Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Barometr Transportowy: spadek dostępności przestrzeni ładunkowej na rynku spot

Utworzona: 2024-11-11


W okresie letnim liczba ofert frachtowych utrzymywała się na stabilnym poziomie. Wysoki popyt na przewozy na rynku spot we wrześniu spowodował wyraźny wzrost udziału ładunków. Wbrew ogólnemu spowolnieniu gospodarczemu odnotowano wysoki popyt na transport w Europie. W trzecim kwartale br. wolumen ładunków wzrósł o 90% na całym kontynencie, podczas gdy liczba ofert przestrzeni ładunkowej malała.

W trzecim kwartale popyt na wolne pojazdy na wszystkich trasach europejskich pozostał niemal na poziomie z drugiego kwartału bieżącego roku, notując jedynie niewielki spadek o 0,1%. Czy oznacza to, że tradycyjny letni spadek aktywności transportowej nie wystąpił, mimo gospodarczej recesji? Liczba ofert frachtów na rynku spot była znacznie wyższa niż w 2023 roku, osiągając szczyt we wrześniu, kiedy średni udział ofert ładunkowych wyniósł 81%. W transporcie krajowym Niemiec, liczba ofert frachtów w trzecim kwartale była o 11% niższa niż w drugim kwartale, lecz aż o 66% wyższa w porównaniu do tego samego okresu w 2023 roku. Wynik jest zaskakujący, biorąc pod uwagę, że według danych Instytutu ifo wskaźniki zamówień i oczekiwań biznesowych w Niemczech mają wartości ujemne. W sektorze produkcyjnym indeks spadł do najniższego poziomu od czerwca 2020 roku, a brak nowych zamówień staje się coraz bardziej odczuwalny, szczególnie w przemyśle, usługach oraz handlu.

Z kolei polska gospodarka wykazuje większą dynamikę wzrostu. Wiosenna prognoza Komisji Europejskiej przewiduje, że PKB Polski w 2024 roku wzrośnie o 2,8%, co stanowi niemal trzykrotnie wyższy wzrost niż średnia UE. Już w drugim kwartale Polska zanotowała istotny wzrost zarówno w imporcie, jak i eksporcie. W porównaniu do 2023 roku, w trzecim kwartale liczba ofert frachtowych na trasach z i do Polski znacznie się zwiększyła, zwłaszcza w relacjach z Węgrami, Czechami, Francją i Niemcami. Także w odniesieniu do drugiego kwartału wzrost był widoczny na wspomnianych trasach.

Zmienne ceny ofert i propozycje stawek

Na platformie TIMOCOM Marketplace zleceniodawcy mogą określać cenę swoich ofert, a potencjalni zleceniobiorcy mają możliwość przedstawiania własnych propozycji cenowych, co stanowi podstawę do negocjacji stawek między partnerami. W trzecim kwartale na trasach krajowych w Niemczech średnie tygodniowe ceny ofertowe wahały się od 1,48 do 1,83 euro za kilometr, co stanowi wzrost o 14,9% w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Propozycje cenowe także wzrosły – w tygodniu o największym popycie przewoźnicy oferowali stawki sięgające 1,91 euro/km.

W odniesieniu do tras europejskich, najwyższa średnia tygodniowa cena osiągnęła poziom 1,70 euro za kilometr, co stanowi znaczną zwyżkę w porównaniu do poprzedniego roku. Stawki proponowane na trasach międzynarodowych również pozostały na wysokim poziomie, znacznie przekraczając wartości z roku poprzedniego.

Prognozy: przed Świętami Bożego Narodzenia oczekiwany jest jedynie nieznaczny spadek liczby ofert frachtów

Pomimo przewidywanego niewielkiego spadku liczby ładunków w czwartym kwartale 2024 roku, popyt na usługi transportowe pozostanie wyższy niż rok temu. Z powodu ograniczonej przepustowości przewiduje się, że stosunek ofert frachtów do dostępnych przestrzeni ładunkowych wyniesie średnio około 78:22 w październiku i pozostanie na poziomie co najmniej 70:30 aż do grudnia (patrz prognoza na wykresie).

Otrzymujemy informacje z branży dóbr konsumpcyjnych, że z uwagi na niską dostępność przestrzeni ładunkowej przewiduje się intensywne wykorzystanie dostępnych mocy przewozowych w okresie przedświątecznym komentuje Gunnar Gburek.


Pobierz za darmo pełną wersję raportu Barometru Transportowego
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Księgowy online


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels