Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Francja zaostrza kontrole. ELO obowiązkowe nawet dla pustych ciężarówek

Utworzona: 2025-04-23


Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (Enveloppe Logistique Obligatoire - ELO), który istotnie wpłynie na organizację transportów między Unią Europejską a Wielką Brytanią przez terytorium Francji. Polscy przewoźnicy powinni już teraz rozpocząć przygotowania do wdrożenia nowych procedur.

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa. System jest w trakcie wdrażania, a od 1 września 2025 r. stanie się obowiązkowy dla wszystkich pojazdów ciężarowych - w tym także pustych – przekraczających w dwie strony granicę francusko-brytyjską.

Każdy przewoźnik będzie musiał posiadać utworzoną wcześniej kopertę ELO. Będzie ona zawierać m.in.: deklaracje bezpieczeństwa ENS (Entry Summary Declaration), deklaracje eksportowe, importowe i tranzytowe, czy informacje o przewożonych towarach wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.
Polskie firmy transportowe powinny wyznaczyć osobę odpowiedzialną za tworzenie kopert logistycznych, która będzie zbierać wszystkie niezbędne dane od partnerów w łańcuchu logistycznym przed dotarciem pojazdu na granicę. Osoba ta musi posiadać konto w systemie Douane.gouv.fr francuskiej administracji celnej.

Uproszczenie procedur dla kierowców

Dla polskich kierowców realizujących transporty do i z Wielkiej Brytanii przez Francję system ELO oznacza znaczące uproszczenie formalności granicznych. Zamiast prezentowania wielu dokumentów i odpowiadania na pytania podczas odprawy, kierowca będzie musiał jedynie pokazać kod kreskowy powiązany z kopertą ELO. Wdrożenie ELO ma przynieść polskim przewoźnikom wymierne korzyści:
🚩Uproszczenie procedur dla kierowców i przyspieszenie przekraczania granicy - usprawnienie procedur powinno skrócić czas oczekiwania na przeprawę promową lub pociąg Eurotunnel, co jest szczególnie istotne dla polskich przewoźników realizujących długodystansowe transporty
🚩 Rozwiązanie problemu potwierdzeń eksportowych - system ELO ma rozwiązać problem z uzyskiwaniem potwierdzeń eksportu (komunikaty IE599)
🚩 Lepsza przewidywalność czasu transportu - dzięki sprawniejszemu procesowi na granicy, polscy przewoźnicy mogą planować trasy z większą precyzją. ELO stanowi krok w kierunku większej harmonizacji procedur celnych między UE a UK
🚩 Monitorowanie statusu pojazdu - system ELO umożliwia śledzenie pojazdu przy przekraczaniu granicy (załadunek/rozładunek).

Wprowadzenie ELO będzie wymagać dodatkowych przygotowań od polskich przewoźników, ale docelowo powinno przyczynić się do uproszczenia i przyspieszenia transportów między UE a Wielką Brytanią, co jest szczególnie istotne dla firm z Polski, które realizują znaczącą część transportów drogowych na tym kierunku dodaje Joanna Porath.
Do 1 września trwa okres przejściowy i testowanie nowego systemu, potem stanie się obowiązkowy dla wszystkich przewoźników. Francuska Administracja Celna udostępniła materiały informacyjne, w tym stronę internetową (www.douane.gouv.fr/ELO), przewodnik użytkownika oraz instruktażowe filmy wideo, które mają pomóc w przygotowaniu do nowych wymogów.

Źródło: AC Porath
Do ulubionych

Komentarze (5)

~miska ryżu dla was
12 dni temu
masakra, co jeszcze urzędasy wymysla?
Klawikowski69
12 dni temu
A co będzie jak zatrzymają towarzysza tagoo w stringach do kontroli? Co on wtedy zrobi
~tagoo
12 dni temu
Nic nie zrobi. Tęczowych nie wolno kontrolować bo wtedy będzie homofobia.
~przewoźnik pustaka
12 dni temu
tagoo- masz rację !!! ewentualnie UA tez nie dotyczy. Teraz tak, wyznaczyć czyli często zatrudnić dodatkową osobę najlepiej z j. francuskim, angielskim i zulu-gula biegle w mowie i piśmie. Odniechciewa się coraz częściej transportu. Wszędzie nowe wymogi, rosnące koszty przy malejących stawkach. Zajęcie dla masochistów.
~buciki pucio
8 dni temu
~przewoznik pustaka rusz pałą tylko górną nie dolną, jak myślisz siersciuchu po co jest tyle stawianych magazynów przy drogach? ? Ano chodzi o przerzuty jak w dhelu np. sofel leci ok. 4. 30, 45 pauzy i powrót do magazynu albo bazy, oczywiście ceny wszystkiego wzrosną ale to już siła wyższa
Zobacz cały wątek
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels