Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Od 1 grudnia podwojenie stawek MAUT - duże kontrowersje w branży

Utworzona: 2023-06-16


Opłata drogowa za pojazdy ciężarowe będzie w przyszłości powiązana z poziomem emisji CO2, zgodnie z ustaleniami zawartymi w umowie koalicyjnej. Przewiduje ona zmianę prawa, za pomocą której rząd federalny chce przyspieszyć wdrażanie napędów neutralnych dla klimatu.

Zdaniem niemieckiego rządu, który zatwierdził podwyżkę opłat dla samochodów ciężarowych, zróżnicowanie opłat drogowych w zależności od emisji CO2 jest ważnym środkiem ograniczania emisji gazów cieplarnianych w ruchu drogowym i osiągania celów w zakresie ochrony klimatu. Wprowadzenie stanowi sygnał cenowy, który ma stanowić zachętę do korzystania z samochodów ciężarowych z napędami alternatywnymi.

Zgodnie z ustaleniami zawartymi w umowie koalicyjnej, w federalnej ustawie o opłatach drogowych zostaną wprowadzone następujące zmiany:

🚩 Wprowadzenie opłaty za emisję dwutlenku węgla
1 grudnia br. zacznie obowiązywać nowy składnik opłaty drogowej za koszty emisji CO2 związanej z ruchem drogowym w postaci dopłaty za emisję CO2 (200 euro za tonę). A zatem stawki opłat będą się składać z 4 składników:
- kosztów infrastruktury,
- zanieczyszczenia powietrza,
- zanieczyszczenia hałasem,
- emisji CO2.

🚩 Wykorzystanie dochodów z opłat drogowych
Wpływy z opłat drogowych będą przeznaczone na poprawę federalnej infrastruktury drogowej oraz rozwój systemu transportowego, ze szczególnym uwzględnieniem kolei federalnych.

🚩 Obowiązek uiszczania opłat drogowych za samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony
Od 1 lipca 2024 r. opłata drogowa zostanie rozszerzona na pojazdy o dmc powyżej 3,5 tony. Pojazdy komunalne poniżej 7,5 tony są zwolnione z opłaty drogowej.

🚩 Pojazdy zeroemisyjne
Pojazdy zeroemisyjne są zwolnione z opłat drogowych do 31 grudnia 2025 r. Od 1 stycznia 2026 r. będą podlegać opłacie drogowej, która będzie obejmować obniżoną o 75% opłatę częściową za koszty infrastruktury – plus częściowe opłaty za zanieczyszczenie powietrza i hałas.

Szacuje się, że uwzględnienie kosztów emisji dwutlenku węgla w opłacie drogowej za samochody o dmc powyżej 7,5 tony przyniesie w latach 2024-2027 dodatkowe dochody wysokości 26,6 mld euro. W przypadku pojazdów o dmc od 3,5 ton, wpływy wyniosą 3,9 mld euro, z czego 1,8 mld euro stanowić będą koszty emisji CO2.

Reakcja niemieckiego Zrzeszenia Towarowego Transportu Drogowego, Logistyki i Gospodarki Odpadami na decyzję rządu

Małe i średnie firmy transportowe i logistyczne są zupełnie zaskoczone tak wysoką podwyżką. Biorąc pod uwagę fakt, że dostępna oferta rynkowa ciężarówek bezemisyjnych jest nadal bardzo ograniczona i ciągle brak odpowiedniej infrastruktury tankowania i ładowania, podwojenie opłaty jest równoznaczne z podwyżką podatków, której nie można uniknąć! Rachunek zapłacą konsumenci, a w miejscach gdzie dalsze podwyżki cen nie są możliwe ze względu na wzrost kosztów obserwowany w ostatnich latach, zwłaszcza na obszarach wiejskich, wiele średnich firm będzie musiało zrezygnować z działalności. Parlament musi więc powstrzymać to bezsensowne podkręcanie inflacji i powrócić do poważnej polityki gospodarczej i klimatycznej oraz przygotować sensowną reformę opłaty drogowej! powiedział Dirk Engelhardt, rzecznik zarządu Zrzeszenia Towarowego Transportu Drogowego, Logistyki i Gospodarki Odpadami (BGL), odnosząc się do uchwalonego przez niemiecką Radę Ministrów projektu ustawy zmieniającej przepisy dotyczące opłat drogowych, której stawki mają wzrosnąć niemal podwójnie poprzez uwzględnienie kosztów emisji CO2.
W związku z tym BGL domaga się, aby podczas nadchodzących obrad parlamentarnych poruszono następujące kwestie:
🚩 Zapewnienie bezpieczeństwa planowania działalności firm transportowych poprzez odroczenie opłaty za CO2 do roku 2025.
🚩 Wprowadzenie etapowego modelu opłat za emisję CO2, uwzględniającego dostępność rynkową pojazdów bezemisyjnych oraz dostępność infrastruktury paliw alternatywnych i ładowania, zaczynając od 100 euro za tonę.
🚩 Traktowania biopaliw i e-paliw na równi z pojazdami bezemisyjnymi poprzez wprowadzenie zniżek w opłatach zgodnych z rzeczywistą redukcją CO2.
🚩 Wypełnienie koalicyjnego zobowiązania do unikania podwójnego opodatkowania poprzez krajowy handel emisjami i opłaty za CO2.
🚩 Rezygnacja z zezwolenia na podwyższenie opłaty za przejazd w godzinach szczytu lub jej obniżenie w okresach małego natężenia ruchu, gdyż nie da się tego przeliczyć w negocjacjach cenowych z klientami i odbywa się to kosztem średnich przedsiębiorstw.
🚩 Wprowadzenie programu ujednolicenia opłat poprzez podwyżkę opłaty drogowej i jej rozszerzenie na pojazdy o dmc od 3,5 t.
🚩 Utrzymanie cyklu finansowania dróg, aby móc inwestować uzyskane dochody w modernizację przestarzałej infrastruktury drogowej, rozbudowę parkingów dla samochodów ciężarowych oraz przyjazną dla klimatu transformację drogowego transportu towarowego.

Źródło: Bundesregierung/BGL
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels