Wyniki dotychczasowych pracy zostały zaprezentowane podczas wydarzenia, które odbyło się w Monachium. Jednym z ważnych osiągnięć projektu było zbudowanie pojazdu prototypowego. Wyprodukowana przez firmę MAN Truck & Bus ciężarówka posiada czujniki na dachu, z przodu i po bokach kabiny oraz komputery pokładowe. W pierwszym etapie pojazd będzie służył do zbierania danych przed rozpoczęciem prac rozwojowych dotyczących funkcji jazdy autonomicznej, które obejmują wstępne jazdy próbne na autostradzie z kierowcą bezpieczeństwa na pokładzie. Pojazd przejechał już pomyślnie pierwsze kilometry na poligonie testowym w Monachium. Zaprojektowano i pomyślnie przetestowano podsystemy technologii jazdy autonomicznej poziomu 4, które mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa: układ elektryczny pojazdu, układ kierowniczy i nadmiarowy układ hamulcowy.
We wrześniu oddano do użytku centrum kontroli nadzoru technicznego i ustanowiono połączenie z pojazdem. Interfejs systemu na stronie internetowej wyświetla teraz pozycję pojazdu na mapie ze wszystkimi istotnymi informacjami, takimi jak prędkość i status systemu autonomicznego
Ponadto inżynierowie MAN oraz specjaliści Instytutu Fraunhofera ds. Bezpieczeństwa Stosowanego i Zintegrowanego (AISEC) przeprowadzili analizę ryzyka pojazdu użytego w projekcie. Na tej podstawie określono środki cyberbezpieczeństwa, takie jak autentyczna i szyfrowana komunikacja oraz środki bezpieczeństwa funkcjonalnego, takie jak koncepcje redundancji i degradacji dla systemu jazdy autonomicznej. W trakcie tego procesu analizowano różne scenariusze ataków i awarii oraz opracowywano plany ochrony.
Kolejnym ważnym etapem będą pierwsze jazdy na drogach publicznych, które mają się odbyć jeszcze przed końcem roku – oczywiście także z udziałem kierowcy bezpieczeństwa na pokładzie. Wszystkie dotychczas osiągnięte etapy przybliżają partnerów projektu do ostatecznego celu projektu ATLAS-L4, czyli zademonstrowania, że wykorzystanie pojazdów z systemem jazdy autonomicznej poziomu 4 na autostradach jest wykonalne. Projekt potrwa do grudnia 2024 r., kiedy to powinna powstać gotowa do wdrożenia koncepcja funkcjonowania zautomatyzowanych ciężarówek w ruchu autostradowym.

Źródło: MAN Truck & Bus