W SODIAL MP - Seminarium w Paryżu poświęconemu tematowi: „Analiza ewolucji rozporządzenia i jego wdrożenia w następstwie pakietu mobilności”, wzięli udział przedstawiciele 5 państw (Hiszpania, Francja, Niemcy, Polska i Włochy) reprezentujący organizacje pracowników i pracodawców. Ze strony polskiej były to: NSZZ „Solidarność” (Sławomir Adamczyk) oraz Związek pracodawców „Transport i Logistyka Polska” (Maciej Wroński i Artur Kalisiak).
Uczestnicy seminarium mieli możliwość oceny unijnych regulacji. Temat ten wywołał sporo emocji. W ocenie przedstawicieli pracowników z państw zachodnich Pakiet Mobilności nie przeciwdziała skutecznie „dumpingowi socjalnemu” i „nieuczciwej konkurencji” ze strony transportu polskiego i litewskiego. Ta krytyczna ocena dokonywana z różnych pozycji świadczy o tym, że wdrożone rozwiązania zawarte w Pakiecie były faktycznie kompromisem. Zdaniem związku pracodawców Transport i Logistyka Polska, ten zawsze ma to do siebie, że strony, mające odmienne cele i oczekiwania, nie mogą być zadowolone w 100% z ostatecznego rezultatu.
Przedstawiciele NSZZ „Solidarność”, jak i TLP, w swoich wystąpieniach zgodnie stwierdziły, że Pakiet w żaden sposób nie poprawił warunków socjalnych kierowców podczas odpoczynku. Ich zdaniem winna temu jest niewystarczająca i zła infrastruktura parkingowa, za którą odpowiadają władze poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej. Wspólnie poruszyli także temat warunków panujących w miejscach rozładunku i załadunku. Są one, w ich wspólnej ocenie, w wielu przypadkach niewłaściwe.
Źródło: Transport i Logistyka Polska
Utworzona: 2023-03-07