Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

3900 zł mandatów i 14 500 tys. zł kaucji i zakaz dalszej jazdy

Utworzona: 2025-05-14


Turek, wykonując międzynarodowy przewóz na rzecz węgierskiej firmy, nie miał wymaganego świadectwa kierowcy. Mężczyzna prowadził ciężarówkę za długo i skracał odpoczynki. Z kolei w formularzu zgłoszenia do rejestru SENT - RMPD przewoźnik wprowadził nieprawidłowe dane.

Na drodze krajowej numer 92 pod Kałuszynem, inspektorzy ITD zatrzymali do kontroli ciągnik siodłowy z podpiętą naczepą typu chłodnia. Zestawem przewożono koncentrat soku owocowego z Turcji do Polski - Siedlec. Transport był realizowany na rzecz węgierskiego przedsiębiorstwa. Pojazdem członowym kierował obywatel Turcji.

Cudzoziemiec nie okazał do kontroli wymaganego świadectwa kierowcy. Ten oficjalny dokument potwierdza, że kierowca spoza Unii Europejskiej jest zatrudniony zgodnie z obowiązującymi przepisami i ma wszystkie niezbędne kwalifikacje do wykonywania zawodu. Kontrola danych z karty kierowcy i pamięci tachografu wykazała naruszenia limitów czasu pracy. Mężczyzna m.in. przekroczył dzienny czas prowadzenia pojazdu o 42 minuty i przekroczył maksymalny dwutygodniowy czas prowadzenia ciężarówki o 1 godz. i 38 min. Skrócił także wymagany regularny okres odpoczynku dziennego o 3 godz. i 32 min. oraz 2 godz. i 29 min. Analiza zapisów z urządzenia rejestrującego wykazała ponadto, że kierowca nie zarejestrował w tachografie danych dotyczących symboli państw rozpoczęcia i zakończenia pracy. W sumie brakowało 18 wpisów.

Kontrola wymaganego zgłoszenia międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy do rejestru SENT – RMPD wykazała nieprawidłowości. W zgłoszeniu elektronicznym realizowanego przewozu węgierski przedsiębiorca zamieścił nieprawidłowy numer zezwolenia EKMT. Zgłoszony numer zawierał też niewłaściwe informacje odnośnie wykonywanego typu transportu. Wpisał przewóz dwustronny, choć w rzeczywistości realizowano przewóz z tzw. krajów trzecich, czyli spoza Unii Europejskiej. Zgodnie z ustawą o transporcie drogowym błędne wypełnienie danych w formularzu zgłoszenia do rejestru SENT - RMPD stanowi naruszenie.

Inspektorzy ujawnili też naruszenie przepisów umowy dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR). Zatrzymany ciągnik siodłowy był wyposażony w dwa zbiorniki paliwa o łącznej pojemności 1260 litrów. Natomiast pod naczepą był zbiornik paliwa do zasilania agregatu chłodniczego o pojemności 650 l. Zespół pojazdów był wyposażony w zbiorniki paliwa o łącznej pojemności 1910 l. Zgodnie z umową ADR pojemność całkowita stałych zbiorników paliwa nie może przekraczać 1500 l na jednostkę transportową. W kontrolowanym zespole pojazdów maksymalna wartość była zatem przekroczona o 410 l.

Za stwierdzone naruszenia kierowcę ukarano 21 mandatami na kwotę 3900 złotych. Z powodu braku świadectwa kierowcy zakazano mu dalszej jazdy z miejsca kontroli. Inspektorzy sporządzili protokół kontroli. Teraz na jego podstawie będą prowadzone postępowania administracyjne z ustawy o transporcie drogowym oraz umowy ADR. W trakcie czynności kontrolnych wpłacono w sumie 14 500 zł kaucji na poczet kar grożących przewoźnikowi i osobie zarządzającej transportem w przedsiębiorstwie. W przeciwnym razie zestaw zostałaby skierowany na wyznaczony parking strzeżony. To oznaczałoby dla zagranicznego przewoźnika dodatkowe koszty i utrudnienia w realizacji operacji transportowej.

Źródło: WITD Radom
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels