Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Czas uporządkować sektor! Koniec ze złym traktowaniem i wyzyskiwaniem kierowców

Utworzona: 2023-04-19


Niedopuszczalne jest, że są kierowcy ciężarówek, którzy miesiącami nie otrzymują wynagrodzenia. Czas na właściwe wdrożenie i zdecydowane egzekwowanie Pakietu.

Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF) z zadowoleniem przyjmuje stanowiska przekazane przez posłów do PE, Radę i Komisję podczas wtorkowej sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego na temat ochrony pracowników i praw socjalnych strajkujących kierowców ciężarówek z krajów trzecich. Słowom poparcia muszą jednak towarzyszyć konkretne działania ze strony wszystkich odpowiedzialanych podmiotów, które powinny współpracować, aby położyć kres wyzyskowi kierowców z krajów trzecich i zapewnić ochronę i egzekwowanie praw socjalnych w całej UE.

Od ponad dwóch tygodni na parkingu Gräfenhausen w pobliżu Frankfurtu trwa strajk kierowców, którzy zapowiedzieli, że nie ustąpią, dopóki nie otrzymają zaległych wypłat. Strajkujący, głównie z Uzbekistanu i Gruzji, twierdzą, że byli zmuszani do pracy w nadgodzinach i życia w kabinie oraz innych niebezpiecznych praktyk. Zatrudniająca ich polska firma, Lukmaz, Agmaz i Imperia, świadczy usługi w ramach łańcucha dostaw największych korporacji. Strajk uwidacznia tragiczny stan europejskiej branży transportu drogowego i zwraca uwagę na trudne realia, z jakimi borykają się obywatele krajów trzecich pracujący w tym sektorze.

ETF zgadza się z Radą, że zasadnicze znaczenie ma zaostrzenie kontroli obowiązujących przepisów, aby zapewnić, że prawa socjalne są odpowiednio wdrażane i egzekwowane. Komisja stwierdziła, że w UE nie ma dwóch kategorii kierowców, a obywatele krajów trzecich powinni korzystać z pełnej ochrony przepisów socjalnych. W odpowiedzi na apel Komisji o lepsze transgraniczne egzekwowanie prawa, ETF podkreśla rolę Europejskiego Urzędu ds. Pracy w zapewnianiu przestrzegania przepisów we wszystkich państwach członkowskich. Zgadzamy się, że niedopuszczalne jest, że są kierowcy ciężarówek, którzy miesiącami nie otrzymują wynagrodzenia. Właściwe wdrożenie i zdecydowane egzekwowanie Pakietu Mobilności będzie odgrywać kluczową rolę. Jak stwierdził unijny komisarz ds. miejsc pracy i praw socjalnych, Nicolas Schmit, czas uporządkować ten sektor.

Eurodeputowana Gabriele Bischoff, która w poniedziałek odwiedziła strajkujących podkreśliła, że jeśli wszyscy w Europie korzystamy z pracy tych kierowców, powinniśmy im zapewnić godne warunki pracy i godziwą płacę. ETF przyjmuje również do wiadomości oświadczenie złożone przez lewicowego posła do Parlamentu Europejskiego Özlema Demirela, który podkreślił, że strajk nie jest indywidualnym przypadkiem, ale raczej jednym z wielu symptomów systemowych problemów w branży transportu drogowego w Europie.

Istniejący model biznesowy transportu drogowego sprzyja łamaniu praw pracowniczych i praw człowieka. Międzynarodowe firmy przymykają oko na nieludzkie warunki pracy w swoich łańcuchach dostaw w imię maksymalizacji zysków i nadszedł czas, aby również je pociągnąć do odpowiedzialności.
ETF potępia wykorzystywanie najsłabszych poprzez dyskryminacyjne warunki, z jakimi borykają się obywatele krajów trzecich w Europie i wzywa wszystkie odpowiedzialne podmioty do podjęcia współpracy w celu ukrócenia wyzysku kierowców z krajów trzecich i zapewnienia ochrony i egzekwowania praw socjalnych w całej UE.

Źródło: Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF)
Do ulubionych

Komentarze (47)

~!!!iiii
2 lat temu
Pitu pitu. Przepisy są tylko komuś nie zależy na ich skutecznym egzekwowaniu. Te przepisy miały w założeniu być takim skalpelem dla zachodnich instytucji do gnębienia wschodu i to wybiórczo a nie stosowania równo wobec wszystkich.
Ostatni akapit to akurat brzmiałby sensownie tylko nie tędy droga, bo trzeba było przy okazji PM wprowadzić regulacje, które dotyczyły by zlecających, płacących za usługę do zapłaty rentownej stawki i takowe stawki dla danego kraju ustalić tak jak stawki godzinowe dla kierowcy. To przyczyniłoby się do poprawienia i usprawnienia transportu nawet pod względem ekologii z czym tak walczy UE. Obowaiam się, że nie zrobiono tego, bo zarabiali by na tym nie ci co trzeba a tak wyeliminowano ekspansję wschodniej Europy a rozwinięto pośrednictwo, w którym to łatwiej zastosować sztuczną inteligencję i zwiększyć zysk na pośrednictwie.
~Scania
2 lat temu
Wszyscy kierowcy oficjalnie pracują po stawce godzinowej i rozliczani są z każdej godziny pracy.
Dodatkowo dostają jeszcze premie uznaniowe.
Inna sprawa, że minimalne stawki za godzinę pracy nie są zbyt duże.
~Scania
2 lat temu
No bo co to za dniówka wg niemieckiej stawki godzinowej.
Dziady niemieckie i tak ją podwyższyli ostatnio.
~bbb
2 lat temu
prosta zasada 7dni w kabinie 2 dni wolnego 3 tygodnie w kabinę 6 dni zakazu jazdy i by sie wszystko wyjaśniło !!!
~Scania
2 lat temu
Zasada uchwalona na uniwersytecie parkingowym przez sioferskich profesoruw
Zobacz cały wątek
FIRMOWY SPOTLIGHT
Studio Patrzałek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels