Architektura VAN.EA
Wprowadzając Van Electric Architecture Mercedes-Benz Vans koncentruje się na poprawie wydajności i osiągach w każdym obszarze, m.in. na aerodynamice, układzie napędowym, oponach i podwoziu. Celem jest osiągnięcie dużego zasięgu przy optymalnej pojemności akumulatora, co jest bezpośrednio związane z masą pojazdu i kosztami.Architektura VAN.EA obejmuje 3 moduły:
Moduł przedni, składający się z elektrycznego układu napędowego i przedniej osi, jest taki sam we wszystkich wariantach. Różnice istotne z punktu widzenia klienta wynikają z dwóch pozostałych modułów. Moduł środkowy determinuje długość pojazdu oraz kryje w sobie znormalizowaną obudowę akumulatorów. Wewnątrz obudowy zainstalowane są akumulatory wysokonapięciowe o różnych pojemnościach. Moduł tylny będzie dostępny w 2 wersjach: z silnikiem elektrycznym dla wersji pojazdów z napędem na wszystkie koła oraz bez silnika elektrycznego dla wersji z napędem na przednie koła.Samochody dostawcze klasy premium (VAN.EA-C)
VAN.EA-C jest przeznaczony dla segmentu średnich i dużych samochodów dostawczych klasy premium. Pojazdy tej kategorii są przeznaczone dla klientów ceniących sobie funkcjonalność, zasięg, ładowność i przestrzeń ładunkową. Dzięki modułowej i skalowalnej konstrukcji, architektura umożliwia szereg różnych konfiguracji i rozwiązań instalacyjnych: od pojazdów kurierskich (CEP) po karetki pogotowia czy miejskie samochody dostawcze. System operacyjny MB.OS zapewni więcej funkcji cyfrowych, w tym dostęp do aplikacji innych firm. W momencie wprowadzenia na rynek dostępna będzie funkcja jazdy zautomatyzowanej na poziomie SAE 2, a do końca dekady ma być dostępna funkcja jazdy autonomicznej na poziomie SAE 4, umożliwiająca transport bez udziału kierowcy.Sieć produkcyjna
Obecnie trwa reorganizacja globalnej sieci produkcyjnej w związku z budową pierwszej fabryki elektrycznych lekkich samochodów dostawczych (eLCV) w Jaworze w Polsce. Fabryka ma wyznaczać nowe standardy w zakresie produktywności, odchudzonych operacji i zrównoważonego rozwoju w produkcji samochodów elektrycznych klasy premium na całym świecie. Zakład, który ma produkować duże samochody dostawcze oparte na VAN.EA będzie neutralny pod względem emisji CO2 netto, podobnie jak wszystkie inne zakłady Mercedes-Benz Vans.Oprócz samochodów dostawczych eSprinter i Sprinter, w Düsseldorfie w Niemczech produkowane będą również podwozia z dużą kabiną oparte na architekturze VAN.EA. Fabryka w Ludwigsfelde, jedna z dwóch na terenie Niemiec, będzie nadal produkować modele Sprinter i eSprinter i stanie się centrum kompetencyjnym w zakresie konwersji elektrycznych samochodów dostawczych, na przykład do samochodów kempingowych. Ponadto produkcja średnich samochodów dostawczych opartych na architekturze VAN.EA zostanie uruchomiona w zakładzie w Vitorii w Hiszpanii.
Źródło: Mercedes-Benz Vans