Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Koniec starego standardu! Nowe wymogi dla naczep i ciężarówek już w drodze

Utworzona: 2025-08-14


Trwają zaawansowane prace nad zaostrzeniem wymogów dotyczących bocznych osłon w ciężarówkach i naczepach. Grupa robocza ONZ ds. ogólnego bezpieczeństwa pojazdów (GSRG) chce obniżyć minimalną wysokość montażu osłon z obecnych 550 mm do 450 mm, a w przypadku naczep teleskopowych wprowadzić obowiązek stosowania osłon także w wysuniętej części pojazdu.

Propozycje, mimo licznych zastrzeżeń ze strony branży transportowej i producentów, mają duże szanse na wejście w życie. Przepisy dotyczące bocznych osłon określa Regulamin 73 UNECE, a wszystkie nowo rejestrowane pojazdy w Europie muszą spełniać jego wymagania. Pomysł obniżenia minimalnej wysokości osłon pochodzi z Japonii, gdzie taki standard obowiązuje od lat, a jego wprowadzenie w Europie ma na celu ujednolicenie przepisów w skali międzynarodowej.

Propozycja objęcia obowiązkiem osłon także wysuniętej części naczep wyszła z Wielkiej Brytanii. Zwolennicy zmian wskazują, że mogą one pozytywnie wpłynąć na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Przeciwnicy ostrzegają jednak, że nowe regulacje mogą być problematyczne w codziennej eksploatacji szczególnie w transporcie intermodalnym, przy wjeździe i zjeździe z promów, ustawianiu naczep na wagony czy pracy w dokach przeładunkowych. Podnoszone są również wątpliwości co do realnego wpływu na poprawę bezpieczeństwa w stosunku do dodatkowych kosztów i zwiększenia masy pojazdu. W wyniku konsultacji wprowadzono pewne wyjątki ostrzejsze wymogi nie będą dotyczyć samochodów ciężarowych z zabudową i rozstawem osi powyżej 6500 mm ani pojazdów terenowych. Dla naczep i przyczep projekt pozostał w dużej mierze bez zmian.

Jeśli prace legislacyjne zakończą się zgodnie z planem, niższe osłony boczne będą obowiązkowe od 1 września 2034 r. dla wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów, a w przypadku naczep teleskopowych wymóg montażu osłon w wysuniętej części wejdzie w życie 1 września 2027 r. dla nowych typów pojazdów i rok później dla wszystkich nowo rejestrowanych. Nowe regulacje nie obejmą pojazdów już eksploatowanych. Ostateczne decyzje w tej sprawie mają zapaść w listopadzie podczas posiedzenia najwyższej grupy roboczej UNECE (WP.29). Europejskie organizacje branżowe, w tym TLN i RAI Vereniging, zapowiadają dalsze działania w celu ewentualnego złagodzenia zapisów, zachęcając firmy do przesyłania uwag i dokumentacji obrazującej potencjalne problemy wynikające z planowanych zmian.

Źródło: TLN
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
STALSPEED


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE