13,3-kilometrowy odcinek S7 pozwolił na połączenie dwóch największych miast w kraju nowoczesną trasą o długości 270 km, skracając czas przejazdu do około 2,5 godziny. Droga ta biegnie zupełnie nowym śladem, zastępując historyczny trakt krakowski, wytyczony w XIX wieku. Nowy odcinek jest dwujezdniowy, z rezerwą na trzeci pas, co zapewnia płynność ruchu. Choć wciąż trwają prace wykończeniowe na węzłach, a maksymalna prędkość jest ograniczona do 80 km/h, trasa już teraz znacząco ułatwia transport i zwiększa bezpieczeństwo kierowców.
Północna Obwodnica Krakowa (S52), o długości 12,3 km, jest kolejnym krokiem w kierunku stworzenia pełnego ringu drogowego wokół Krakowa, co uczyni stolicę Małopolski drugim takim miastem w Polsce po Łodzi. Trasa została wyposażona w trzy pasy ruchu w każdym kierunku, nowoczesne systemy bezpieczeństwa w tunelach oraz rozbudowaną infrastrukturę mostową i estakadową. Dwa tunele – Zielonki (653 m) i Dziekanowice (496 m) – to jedne z najnowocześniejszych w Europie, z zaawansowanymi systemami monitoringu i gaszenia pożarów.
Oba projekty otrzymały łączne dofinansowanie unijne w wysokości ponad 2 miliardów złotych, co podkreśla ich strategiczne znaczenie w rozwoju sieci transeuropejskich TEN-T. Dzięki nowym trasom wzrośnie mobilność osób i towarów, a region zyska lepszą spójność terytorialną i konkurencyjność. Chociaż infrastruktura jest wciąż rozwijana – m.in. węzły Mistrzejowice i Łuczyce będą gotowe odpowiednio w 2026 i 2025 roku – już teraz nowe drogi przyczyniają się do usprawnienia transportu i wzmacniają pozycję Małopolski jako ważnego węzła komunikacyjnego w Polsce i Europie.
Źródło: GDDKiA
Utworzona: 2024-12-23