Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Trucks & Machines

Siła nadwozi wymiennych

Utworzona: 2025-02-15


Nadwozia wymienne zyskują na popularności. Są stosowane m.in. w transporcie intermodalnym. Przewożąc nimi towary ograniczamy liczbę czynności przeładunkowych, a w trakcie za- lub rozładunku nie musimy „blokować” ciągnika.

Pierwsze rozwiązania tego rodzaju stosowano już ponad pół wieku temu. Thomas Simon, członek zarządu firmy Dachser, odpowiedzialny za rozwój technologii i biznesu międzynarodowego, zaproponował przeniesienie modelu z transportu morskiego na europejski transport drogowy. Sporządził plany znormalizowanego kontenera transportowego, który można odłączyć od podwozia i „wymieniać” między pojazdami, a następnie opracował go wspólnie z firmą Kögel Trailer. Ze stałymi wymiarami i rozkładanymi nogami podporowymi jako wyróżnikami, w 1971 r. „narodziły się” Swap Bodies, inaczej nadwozia wymienne. Mają wiele walorów. Najważniejszym jest właśnie możliwość odłączenia zabudowy od podwozia. Użytkownicy podkreślają, że stosowanie systemu wymiennego BDF jest najlepszą metodą transportu towarów drobnych. Przyczynia się do oszczędności czasu, daje duże możliwości optymalizacyjne łańcucha dostaw. Załadunek i rozładunek kontenera wymiennego typu BDF nie wymaga użycia specjalistycznych urządzeń przeładunkowych, a sam kontener może być stosowany – jeśli zaistnieje taka potrzeba, jako oddzielna powierzchnia magazynowa. Zasada działania jest dość prosta: ciężarówka zatrzymuje się w określonym miejscu, po czym zawieszenie hydrauliczne podnosi się o kilka centymetrów. Możliwe staje się rozłożenie czterech nóg, na których opierać się będzie kontener. Następnie zawieszenie się obniża, co pozwala oddzielić ładunek od podwozia. Wystarczy wyjechać spod kontenera, by móc kontynuować jazdę. Kontenery mogą być teraz napełnione lub opróżnione bez udziału kierowcy, oczekującego czasem przez wiele godzin w kolejce, natomiast ciężarówka może w tym czasie podjechać po załadowane już nadwozie.

Wybór ma znaczenie

W TIP Group podkreślają, że o wyborze konkretnego nadwozia wymiennego decyduje rodzaj działalności oraz charakterystyka wykonywanych operacji (nadwozia w wynajmie dają możliwość elastyczności w doborze specyfikacji oraz dostosowaniu wolumenu i typu do zmian w prowadzonej działalności). Z praktyki TIP Group wynika, iż zainteresowanie konkretnymi produktami zależy od tego, na jak długo planujemy poszczególne operacje, czy prowadzona działalność ma charakter sezonowy, a także jakie są zmienne wpływające na zmiany wolumenu.

Wybierając nadwozia wymienne, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na ich kompatybilność z pojazdem, co jest gwarancją efektywnego i bezpiecznego transportu. Kolejnymi istotnymi aspektami przy zakupie nadwozi i całych systemów tego typu są oczywiście ładowność, wytrzymałość, bezawaryjność oraz łatwość obsługi mówi Konrad Jurczak, product manager w firmie Wielton.
Po to aby stosować nadwozia wymienne niezbędny jest rzecz jasna odpowiedni tabor. Fliegl ma np. przyczepy BDF w wersjach: na obrotnicy, tandem, tridem, jumbo. Pierwszą grupę stanowią przyczepy BDF na obrotnicy. Wysokość załadunku wynosi od 980 mm do 1.320 mm, wysokość podnoszenia przyczepy od 900 do 1.380 mm, pozycja do jazdy to przedział od 980 mm do 1.260 mm. Znaczącą grupę stanowią przyczepy BDF w wariancie tandem oraz tridem. Wysokość załadunku wynosi od 880 mm do 1.320 mm. System dolnego sprzęgu przyczepy w wersji tandem i tridem pozwala przewozić kontenery wymienne o długości 7.820 mm. Opcjonalnie stosowany jest dyszel o regulowanej długości. Takie rozwiązanie daje wiele korzyści, zarówno jeśli chodzi o ekonomikę, jak i o wygodę eksploatacji pojazdu. Opcjonalnie w przyczepie zamontować można windę załadunkową lub wsporniki do przewożonego wózka widłowego. Firma produkuje ponadto jednoosiową naczepę SES Single. Jednym z jej wariantów jest ZWP 180, a zatem „dwuosiówka” umożliwiająca transport kontenerów długości: 7.150 mm, 7.450 mm, 7.820 mm. Zastosowano zawieszenie powietrzne z zaworem HS wykonane ze stali, osie pochodzą od SAF/BPW. Masa własna w minimalnym wariancie wynosi 2,9 t, a DMC 19 t. Dzięki swojej specjalnej konstrukcji SES Single jest zwrotna i łatwo nią manewrować. Dzięki tym walorom można nią dotrzeć do dość trudno dostępnych miejsc, z jakimi mamy nierzadko do czynienia w ruchu lokalnym, miejskim i wahadłowym.

Kässbohrer

Nadwozia wymienne to dla firmy Kässbohrer jeden z istotnych elementów gamy produktów adresowanych głównie dla przewozów intermodalnych (są również naczepy typu Huckepack, czy lekkie nadwozia kontenerowe). Dostawca podkreśla, że praktycznie wszystkie towary transportowane na paletach oraz szkło, urządzenia elektroniczne, towary samochodowe, chemiczne i zwoje mogą być przewożone przez pojazdy Kässbohrer Swap Body. W ofercie są np. kurtynowe nadwozia wymienne Swap Body K. SWAU C, K. SWAU C+, K. SWAU CL i K.SWAU CC. Cała seria produktów K.SWAU C to wariant standardowy, lekka skrzynia typu coil mulda o długości 45 stóp (K.SWAU CC) oraz Light Swap Body K.SWAU CL, najlżejsza naczepa Swam Body, o nacisku na oś wózka widłowego 7,2 t. Wysokość wewnętrzna w wariancie K.SWAU C/45 wynosi 2.750 mm. Wzmocnione podwozie umożliwia załadunek kolejowy (do transportu intermodalnego z różnymi położeniami blokady kontenera) dla kontenerów 45- i 40-stopowych. Wyposażenie stanowią cztery punkty zaczepienia żurawia (dwa po lewej plus dwa po prawej). Wysokość wewnętrzna w wariancie K.SWAU.CC / 45 jest mniejsza o 220 mm. Podwozie bazuje na konstrukcji o zoptymalizowanej masie przeznaczona tylko do ładunków o obciążeniu nieskupionym. Długość zewnętrzna w obu przypadkach wynosi 13.715 mm, wewnętrzna 13.610 mm. Podwozie wykonano ze stali o wysokiej wytrzymałości S700 MC, ramę wzmocniono do transportu intermodalnego (stalowe połączenie krzyżowe). Zastosowano system K-Fix mający 49 otworów na listwach bocznych, co zwiększa ilość kombinacji mocowania ładunku. Każdy punkt mocowania ładunku ma nośność 2,5 t.


Krone

Krone od wielu lat produkuje nadwozia wymienne. Gładkie ściany boczne sprzyjają oszczędności paliwa dzięki redukcji oporu powietrza, a dodatkowo ułatwiają naniesienie napisu i czyszczenie. Nadwozia są także wyposażone w szereg praktycznych rozwiązań, które ułatwiają ich eksploatację. Dostępne są różne rodzaje okładzin wewnętrznych, np. specjalna okładzina filcowa do transportu mebli, bądź okładzina ze sklejki. Odporną skrzynię stalową, wykonaną z blachy trapezowej przeznaczono głównie do użytku w transporcie z udziałem kolei. W wersji Dry Liner ściany boczne wykonano ze sklejki. Wyposażenie stanowią np. listwy przyścienne lub szyny mocujące. Nadwozie posiada pięć pneumatycznych transporterów rolkowych, które można podnosić lub obniżać w dwóch niezależnych od siebie sekcjach. Wysokość podnoszenia systemu rolek wynosi 11 mm. Panel obsługi znajduje się z boku.

Zalety nadwozia wymiennego i kontenera izolowanego łączy w sobie nadwozie Cool Box Duoplex Steel. Wzmocnioną podłogę wypełniono pianką. W wersji Dry Box Duoplex Steel jest to nadwozie do przewozu artykułów świeżych. Posiada lekką (30 mm) izolację na całej długości. Zastosowano listwy ochronne, cokołowe o wysokości 300 mm.

Cztery lata temu, specjalnie z myślą o nadwoziach typu BDF, firma KRONE zaprezentowała nową naczepę. Jest to pojazd o długości 14.980 mm, noszący nazwę KRONE Swap Liner. Na wydłużonej ramie można umieścić dwa pełnowymiarowe nadwozia BDF, mające po 7.450 mm długości. Tym samym naczepa stała się alternatywą dla zestawów z przyczepami, dotychczas wykorzystywanych np. w branży kurierskiej. Taki układ ma też być praktyczniejszy, jako że pracuje z najzwyklejszym ciągnikiem, a nie z dedykowanym podwoziem. Wraz z ciągnikiem, Swap Liner tworzy zestaw o długości 17.880 mm. Taki pojazd klasyfikowany jest w Niemczech jako „Lang-Lkw Typ 1” i może jeździć tylko po wybranych drogach, ujętych na specjalnej liście.


TIP Group

Gamę nadwozi wymiennych różnych marek ma w swej ofercie TIP Group. Firma oferuje głównie nadwozia wymienne od: CIMC, Kögel, Krone i Schmitz Cargobull, dostępne w ramach wynajmu krótkoterminowego lub długoterminowego. Podobnie jak standardowe typy naczep, są one dostępne z plandeką, skrzynią lub zabudową chłodniczą. Nadwozia wymienne są połączone z podwoziami transportowymi za pomocą blokad. TIP oferuje wymienne nadwozia o długości 7.450 mm (C745) i 7.820 mm (C782). Mają po bokach cztery nogi podporowe, które można złożyć, aby ułatwić załadunek i rozładunek.

Wymienne nadwozie stalowe to kontener towarowy. Długość wewnętrzna wynosić może 7.310 i 7.680 mm. Wersja mniejsza ma dwa warianty wysokości: 2.525 mm i 2.750 mm. Wymienne nadwozia kurtynowe posiadają z kolei „elastyczne” boki, w postaci zasłon. Długości są takie jak u poprzednika. Oferta obejmuje rozsuwany dach. Elementem wyposażenia są cztery rzędy listew do drewna.

Chłodnicze nadwozie wymienne, ze sztywną zabudową i izolowanymi ścianami to rozwiązanie do przewozu np. artykułów spożywczych. Wyposażono je w agregat chłodniczy, co pozwala transportować towary wymagające kontrolowanej temperatury. Oferowane jest w wersji o długości 7.450 mm. Wyposażone jest w podwójne drzwi.


Wesob

Wesob od blisko 30 lat, specjalizuje się w produkcji zabudów stałych, zestawów przestrzennych i systemów wymiennych BDF, od początku ściśle współpracując z niemiecką firmą Wecon. Dla firm kurierskich dedykowane są kontenery wymienne typu furgon (WSK 782). Teleskopowe stopy podporowe rozkładane w zakresie 930-1.230 mm, niska lecz wytrzymała rama w całości ogniowo ocynkowana, solidne ściany z paneli Aluwood lub TerroFoam, wzmocnienia na wysokości pracy wideł wózka widłowego czy przeźroczysty lub izolowany dach – to tylko podstawowe cechy produktu. Wśród przewoźników, szczególnie na rynku niemieckim, popularne są kontenery skrzyniowo-plandekowe (WPR 782 NV), które mogą być wyposażone w drzwi pełne lub tzw. półdrzwi, odsuwany dach lub dodatkowe elementy mocowania ładunku.

Rośnie też zainteresowanie nadwoziami typu firanka (WPR NV SG-A), których wyposażenie jest identyczne jak w zabudowach samochodowych. Znajdziemy więc tam dach stały, przesuwny z możliwością podnoszenia, przesuwne kłonice, pełne drzwi typu sandwich, zderzaki paletowe czy wielopunktowe mocowanie ładunku Safety-Lock. Kontenery firankowe w wersji przestrzennej osiągają poj. 57 m sześc. Korzystając z modułowej konstrukcji ramy, Wesob oferuje także prostsze, kontenery skrzyniowe (WPR 782 S), wyposażone jedynie w przednią ścianę i kłonice lub burty aluminiowe. Sprawdzają się np. w transporcie elementów stalowych i materiałów budowlanych. Ciekawym rozwiązaniem jest kontener typu firanka z muldą do transportowania zwojów blach lub papieru o długości wewnętrznej 9.150 mm. Przy takim przeznaczeniu konieczny jest przesuwny dach, do załadunku suwnicą, dodatkowe kłonice i system pozwalający na przeładunek na stacjach kolejowych dużymi wózkami widłowymi do kontenerów morskich.

Największym, produkowanym przez Wesob jest 45-stopowy kontener kurtynowy (WPR 45 SG). Przy długości wnętrza 13.710 mm, ma wysokość 2.580 mm. Dzięki elementom ze stali o podwyższonej wytrzymałości, 34-paletowy kontener przy masie własnej 4,8 t, dysponuje DMC 33 t.

Naturalnym uzupełnieniem oferty nadwozi wymiennych BDF są rozwiązania służące do uzbrajania podwozi samochodowych pod systemy BDF oraz przyczepy centralnoosiowe własnej konstrukcji. W zależności od żądanej wysokości mocowania kontenerów, Wesob proponuje systemy typu MA-NV oraz MA-BDF. Pierwszy z nich przeznaczony jest do kontenerów przestrzennych, które dzięki niskiemu mocowaniu, oferują maksymalnie dużą pojemność wnętrza. System MA-BDF dedykowany jest do kontenerów wysokomocowanych, tzw. kurierskich. Oferta obejmuje też system MA-BDF z regulowaną wysokością mocowania – HVC. Autorskie rozwiązanie, pozwala kierowcy w kilka chwil przezbroić podwozie auta i przyczepy pod żądaną wysokość kontenera. Wszystkie ramy i elementy konstrukcyjne wykonano ze stali o podwyższonej wytrzymałości oraz ocynkowano ogniowo.


Wielton

W ofercie Wieltonu, poza nadwoziami C782 posiadamy zarówno przyczepy do ich przewozu jak i uzbrojenia podwozi samochodów ciężarowych pod systemy BDF, dzięki czemu możemy dostarczyć klientom kompleksowe rozwiązania. Jedną z dostępnych opcji w zakresie rozwiązań adaptacyjnych w naszym portfolio są przyczepy obsługujące szeroki zakres wysokości odstawienia. Możemy to zapewnić na dwa sposoby: wykorzystując zawieszenie z wysokim skokiem lub przy pomocy kolumn regulacyjnych umieszonych pod śrubami twist-lock mówi K. Jurczak (Wielton).
Producent w swojej ofercie posiada systemy wymienne w trzech wersjach nadwozi: Swap Curtain Master – nadwozie kurtynowe, Swap Dry Master – nadwozie w wersji furgon oraz Swap Curtain Volume Master – nadwozie w wersji kurtynowej z najniższą na rynku ramą podłogową.

Kontener wymienny BDF, C782 w wersji kurtynowej Swap Curtain Master posiada 19 miejsc paletowych, przy typowej dla siebie wysokości odstawienia 1.120 mm jego kubatura to 52 m sześc., natomiast wysokość wewnętrzna wynosi 2.725 mm. W zależności od potrzeb klienta, dostępny jest również wariant 18-paletowy. Dopuszczalna masa całkowita to 16 t. Zestawy wymienne wyposażone w nadwozia Swap Curtain Master są najczęściej wykorzystywane w transporcie towarów o dużej masie własnej (np. napoje czy materiały budowlane).

Parametry Swap Dry Master czyli nadwozia w wersji furgonowej, w standardowej wersji są podobne do Swap Curtain Master. Najpopularniejsza wersja ma mieści 19 palet. Wysokość odstawienia tego nadwozia, które dominuje w firmach kurierskich to również 1.120 mm. Curtain Swap Volume Master ma kubaturę sięgającą 57 m sześc. Masa własna to 2,89 t, przy wysokości wewnętrznej 3.000 mm uzyskanej za sprawą najniższej na rynku wysokości ramy podłogowej 147 mm. Tego typu nadwoziem można przewozić produkty o dużej masie własnej, jak i ładunki przestrzenne, charakterystyczne dla branży automotive czy opakowań. Sprawdzi się przy transporcie towarów wymagających czasochłonnego, ręcznego załadunku.

Wszystkie trzy typy nadwozi wymiennych posiadają mechanizm zabezpieczania nóg z ryglowaniem zewnętrznym, jak również ocynkowaną konstrukcję ramy podłogowej. Wielton oferuje również uzbrojenie (adaptację) pod system BDF podwozi samochodów ciężarowych (dowolnej marki) w wersjach Swap Frame Volume Master, Swap Frame Courier Master. Główna różnica między nimi, to zakresy wysokości odstawienia kontenerów jakie obsługują.

Cechą łączącą te rozwiązania jest ocynkowana ogniowo rama. Ponadto, w zależności od potrzeb, klient może dodatkowo wyposażyć dostępne adaptacje o opcję „Multi”, czyli kolumny regulacyjne. Ofertę wieluńskiego producenta dopełniają przyczepy do przewozu nadwozi wymiennych z serii Swap Trailer Master, które dzielą się na przyczepy tandem oraz przyczepy na obrotnicy – linie posiadają dedykowane modele dla wymaganej wysokości odstawienia nadwozia wymiennego.



Źródło: Trucks&Machines
Do ulubionych Trucks & Machines
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels