Wzrost liczby ofert frachtów po wakacyjnym zastoju
Lipiec, sierpień i wrzesień przyniosły kontynuację trendu z pierwszej połowy roku: pierwszy kwartał przyniósł bowiem 58-procentowy, a drugi aż 251-procentowy wzrost liczby ofert w stosunku do analogicznych okresów 2020 roku, podwajając tym samym wynik sprzed pandemii. Trzeci kwartał znów pokazuje wzrost o 51 procent w porównaniu z 2020 rokiem i jednocześnie niewielki spadek w porównaniu do drugiego kwartału 2021 roku: łącznie wystawiono równo 9 procent ofert frachtów mniej niż w poprzednich trzech miesiącach.W porównaniu z silnym czerwcem lipiec 2021 wykazał spadek o 6 procent, a sierpień aż o 29 procent.
To jest sezonowa zmiana. W letnich miesiącach tradycyjnie odnotowujemy mniej ofert frachtów. Przede wszystkim w sierpniu spadki były zauważalne w całej Europie. Ważniejsze jest dalsze odbicie w porównaniu z 2020, a także oczekiwany wzrost, który nastąpił we wrześniu. Barometr transportowy zanotował we wrześniu wzrost liczby ofert frachtów o 54 procent w porównaniu z sierpniem br. W odniesieniu do września 2020 wzrost wyniósł 33 procent- - komentuje Gunnar Gburek, rzecznik prasowy firmy TIMOCOM.
Kabotaże: więcej ofert DE-DE i FR-FR
Liczby ofert frachtów na rynku naszych zachodnich sąsiadów odzwierciedlają ogólnoeuropejską tendencję. Mimo tego, że w niemieckim transporcie krajowym w porównaniu do poprzedniego kwartału roku ofert było o 18 procent mniej, to wzrost w stosunku do 2020 roku jest wyraźnie zauważalny i wynosi aż 47 procent. Barometr transportowy odnotował nawet większą ilość ładunków niż w analogicznym okresie 2019 roku. Analizując poszczególne miesiące w stosunku rok do roku, można zaobserwować następujące zmiany: +105 procent lipiec, +34 procent sierpień, +24 procent wrzesień.Na przestrzeni 2021 roku to we wrześniu nastąpił największy wzrost: aż o 60 procent w stosunku do sierpnia.
Rozwój ten jest tutaj spowodowany po części wznowieniem działalności gospodarczej w końcówce roku - mówi Gunnar Gburek.Podobną sytuację można zaobserwować we Francji, gdzie transport krajowy również odnotował znaczący wzrost w trzecim kwartale 2021 roku w stosunku do 2020. W lipcu różnica wynosiła 32 procent, w sierpniu 20 procent, a we wrześniu 28 procent.
Polska: wahania w transporcie krajowym
W Polsce obraz transportu krajowego w trzecim kwartale kształtuje się nieco odmiennie. Wprawdzie również tu nastąpił 26-procentowy wzrost liczby ofert frachtów w porównaniu do tego samego kwartału ubiegłego roku, jednak w stosunku do drugiego kwartału 2021 wyniósł on już tylko 2 procent. W porównaniu z ubiegłym rokiem wyjątkowo bogaty w ładunki był lipiec (wzrost o 66 procent), z kolei sierpień przyniósł wzrost o 19 procent. Wrzesień plasował się na poziomie porównywalnym z poprzednim rokiem.Polska: kolejne wzrosty w imporcie i eksporcie
Liczba ofert frachtów na większości relacji transportowych kluczowych dla Polski wciąż rośnie. Odbicie jest szczególnie widoczne w zestawieniu rok do roku. W imporcie zmiany przedstawiają się następująco:Relacja / W porównaniu z trzecim kwartałem 2020
Niemcy - Polska +95%
Włochy - Polska +128%
Francja - Polska +151%
Niderlandy - Polska +151%
Hiszpania - Polska +240%
Wielka Brytania - Polska +32%
Więcej ofert frachtów pojawia się także w eksporcie. Jedynym wyjątkiem jest tutaj relacja PL-UK z niewielkim, 4% spadkiem w stosunku do zeszłego roku. Trend ten, mający związek z brexitem, jest jednak charakterystyczny dla eksportu z większości krajów Wspólnoty.
Relacja/ W porównaniu z trzecim kwartałem 2020
Polska - Niemcy +34%
Polska - Włochy +36%
Polska - Francja +50%
Polska - Niderlandy +97%
Polska - Hiszpania +90%
Polska – Wielka Brytania -4%
Cross-trade: wyraźne zmiany na popularnych relacjach międzynarodowych
W porównaniu rok do roku wyraźnie wzrosła liczba ofert frachtów z Niderlandów i Belgii do sąsiadujących Niemiec:• NL -> DE: lipiec: +276 %, sierpień: +100 %, wrzesień: +110 %
• BE -> DE: lipiec: +388 %, sierpień: +169 %, wrzesień: +121 %
Natomiast w przypadku frachtów z Węgier do Niemiec lub Rumunii w trzecim kwartale 2021 roku odnotowano mocny spadek w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Taka sama sytuacja miała miejsce dla frachtów z miejscem załadunku w Austrii, a rozładunkiem w Słowenii. Szczegółowe przedstawienie spadków:
• HU -> DE: lipiec: 0 % / sierpień: +10 % / wrzesień: -33 %
• HU -> RO: lipiec: -21 % / sierpień: -7 % / wrzesień: -38 %
• AT -> SI: lipiec: -16 % / sierpień: -18 % / wrzesień: -22 %
Wzrastający niedobór kierowców w Europie
Według doniesień różnych europejskich zrzeszeń z branży TSL, dramatycznie maleje liczba kierowców w Europie. Ostatnio na pierwsze strony gazet w Wielkiej Brytanii trafiła informacja o deficycie ponad 100.000 kierowców. Podobna sytuacja ma miejsce w Polsce. Według doniesień zrzeszeń firm transportowych również na naszym rynku brakuje obecnie ponad 100.000 zawodowych kierowców. Także w Niemczech Federalne Zrzeszenie Transportu Drogowego, Logistyki i Utylizacji (BGL) zwraca uwagę na niedobór nawet 80.000 kierowców pojazdów ciężarowych i liczba ta z roku na rok wzrasta.W całej Europie obserwujemy znaczny spadek możliwości transportowych, co oznacza przede wszystkim mniejszą liczbę ofert przestrzeni ładunkowej. W związku z tym należy się spodziewać rosnących cen transportu - komentuje Gunnar Gburek.Źródło: TIMOCOM GmbH