Naszym zdaniem jako producenta samochodów ciężarowych, dla rozwoju elektromobilności w tej branży najbardziej istotne są trzy obszary: po pierwsze produkt, po drugie infrastruktura, po trzecie parytet kosztów koniecznych do poniesienia. Od strony produktowej jesteśmy przygotowani i mamy do zaoferowania rozwiązania dla różnego rodzaju transportu, takie jak eActros 300 i 400 dla przewozów lokalnych, a niebawem eActros 600 na trasy do 500 km. Jeśli chodzi o infrastrukturę do ładowania, to obowiązek jej zbudowania nakłada na nas rozporządzenie UE, a w tym roku ma wystartować rządowy program wspierający finansowo jej rozwój. Ruszyć mają także dopłaty do zakupu pojazdów elektrycznych, bez których trudno sobie obecnie wyobrazić powodzenie transformacji. Do tych trzech czynników należy jeszcze dodać kwestię sieci serwisowej, której przewoźnicy będą potrzebowali, a którą jako Daimler Truck Polska już teraz możemy zapewnić. Wszystkie te aspekty są połączone i niezbędne, by transformacja się powiodła mówił Przemysław Rajewski, prezes Daimler Truck Polska.Prelegenci podkreślali wagę wyzwań stojących przed Polską w dziedzinie elektromobilności, szczególnie w zakresie stacji ładowania, które muszą powstać zgodnie z rozporządzeniem w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), będącym częścią unijnego pakietu Fit for 55. Ma on na celu umożliwienie UE zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55% do 2030 r. Jako kluczowe obszary paneliści wymieniali m.in. kwestie wyboru odpowiednich lokalizacji, rozwiązań pozwalających na skuteczne magazynowanie i dystrybucję energii z OZE oraz podziału kosztów i czasu potrzebnego na stworzenie niezbędnej infrastruktury. Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że sieć punktów do ładowania musi objąć także te obszary Polski, które nie są objęte rozporządzeniem, czyli tereny leżące poza głównymi trasami drogowymi. Wszystkie te wyzwania mogą się okazać decydujące dla pozycji Polski na europejskim rynku transportowym.
Rozwiązanie tych problemów nie będzie proste, ale nie powinniśmy mówić o transformacji, jako źródle zagrożeń, lecz raczej szans. Pamiętajmy, że z drugiej strony realnym obciążeniem dla naszych przewoźników jest też wzrost opłat drogowych dla pojazdów emitujących CO2 oraz perspektywa wyższego opodatkowania paliw kopalnych od 2027 roku. Dlatego też musimy do elektromobilności podejść poważnie i kompleksowo, a najbardziej życzyłbym branży stabilnych rozwiązań prawnych w dłuższym horyzoncie oraz dynamicznie rozwijającej się sieci stacji do ładowania pojazdów podkreślał Przemysław Rajewski.O najważniejszych szansach i wyzwaniach, które niesie ze sobą transformacja tego sektora, rozmawiali przedstawiciele organizacji branżowych, biznesu i strony rządowej: Jan Buczek, prezes ZMPD, Jakub Faryś, prezes PZPM, Marek Popiołek, zastępca dyrektora Departamentu Elektromobilności i Gospodarki Wodorowej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, Beata Szymanowska, Head of Retail Transport in Europe H&M Group i Piotr Ziółkowski, New Mobility Expert, PSPA. Branżę producentów samochodów ciężarowych reprezentował Przemysław Rajewski, prezes Daimler Truck Polska. Dyskusję prowadził Maciej Gis, redaktor naczelny Elektromobilni.pl i dziennikarz „Rzeczpospolitej”.
Źródło: Daimler Truck Polska
zdjęcie główne - poglądowe