Także w odniesieniu do drugiego kwartału wzrost był widoczny na wspomnianych trasach.
Zmienne ceny ofert i propozycje stawek
Na platformie TIMOCOM Marketplace zleceniodawcy mogą określać cenę swoich ofert, a potencjalni zleceniobiorcy mają możliwość przedstawiania własnych propozycji cenowych, co stanowi podstawę do negocjacji stawek między partnerami. W trzecim kwartale na trasach krajowych w Niemczech średnie tygodniowe ceny ofertowe wahały się od 1,48 do 1,83 euro za kilometr, co stanowi wzrost o 14,9% w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Propozycje cenowe także wzrosły – w tygodniu o największym popycie przewoźnicy oferowali stawki sięgające 1,91 euro/km.W odniesieniu do tras europejskich, najwyższa średnia tygodniowa cena osiągnęła poziom 1,70 euro za kilometr, co stanowi znaczną zwyżkę w porównaniu do poprzedniego roku. Stawki proponowane na trasach międzynarodowych również pozostały na wysokim poziomie, znacznie przekraczając wartości z roku poprzedniego.
Prognozy: przed Świętami Bożego Narodzenia oczekiwany jest jedynie nieznaczny spadek liczby ofert frachtów
Pomimo przewidywanego niewielkiego spadku liczby ładunków w czwartym kwartale 2024 roku, popyt na usługi transportowe pozostanie wyższy niż rok temu. Z powodu ograniczonej przepustowości przewiduje się, że stosunek ofert frachtów do dostępnych przestrzeni ładunkowych wyniesie średnio około 78:22 w październiku i pozostanie na poziomie co najmniej 70:30 aż do grudnia (patrz prognoza na wykresie).Otrzymujemy informacje z branży dóbr konsumpcyjnych, że z uwagi na niską dostępność przestrzeni ładunkowej przewiduje się intensywne wykorzystanie dostępnych mocy przewozowych w okresie przedświątecznym komentuje Gunnar Gburek.
Pobierz za darmo pełną wersję raportu Barometru Transportowego