W tym pytaniu zebraliśmy aż 420 odpowiedzi. Gdy się je czyta, widać, że emocje mieszają się z chłodną kalkulacją. Z jednej strony pasja, przywiązanie do drogi, wolność i satysfakcja z prowadzenia dużego zestawu. Z drugiej frustracja związana z zarobkami, rosnącą biurokracją, presją czasu i coraz trudniejszymi warunkami pracy. Niektórzy mówią „To praca, którą się kocha, albo się jej nie zniesie”. Inni, że zostają, bo mimo wad daje stabilność i chleb. Jeszcze inni przyznają szczerze, że trzyma ich kredyty i brak alternatywy, a nie marzenia z młodości. Obraz jaki się wyłania jest wielowymiarowy - pasja i frustracja żyją obok siebie. I właśnie ta mieszanka decyduje, czy kierowca zostaje w kabinie, czy zaczyna szukać innej drogi zawodowej.
Co dziś najmocniej wpływa na decyzję kierowcy zawodowego: zostać czy odejść z zawodu?
420 różnych odpowiedzi.1️⃣ Zarobki - wciąż główny czynnik
Zarobki to jeden z dwóch najczęściej wymienianych powodów decyzji o pozostaniu lub odejściu z zawodu. Kierowcy podkreślają, że wynagrodzenia są nieadekwatne do liczby przepracowanych godzin i odpowiedzialności, jaką ponoszą. Wskazują na stagnację płac w stosunku do rosnących kosztów życia oraz fakt, że atrakcyjne zarobki dostępne są głównie w transporcie międzynarodowym. W tle przewija się frustracja związana z tym, że w Polsce stawki są niskie i często zbliżone do płacy minimalnej.Cytaty z ankiety:
- • „Rachunki same się nie zapłacą”
- • „Wypłata 10 lat temu - minimalna była 2000 zł, ja zarabiałem 7500. Teraz minimalna to 4666 zł, a ja zarabiam 8300 - coś tu nie gra”
- • „Zarobki i brak pracy na takim poziomie w Polsce”
- • „Małe wypłaty”
2️⃣ Brak alternatywy i przyzwyczajenie
Najczęstszy powód wskazywany w ankiecie. Aż 124 kierowców podkreśliło, że zostaje w zawodzie, bo nie widzi innej realnej opcji. Najczęściej pojawiają się argumenty o braku sensownej alternatywy na rynku, trudnościach z przekwalifikowaniem się po kilkunastu lub kilkudziesięciu latach oraz przywiązaniu do dotychczasowego trybu życia. Wiele wypowiedzi wskazuje także, że kierowcy mają już „kilka lat do emerytury” i zamierzają po prostu dociągnąć do końca kariery.Cytaty z ankiety:
- • „Po 30 latach drajwerki nie da z ciebie mechanika czy inżyniera nawet jak w szkole otrzymałeś inżyniera, całe życie robiłeś coś innego”
- • „Całe życie jeździłem, brakuje mi kilku lat do emerytury, nie mam wyjścia”
- • „Przyzwyczajenie, duży staż pracy”
- • „18 lat w tym zawodzie, trudno od razu zmienić nawyki – brak alternatywy”
3️⃣ Warunki pracy - zaplecze socjalne, parkingi, sanitariaty
Temat przewijający się nieustannie w wypowiedziach kierowców dotyczy stanu zaplecza socjalnego. Wielu podkreśla brak bezpiecznych, dużych parkingów, zwraca uwagę na brudne lub wręcz nieistniejące sanitariaty, a także konieczność koczowania na parkingach zupełnie do tego nieprzystosowanych. Do tego dochodzą powtarzające się problemy z kradzieżami, które dodatkowo pogarszają poczucie bezpieczeństwa kierowców.Cytaty z ankiety:
- • „Gonitwa, korki, brak miejsc parkingowych, brak albo obsrane zaplecze socjalne”
- • „Brak toalet, brud, alkohol na parkingach”
4️⃣ Pasja - powód, by zostać mimo wszystko
Wśród setek gorzkich słów kierowców pojawiają się też te pełne pasji i przywiązania do zawodu wielu podkreśla wolność za kierownicą, brak rutyny oraz poczucie przygody i odkrywania nowych miejsc. Ale nawet ci, którzy kochają jeździć, często mówią, że tylko ta pasja ich jeszcze trzyma a gdyby mogli, odeszliby przez wszystkie wymienione powyżej problemy.Cytaty z ankiety:
- • „Lubię brak rutyny i to, że każdy dzień jest inny”
- • „Nikt mi nie stoi nad głową”
5️⃣ Czas pracy i rozłąka z rodziną
Kolejnym najczęściej podnoszonym wątkiem są skargi dotyczące bardzo długich dni pracy, sięgających 13-15 godzin. Często pojawia się też problem rozłąki z rodziną, szczególnie w przypadku tras międzynarodowych. Do tego dochodzi brak czasu na życie prywatne, co w efekcie prowadzi do zmęczenia i poczucia wyobcowania. Niektórzy wskazują, że nawet jeśli lubią jeździć, nie mogą sobie wybaczyć straconych lat z bliskimi.Cytaty z ankiety:
- • „Zbyt dużo czasu w kabinie, za mało w domu”
- • „Nieustanna presja czasu i rozłąka z rodziną”
- • „Czas dla rodziny jest bezcenny”
6️⃣Presja, kontrole, mandaty, biurokracja
Kierowcy mówią też o rosnącej opresyjności systemu kontroli. Wskazują na wysokie i łatwo nakładane mandaty, a także na praktykę „szukania na siłę powodów do ich wystawienia”. Podkreślają obecność wielu różnych służb kontrolnych, które nakładają się w swoich działaniach, co dodatkowo zwiększa presję. Do tego dochodzą szybko zmieniające się przepisy oraz skomplikowane wymogi wynikające z rozporządzenia 561/2006, które sprawiają, że kierowcy czują się przytłoczeni i nieustannie narażeni na sankcje.Cytaty z ankiety:
- • „Absurdalne, zbyt łatwo nakładane kary za byle przewinienie”
- • „Zakazy, nakazy i liczba kontroli i mandatów”
7️⃣ Brak szacunku dla zawodu
W wielu wypowiedziach wybrzmiewa szczególny żal, który nie dotyczy jedynie kwestii wynagrodzenia czy długich godzin pracy, ale przede wszystkim sposobu, w jaki są traktowani. Skarżą się na brak szacunku ze strony pracodawców, trudne warunki na magazynach, gdzie często sami muszą wykonywać rozładunki, a także na postawy społeczne, które sprowadzają się do traktowania kierowców jak podludzi.Cytaty z ankiety:
- • „Wpłynęło. Rzuciłem to bo magazyn ma cię gdzieś, w firmie jesteś tylko cyfrą”
- • „Brak szacunku do zawodu”
Co z tego wynika?
- ✅ Zbyt niskie wynagrodzenie względem obciążenia
- ✅ Nadmierny czas pracy i rozłąka z rodziną
- ✅ Fatalne warunki socjalne w trasie
- ✅ Brak alternatyw zawodowych
- ✅ Opresyjny system kontroli i kar
- ✅ Brak szacunku – od pracodawców i społeczeństwa
- ✅ Pasja i przyzwyczajenie – jako ostatnia motywacja do pozostania