Wyjątkowe wyzwania dla kierowców ciężarówek
Według danych Federalnego Urzędu Statystycznego, w niemieckich miastach aż 80% śmiertelnych wypadków drogowych dotyczy niechronionych uczestników ruchu. W 2023 roku liczba śmiertelnych wypadków z udziałem rowerzystów wzrosła o 17% w stosunku do 2010 r. W tym samym czasie bezpieczeństwo użytkowników samochodów poprawiło się, a liczba ofiar śmiertelnych spadła o 35%. Kierowcy ciężarówek, poruszając się po ulicach z dużym natężeniem ruchu pieszych i rowerzystów, muszą nie tylko dbać o terminowość dostaw, ale również reagować na dynamiczne i często trudne do przewidzenia zachowania innych uczestników ruchu.W 2022 roku ciężarówki stanowiły 6% zarejestrowanych pojazdów, jednak były zaangażowane aż w 22% śmiertelnych wypadków drogowych. Największe zagrożenie dla pieszych i rowerzystów powstaje, gdy kierowcy ciężarówek wykonują skręty, zwłaszcza w prawo. Utrudnieniem są tzw. martwe pola, które utrudniają kierowcom dostrzeżenie osób znajdujących się blisko pojazdu, zwłaszcza przy skrzyżowaniach i podczas wykonywania manewrów, np. zmiany pasa.
Nowe technologie i przepisy: co to oznacza dla kierowców?
Aby poprawić bezpieczeństwo i chronić słabszych uczestników ruchu, Unia Europejska wprowadza kolejne przepisy. Od lipca 2024 roku wszystkie nowo rejestrowane ciężarówki muszą być wyposażone w dodatkowe systemy wspomagania jazdy, takie jak czujniki zbliżeniowe i kamery monitorujące martwe pola. Te innowacje mają wspierać kierowców w unikaniu ryzykownych sytuacji – na przykład w precyzyjniejszym dostrzeganiu pieszych, rowerzystów i motocyklistów znajdujących się w niewidocznych obszarach wokół pojazdu. Wdrażanie takich rozwiązań jest elementem unijnej „Wizji Zero”, której celem jest wyeliminowanie śmiertelnych wypadków drogowych do 2050 roku.Nowe systemy wspomagania, jak asystenci hamowania awaryjnego i wykrywania martwego pola, mogą stać się dla kierowców prawdziwym wsparciem, o ile ich działanie będzie precyzyjne i dostosowane do realnych zagrożeń na drodze. Jak zauważa Christian Sahr, dyrektor Allianz Center for Technology (AZT), obecność systemów wspomagających nie wystarczy, jeśli ich jakość i skuteczność nie spełniają wymogów. Systemy bezpieczeństwa, takie jak asystent hamowania awaryjnego, muszą być w stanie skutecznie zatrzymać pojazd przed przeszkodą, zamiast jedynie redukować prędkość o kilka kilometrów na godzinę, co może nie wystarczyć do uniknięcia kolizji.