Masdar, firma ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA), specjalizująca się w produkcji czystej energii, oraz koncern Daimler Truck Holding AG, podpisały protokół ustaleń w celu zbadania wykonalności eksportu ciekłego zielonego wodoru z Abu Zabi do Europy. Współpraca pomiędzy obu firmami stanowi ważny krok na drodze do ograniczenia emisji CO2 w drogowym transporcie towarowym. Do roku 2031 Zjednoczone Emiraty Arabskie chcą stać się wiodącym producentem i dostawcą niskoemisyjnego wodoru. Jako potentat w dziedzinie czystej energii w ZEA i jedna z najszybciej rozwijających się firm zajmujących się odnawialnymi źródłami energii na świecie, Masdar jest awangardą w zakresie rozwoju i wdrażania technologii energii odnawialnej i zielonego wodoru. Założona w 2006 roku firma ma na swoim koncie projekty w ponad 40 krajach o łącznej mocy wytwarzanej energii elektrycznej przekraczającej 20 GW. Do tej pory firma zainwestowała lub zobowiązała się zainwestować środki o łącznej wartości ponad 30 mld dolarów i ma ambitne plany rozwoju swojej działalności stawiając sobie za cel osiągnięcie poziomu 100 GW do roku 2030.
Koncern Daimler Truck jest mocno zaangażowany w realizację porozumienia klimatycznego z Paryża i zamierza do roku 2039 oferować pełną gamę pojazdów ciężarowych i autobusów neutralnych pod względem emisji CO2 na głównych rynkach światowych (Europa, USA, Japonia). W tym celu firma realizuje dwutorową strategię dekarbonizacji opartej na napędach elektrycznych zasilanych energią z wodorowych ogniw paliwowych i akumulatorów. W ramach demonstracji możliwości wykorzystania ciekłego wodoru w transporcie drogowym prototyp ciężarówki GenH2 Truck przejechał niedawno trasę w Niemczech o długości 1047 km na jednym zbiorniku w rzeczywistych warunkach. W połowie tego roku Mercedes-Benz zamierza przekazać wybranym klientów flotę ciężarówek GenH2 do testów w warunkach rzeczywistych.
Źródło: Daimler Truck
Utworzona: 2024-02-09