Czym jest ELO i dlaczego zostaje wprowadzone?
Enveloppe Logistique Obligatoire (ELO) to cyfrowa przepustka portowa, której celem jest uproszczenie i przyspieszenie odpraw celnych w portach francuskich. Działa ona na podobnej zasadzie jak GMR (Wielka Brytania) i PBN (Irlandia) umożliwia połączenie wszystkich wymaganych dokumentów celnych w jeden kod kreskowy, który kierowca okazuje podczas odprawy. W praktyce oznacza to mniej formalności i szybszy przejazd przez terminale.ELO będzie obowiązkowe dla wszystkich przewoźników przekraczających granicę francusko-brytyjską, niezależnie od tego, czy przewożą ładunek, czy jadą „na pusto”.
Jak działa system ELO w praktyce?
🚩 Przed przyjazdem do portu:Przewoźnik musi wyznaczyć osobę odpowiedzialną za obsługę ELO (tzw. menedżera ELO), która zakłada konto w systemie Prodouane i wprowadza wszystkie wymagane dane – m.in. deklaracje importowe, eksportowe, ENS oraz informacje o pojeździe.
🚩 Podczas odprawy:
Kierowca przedstawia kod kreskowy ELO oraz GMR. System analizuje kompletność danych, a kierowca otrzymuje status przejazdu.
🚩 Na promie/w Eurotunelu:
W trakcie przeprawy następuje analiza ryzyka. Po jej zakończeniu kierowca – jeszcze przed wyjazdem z terminala – otrzymuje informację, czy może kontynuować trasę (zielony pas), czy też musi zgłosić się do kontroli celnej (pomarańczowy pas).
Choć ELO jeszcze nie obowiązuje, przewoźnicy już dziś mogą zapoznać się z jego działaniem system jest dostępny od 28 kwietnia 2025 r. w trybie dobrowolnym. Dzięki temu firmy transportowe mają czas na testowanie i przygotowanie swoich procesów przed obowiązkowym wdrożeniem, które nastąpi jeszcze tej jesieni.
Źródło: Freightlink