Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

eCanter Next Generation 'Made in Europe'

Utworzona: 2023-08-06


Po europejskiej premierze na targach IAA Transportation w Hanowerze, elektryczny eCanter Next Generation zaczął być produkowany w portugalskim Tramagal w zakładzie Mitsubishi FUSO Truck Europe.

FUSO – spółka córka Daimler Truck – świętuje rozpoczęcie w Europie produkcji w pełni elektrycznej lekkiej ciężarówki. Uroczystość z okazji zjazdu z taśmy produkyjnej pierwszego europejskiego eCantera Next Generation odbyła się w fabryce MFTE w Tramagal z udziałem przedstawicieli firmy oraz gości ze świata polityki i gospodarki. Jak podkreślił Karl Deppen, prezes zarządu spółki Daimler Truck Asia, od roku 2039 koncern zamierza oferować na swoich kluczowych rynkach tylko pojazdy, które podczas jazdy będą neutralne pod względem emisji CO2.


Od roku 1980 wyprodukowano w portugalskim zakładzie 250 tysięcy egzemplarzy FUSO Cantera pięciu kolejnych generacji. Teraz portfolio fabryki wzbogaciło się o eCantera nowej generacji oferowanego w 42 wariantach i DMC od 4,25 do 8,55 t. Określenie „Made in Europe” odnosi się nie tylko do montażu pojazdu w Tramagal; ponad 50% komponentów pochodzi od ponad 90 europejskich dostawców.

Pionier zrównoważonego transportu

Pierwsza generacja eCantera trafiła na rynek w 2017 r. Obecnie w Europie, Japonii, Stanach Zjednoczonych, Australii i Nowej Zelandii klienci użytkują ponad 550 egzemplarzy tego modelu, które łącznie przejechały dystans ok. ośmiu milionów km – co odpowiada mniej więcej 200-krotnemu okrążeniu kuli ziemskiej.

W pierwszym kwartale 2023 r. rozpoczęła się produkcja eCantera nowej generacji w siostrzanym zakładzie w japońskim Kawasaki. Stamtąd auta trafiają na rynek wewnętrzny oraz pozaeuropejskie rynki na świecie. W Europie sprzedaż nowego eCantera rozpocznie się najpierw na 17 rynkach (we Francji, Hiszpanii, Portugalii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Belgii, Czechach, Danii, Szwecji, Finlandii, na Słowacji, w Grecji i Polsce).

Większa elastyczność użytkowania

O ile dotychczas ciężarówka była dostępna wyłącznie w wariancie o masie 7,49 t z rozstawem osi 3400 mm, to obecnie klienci mogą wybierać spośród sześciu rozstawów osi, od 2500 do 4750 mm oraz DMC w zakresie 4,25-8,55 t. Nośność oferowanych podwozi wynosi maksymalnie 5 t. Za napęd odpowiadają silniki elektryczne, do wyboru, o mocy 110 kW (warianty o masie całkowitej 4,25 i 6 t) oraz 129 kW (DMC 7,49 i 8,55 t) – z udoskonalonym układem przeniesienia napędu i momentem obrotowym 430 Nm, przy czym (ograniczona) prędkość maksymalna wynosi 89 km/h.


Zależnie od żądanego rozstawu osi, do wyboru są trzy różne pakiety akumulatorowe: S, M i L. Zastosowano w nich ogniwa litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), które odznaczają się przede wszystkim długą trwałością oraz zwiększoną energią użyteczną. Pakiet S ma pojemność znamionową 41 kWh, co pozwala przejechać maksymalnie 70 km, w wersji M poj. znam. wynosi 83 kWh, a zasięg sięga 140 km. Najmocniejszy pakiet L oddaje do dyspozycji użytkownika poj. znam. 124 kWh oraz zasięg dochodzący do 200 km. Przy zastosowaniu rekuperacji można wydłużyć zasięg, co równocześnie skróci przerwy na ładowanie. Dla porównania: dotychczas eCanter miał tylko jedną wersję akumulatora o poj. 81 kWh, wystarczającej do przejechania maks. 100 km.

Moduł ładowania nowego eCantera działa na prąd stały (DC) i przemienny (AC). Jako standard zastosowano Combined Charging System (CCS), który umożliwia ładowanie z mocą do 104 kW. Szybkie doładowanie prądem stałym z poziomu 20 do 80% pojemności trwa, zależnie od pakietu akumulatorowego, ok. 24 minut (S), 26 min. (M) lub 39 min. (L). Ładowanie prądem przemiennym (11 i 22 kW) zajmuje od ok. czterech do sześciu godzin, zależnie od pakietu akumulatorowego.

Neutralna pod względem bilansu emisji

Fabryka MFTE w ostatnich latach stopniowo ograniczała emisję dwutlenku węgla, a pod koniec 2022 r. jej produkcja zyskała status neutralnej pod względem bilansu emisji CO2. Aby to osiągnąć, firma m.in. stopniowo zwiększała wykorzystanie odnawialnych źródeł energii i przestawiła się na ekologiczne źródła zasilania. 1200 paneli słonecznych na dachach hali wytwarza rocznie nawet 350 megawatów energii elektrycznej (docelowo instalacja ma produkować do 600 MW).

Zakład testuje również technologie umożliwiające lokalne wytwarzanie zielonego wodoru i dąży do ograniczenia zużycia wody. Własna stacja uzdatniania oczyszcza już ponad 60% wody przemysłowej i kieruje ją z powrotem do cyklu produkcyjnego. Jednocześnie trwają prace nad udoskonaleniem systemu gromadzenia wody deszczowej w celu nawadniania terenów zielonych.

MFTE zatrudnia ok. 500 pracowników i jest największym pracodawcą w regionie. Pojazdy z Portugalii trafiają do 32 krajów europejskich i Maroka.

Źródło: Daimler Truck
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels