Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Co trzyma kierowców w zawodzie? Odpowiedzi z ankiety

Utworzona: 2025-10-05


W naszej ankiecie kierowcy zawodowi mówili wprost: w pracy trzyma ich kilka kluczowych czynników, ale nawet ci, którzy deklarują pasję przyznają, że rozczarowują ich pogarszające się warunki. Wyniki jasno pokazują, co decyduje o pozostaniu lub odejściu z zawodu.

W naszej ankiecie zadaliśmy kierowcom cztery pytania, trzy z nich omówiliśmy już wcześniej w formie wykresów ( Komfort w kabinie rośnie, szacunek spada - głos 420 kierowców ), tutaj przyglądamy się osobno pytaniu opisowemu, które dotyczyło powodów pozostania lub odejścia z zawodu - Co dziś najmocniej wpływa na decyzję kierowcy zawodowego: zostać czy odejść z zawodu?

W tym pytaniu zebraliśmy aż 420 odpowiedzi. Gdy się je czyta, widać, że emocje mieszają się z chłodną kalkulacją. Z jednej strony pasja, przywiązanie do drogi, wolność i satysfakcja z prowadzenia dużego zestawu. Z drugiej frustracja związana z zarobkami, rosnącą biurokracją, presją czasu i coraz trudniejszymi warunkami pracy. Niektórzy mówią „To praca, którą się kocha, albo się jej nie zniesie”. Inni, że zostają, bo mimo wad daje stabilność i chleb. Jeszcze inni przyznają szczerze, że trzyma ich kredyty i brak alternatywy, a nie marzenia z młodości. Obraz jaki się wyłania jest wielowymiarowy - pasja i frustracja żyją obok siebie. I właśnie ta mieszanka decyduje, czy kierowca zostaje w kabinie, czy zaczyna szukać innej drogi zawodowej.

Co dziś najmocniej wpływa na decyzję kierowcy zawodowego: zostać czy odejść z zawodu?

420 różnych odpowiedzi.

1️⃣ Zarobki - wciąż główny czynnik

Zarobki to jeden z dwóch najczęściej wymienianych powodów decyzji o pozostaniu lub odejściu z zawodu. Kierowcy podkreślają, że wynagrodzenia są nieadekwatne do liczby przepracowanych godzin i odpowiedzialności, jaką ponoszą. Wskazują na stagnację płac w stosunku do rosnących kosztów życia oraz fakt, że atrakcyjne zarobki dostępne są głównie w transporcie międzynarodowym. W tle przewija się frustracja związana z tym, że w Polsce stawki są niskie i często zbliżone do płacy minimalnej.

Cytaty z ankiety:
    • „Rachunki same się nie zapłacą”
    • „Wypłata 10 lat temu - minimalna była 2000 zł, ja zarabiałem 7500. Teraz minimalna to 4666 zł, a ja zarabiam 8300 - coś tu nie gra”
    • „Zarobki i brak pracy na takim poziomie w Polsce”
    • „Małe wypłaty”
Podsumowanie kategorii: 89 odpowiedzi. Najczęściej powtarzający się wątek, opisywany przez kierowców w różnych formach: zarobki, kasa, finanse, wypłata, pieniądze, nieadekwatne wynagrodzenie.

2️⃣ Brak alternatywy i przyzwyczajenie

Najczęstszy powód wskazywany w ankiecie. Aż 124 kierowców podkreśliło, że zostaje w zawodzie, bo nie widzi innej realnej opcji. Najczęściej pojawiają się argumenty o braku sensownej alternatywy na rynku, trudnościach z przekwalifikowaniem się po kilkunastu lub kilkudziesięciu latach oraz przywiązaniu do dotychczasowego trybu życia. Wiele wypowiedzi wskazuje także, że kierowcy mają już „kilka lat do emerytury” i zamierzają po prostu dociągnąć do końca kariery.

Cytaty z ankiety:
    • „Po 30 latach drajwerki nie da z ciebie mechanika czy inżyniera nawet jak w szkole otrzymałeś inżyniera, całe życie robiłeś coś innego”
    • „Całe życie jeździłem, brakuje mi kilku lat do emerytury, nie mam wyjścia”
    • „Przyzwyczajenie, duży staż pracy”
    • „18 lat w tym zawodzie, trudno od razu zmienić nawyki – brak alternatywy”
Podsumowanie kategorii: 124 odpowiedzi. Duża liczba kierowców podkreśla, że zostaje w transporcie, bo nie widzi dla siebie innej realnej ścieżki. Najczęściej wymieniane są brak sensownej alternatywy, przyzwyczajenie i przywiązanie do dotychczasowego trybu życia, a także zbliżająca się emerytura.

3️⃣ Warunki pracy - zaplecze socjalne, parkingi, sanitariaty

Temat przewijający się nieustannie w wypowiedziach kierowców dotyczy stanu zaplecza socjalnego. Wielu podkreśla brak bezpiecznych, dużych parkingów, zwraca uwagę na brudne lub wręcz nieistniejące sanitariaty, a także konieczność koczowania na parkingach zupełnie do tego nieprzystosowanych. Do tego dochodzą powtarzające się problemy z kradzieżami, które dodatkowo pogarszają poczucie bezpieczeństwa kierowców.

Cytaty z ankiety:
    • „Gonitwa, korki, brak miejsc parkingowych, brak albo obsrane zaplecze socjalne”
    • „Brak toalet, brud, alkohol na parkingach”
Podsumowanie kategorii: 67 odpowiedzi. Warunki socjalne i infrastrukturalne pozostają jedną z największych bolączek kierowców, znacząco wpływając na komfort i bezpieczeństwo wykonywania zawodu.

4️⃣ Pasja - powód, by zostać mimo wszystko

Wśród setek gorzkich słów kierowców pojawiają się też te pełne pasji i przywiązania do zawodu wielu podkreśla wolność za kierownicą, brak rutyny oraz poczucie przygody i odkrywania nowych miejsc. Ale nawet ci, którzy kochają jeździć, często mówią, że tylko ta pasja ich jeszcze trzyma a gdyby mogli, odeszliby przez wszystkie wymienione powyżej problemy.

Cytaty z ankiety:
    • „Lubię brak rutyny i to, że każdy dzień jest inny”
    • „Nikt mi nie stoi nad głową”
Podsumowanie kategorii: 52 liczba odpowiedzi. Dla części kierowców pasja, wolność i przygoda związane z tym zawodem wciąż stanowią najważniejszy powód, by w nim pozostać mimo trudności.

5️⃣ Czas pracy i rozłąka z rodziną

Kolejnym najczęściej podnoszonym wątkiem są skargi dotyczące bardzo długich dni pracy, sięgających 13-15 godzin. Często pojawia się też problem rozłąki z rodziną, szczególnie w przypadku tras międzynarodowych. Do tego dochodzi brak czasu na życie prywatne, co w efekcie prowadzi do zmęczenia i poczucia wyobcowania. Niektórzy wskazują, że nawet jeśli lubią jeździć, nie mogą sobie wybaczyć straconych lat z bliskimi.

Cytaty z ankiety:
    • „Zbyt dużo czasu w kabinie, za mało w domu”
    • „Nieustanna presja czasu i rozłąka z rodziną”
    • „Czas dla rodziny jest bezcenny”
Podsumowanie kategorii: 41 odpowiedzi. Powtarzający się wątek, opisywany przez kierowców w różnych formach: rozłąka z rodziną, czas poza domem.

6️⃣Presja, kontrole, mandaty, biurokracja

Kierowcy mówią też o rosnącej opresyjności systemu kontroli. Wskazują na wysokie i łatwo nakładane mandaty, a także na praktykę „szukania na siłę powodów do ich wystawienia”. Podkreślają obecność wielu różnych służb kontrolnych, które nakładają się w swoich działaniach, co dodatkowo zwiększa presję. Do tego dochodzą szybko zmieniające się przepisy oraz skomplikowane wymogi wynikające z rozporządzenia 561/2006, które sprawiają, że kierowcy czują się przytłoczeni i nieustannie narażeni na sankcje.

Cytaty z ankiety:
    • „Absurdalne, zbyt łatwo nakładane kary za byle przewinienie”
    • „Zakazy, nakazy i liczba kontroli i mandatów”
Podsumowanie kategorii: 30 odpowiedzi. Kierowcy podkreślają, że system kontroli staje się coraz bardziej opresyjny, a nadmiar regulacji i wysokie kary potęgują poczucie presji i niepewności w codziennej pracy.

7️⃣ Brak szacunku dla zawodu

W wielu wypowiedziach wybrzmiewa szczególny żal, który nie dotyczy jedynie kwestii wynagrodzenia czy długich godzin pracy, ale przede wszystkim sposobu, w jaki są traktowani. Skarżą się na brak szacunku ze strony pracodawców, trudne warunki na magazynach, gdzie często sami muszą wykonywać rozładunki, a także na postawy społeczne, które sprowadzają się do traktowania kierowców jak podludzi.

Cytaty z ankiety:
    • „Wpłynęło. Rzuciłem to bo magazyn ma cię gdzieś, w firmie jesteś tylko cyfrą”
    • „Brak szacunku do zawodu”
Podsumowanie kategori: 17 odpowiedzi. Kierowcy czują się niedoceniani i często traktowani z brakiem szacunku, co podważa ich poczucie wartości w wykonywanym zawodzie.

Co z tego wynika?

    ✅ Zbyt niskie wynagrodzenie względem obciążenia
    ✅ Nadmierny czas pracy i rozłąka z rodziną
    ✅ Fatalne warunki socjalne w trasie
    ✅ Brak alternatyw zawodowych
    ✅ Opresyjny system kontroli i kar
    ✅ Brak szacunku – od pracodawców i społeczeństwa
    ✅ Pasja i przyzwyczajenie – jako ostatnia motywacja do pozostania
Kierowcy często podkreślają, że lubią swoją pracę, ale jednocześnie czują się sfrustrowani, niedoceniani i zniechęcani do jej kontynuowania przez realia w jakich funkcjonują. Ankieta jest wyraźnym sygnałem, że bez poprawy warunków pracy odpływ z zawodu będzie narastał. To surowe świadectwo kondycji transportu drogowego i jasna wskazówka, co zrobić, by kierowcy pozostali w zawodzie.
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels