W realizację projektu badawczo-rozwojowego ATLAS-L4 (zautomatyzowany transport między centrami logistycznymi na autostradach, poziom 4) zaangażowane są firmy MAN Truck & Bus, Knorr-Bremse, Leoni i Bosch. Współdziłają z firmami Fernride, dostawcą usług w dziedzinie zautomatyzowanej logistyki oraz BTC Embedded Systems, producentem narzędzi testowych. Wsparcie naukowe zapewniają: Towarzystwo Wspierania Badań Stosowanych im. Fraunhofera, Uniwersytet Techniczny w Monachium (TUM) oraz Uniwersytet Techniczny w Brunszwiku. TÜV SÜD i Autobahn GmbH wnoszą natomiast swoją wiedzę fachową w zakresie praktycznej wykonalności i procesu zatwierdzania.
Na całym świecie ciężarówki są niezbędne w transporcie towarów, ale w samych Niemczech korki powodują rocznie miliardowe straty finansowe, ok. 90% wypadków na drogach jest wynikiem błędów ludzkich, a brak kierowców spowalnia wzrost w wielu firmach.
Projekt ATLAS-L4 ma na celu eksploatację ciężarówek autonomicznych na autostradach publicznych, co pozwoli na zmniejszenie zatorów i liczby wypadków, redukcję zużycia paliwa i emisji CO2, zwiększenie elastyczności użytkowania pojazdów i będzie sposobem przeciwdziałania niedoborom kierowców. Głównym celem projektu jest opracowanie autonomicznej ciężarówki, która spełnia wymagania przyszłej eksploatacji bez kierowcy w ruchu między węzłami logistycznymi, na określonych drogach publicznych i ekspresowych, przy zachowaniu wymogów bezpieczeństwa oraz z zapewnieniem możliwości zdalnego monitoringu i transmisji danych.
Projekt finansowany przez niemieckie Ministerstwo Gospodarki i Działań na rzecz Klimatu już teraz koncentruje się na możliwościach, jakie otwiera uchwalona w Niemczech w 2021 r. ustawa o jeździe autonomicznej. W połowie dekady zespół projektowy ma mieć gotową koncepcję eksploatacji zautomatyzowanych ciężarówek na autostradach, a pojazdy mają być gotowe do rozpoczęcia produkcji.
Źródło: MAN Truck & Bus
Utworzona: 2022-04-07