Dlatego warto
Najważniejsza sprawa – oszczędność paliwa. Odbiorniki takie jak klimatyzacja, mikrofalówka, lodówka pochłaniają dużo prądu podczas postoju ciężarówki. Dlatego większość kierowców w trakcie obowiązkowego postoju doładowuje akumulatory za pomocą silnika. Tylko z tego powodu dodatkowe zużycie oleju napędowego w skali roku może kosztować ponad 3.000 zł. Samochód jest przepalany średnio raz na dobę, przez godzinę zużywa 2,5 litra. Jak pomnożymy to przez średnio 200 przepaleń w ciągu roku, mamy 500 litrów paliwa oszczędności. Gdy baterie nie są właściwie naładowane, ciężarówka spala więcej przez pierwsze kilkanaście minut pracy silnika. Przy całkowicie rozładowanych akumulatorach panele umożliwiają ich doładowanie i uruchomienie silnika po paru godzinach ładowania na słońcu. A gdy akumulatory są naładowane do pełna, system rozłącza alternator podczas jazdy, co rzecz jasna przekłada się mniejsze zużycie paliwa.Inteligentny system zarządzania energią pozwala na bieżąco monitorować poziom naładowania akumulatorów. System nie dopuszcza do obniżenia napięcia baterii do krytycznej wartości, która skutecznie obniża ich sprawność oraz żywotność. Nie dojdzie też do zasiarczenia akumulatorów. Dodajmy do tego brak kosztownych wymian akumulatorów po okresie gwarancji, a co najmniej znaczące opóźnienie takich wydatków. System Skyled znacząco wydłuża pracę klimatyzacji postojowej. Wypoczęty i zadowolony kierowca to lepszy kierowca. Panele zwiększają wartość pojazdu przy jego odsprzedaży.
Również światło rozproszone
Panele Skyled zostały oparte o najwyższej jakości ogniwa amerykańskiej firmy Sunpower, które poza innowacyjną konstrukcją charakteryzują się najwyższym współczynnikiem konwersji światła w energię elektryczną, także przy świetle rozproszonym zachwala Mateusz Grzesiński z firmy Ena w Pruszczu Gdańskim, w woj. pomorskim.Maksymalna moc zestawu paneli wynosi 110 W. Kontrolę nad tą mocą sprawuje regulator ładowania marki Victorin, z pięcioletnią gwarancją. Dzięki szybkiemu śledzeniu punktu mocy zapewnia on ładowanie nawet w niesprzyjających warunkach oświetleniowych, jakimi są pochmurne dni lub miejsca zacienione. Każdy regulator został wyposażony w interfejs bluetooth dzięki czemu kierowca lub serwisant może w łatwy sposób monitorować pracę układu fotowoltaicznego.
Tekst: Leon Bilski
Zdjęcia: Trucks&Machines