Termin wdrożenia dyrektywy (UE) 2020/1057 przez państwa członkowskie UE do prawa krajowego upłynął 2 lutego 2022 r. W przypadku państw członkowskich, które nie powiadomiły o transpozycji do tego terminu, Komisja wszczęła postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom w marcu 2022 r. i wysłała uzasadnione opinie we wrześniu 2022 r. Ponieważ Cypr, Niderlandy i Portugalia nadal naruszają dyrektywę, sprawa została skierowana do Trybunału z wnioskiem o nałożenie sankcji finansowych.
Dyrektywa (UE) 2020/1057 wprowadza szczegółowe przepisy oraz wymogi administracyjne i środki kontroli dotyczące delegowania kierowców transportu drogowego. Zmienia również dyrektywę 2006/22/WE w odniesieniu do niektórych wymogów związanych z egzekwowaniem innych przepisów socjalnych w transporcie drogowym. Opóźniona transpozycja dyrektywy powoduje, że kierowcy mają problemy z otrzymaniem godziwego wynagrodzenia a przewoźnicy z prowadzeniem działalności w ramach przejrzystych przepisów.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Komisja Europejska w odniesieniu do pisma wystosowane przez Europejską Federację Pracowników Transportu, w związku ze strajkiem kierowców polskiej firmy transportowej w Gräfenhausen, poinformowała, że niedopuszczalne jest, że są kierowcy ciężarówek, którzy miesiącami nie otrzymują wynagrodzenia. Właściwe wdrożenie i zdecydowane egzekwowanie Pakietu Mobilności będzie odgrywać kluczową rolę. Jeśli wszyscy w Europie korzystamy z pracy tych kierowców, powinniśmy im zapewnić godne warunki pracy i godziwą płacę. KE uważa, że międzynarodowe firmy przymykają oko na nieludzkie warunki pracy w swoich łańcuchach dostaw w imię maksymalizacji zysków i nadszedł czas, aby również je pociągnąć do odpowiedzialności. Powyższa decyzja jest spójna z tym stanowiskiem i pozwoli uporządkować sektor transportu drogowego.
Utworzona: 2023-04-19