Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

ELO we Francji - nowy obowiązek celny dla przewoźników przesunięty na jesień 2025

Utworzona: 2025-08-06


Francuskie służby celne ogłosiły, że obowiązkowe stosowanie przepustki portowej Enveloppe Logistique Obligatoire (ELO) zostanie przesunięte z pierwotnie planowanego terminu 1 września 2025 r. na późniejszy okres tej jesieni.

Dokładna data ma zostać podana we wrześniu br. przez stronę francuską – poinformował brytyjski HMRC. Dla firm transportowych to dodatkowy czas na przygotowanie się do nowego obowiązku, który będzie miał zastosowanie do wszystkich przewozów między Wielką Brytanią a Francją drogą morską i kolejową (Eurotunnel).

Czym jest ELO i dlaczego zostaje wprowadzone?

Enveloppe Logistique Obligatoire (ELO) to cyfrowa przepustka portowa, której celem jest uproszczenie i przyspieszenie odpraw celnych w portach francuskich. Działa ona na podobnej zasadzie jak GMR (Wielka Brytania) i PBN (Irlandia) umożliwia połączenie wszystkich wymaganych dokumentów celnych w jeden kod kreskowy, który kierowca okazuje podczas odprawy. W praktyce oznacza to mniej formalności i szybszy przejazd przez terminale.

ELO będzie obowiązkowe dla wszystkich przewoźników przekraczających granicę francusko-brytyjską, niezależnie od tego, czy przewożą ładunek, czy jadą „na pusto”.

Jak działa system ELO w praktyce?

🚩 Przed przyjazdem do portu:
Przewoźnik musi wyznaczyć osobę odpowiedzialną za obsługę ELO (tzw. menedżera ELO), która zakłada konto w systemie Prodouane i wprowadza wszystkie wymagane dane – m.in. deklaracje importowe, eksportowe, ENS oraz informacje o pojeździe.

🚩 Podczas odprawy:
Kierowca przedstawia kod kreskowy ELO oraz GMR. System analizuje kompletność danych, a kierowca otrzymuje status przejazdu.

🚩 Na promie/w Eurotunelu:
W trakcie przeprawy następuje analiza ryzyka. Po jej zakończeniu kierowca – jeszcze przed wyjazdem z terminala – otrzymuje informację, czy może kontynuować trasę (zielony pas), czy też musi zgłosić się do kontroli celnej (pomarańczowy pas).

Choć ELO jeszcze nie obowiązuje, przewoźnicy już dziś mogą zapoznać się z jego działaniem system jest dostępny od 28 kwietnia 2025 r. w trybie dobrowolnym. Dzięki temu firmy transportowe mają czas na testowanie i przygotowanie swoich procesów przed obowiązkowym wdrożeniem, które nastąpi jeszcze tej jesieni.

Źródło: Freightlink
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
STALSPEED


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels