Oceny ELVIS potwierdzają również przewidywania dotyczące koniunktury w drogowym transporcie towarowym opracowane przez Instytut Badań Ekonomicznych IFO w Monachium, które pokazuje nastroje w branży (-14,2%), oczekiwania dotyczące sprzedaży (-25,5%), oczekiwania cenowe (-29%) i oczekiwania dotyczące zatrudnienia (-9,8%). To samo dotyczy wskaźnika przewozów częściowych, który jest o 7,5% niższy w porównaniu do pierwszego kwartału roku i o 4,3% niższy niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku. Jednocześnie koszty spedytorów i przewoźników w Niemczech są nadal wysokie. Chociaż koszty energii ustabilizowały się w ciągu roku na znacznie niższym poziomie, w prawie wszystkich kategoriach kosztów nadal dawały się odczuć znaczące efekty opóźnień. W szczególności stale rosnące koszty materiałów i personelu utrudniały przedsiębiorstwom prowadzenie działalności.
Sytuację zaostrzy podwyżka opłat drogowych w grudniu. Jeśli Rada Federalna wyrazie zgodę, stawki opłat drogowych dla niemieckich samochodów ciężarowych wzrosną wówczas aż o 83% w klasach o najwyższym przebiegu. W rezultacie obecna opłata wzrośnie niemal dwukrotnie. W zależności od rodzaju użytkowania koszty użytkowania mogą wzrosnąć nawet o 12%.
Najwyższy czas na rozpoczęcie rozmów z klientami w celu uwzględnienia kosztów opłat drogowychostrzega Nikolja Grabowski, dyrektor generalny ELVIS AG.
Więcej na temat podwyżki opłat drogowych dla ciężarówek w Niemczech ⬇
Podwojenie stawek MAUT i opłaty dla pojazdów od 3,5 tony
Wyższy MAUT od 1 grudnia - zestawienie przewidywanych stawek
Od 1 grudnia podwojenie stawek MAUT - duże kontrowersje w branży
Podnoszą stawki MAUT by firmy transportowe w całości finansowały inwestycje drogowe
Kalkulator klasy emisji CO2 do opłaty drogowej w Niemczech
Podwyżka maut może doprowadzić wiele niemieckich firm rodzimych na skraj ekonomicznej ruiny
Źródło: ELVIS