Usługa dostępna od czerwca br. została już wykorzystana miliony razy w całej Europie w pojazdach wiodącego niemieckiego producenta samochodów. Teraz Bosch udostępnia ją dla segmentu pojazdów użytkowych: od grudnia będzie ona również dostępna w pojazdach ciężarowych marki Mercedes-Benz. W dalszej kolejności usługa ma być rozszerzona na samochody osobowe i ciężarowe na całym świecie.
Pojazdy flotowe korzystające z tej usługi otrzymają różnego rodzaju informacje, m.in. na temat lokalnej temperatury zewnętrznej i tego, czy wycieraczki przedniej szyby lub tylne światła przeciwmgielne są włączone, a także raporty o wypadkach lub interwencjach systemu ESP. Na przykład, jeśli w pojeździe flotowym ustawiony jest najwyższy tryb pracy wycieraczek przedniej szyby, usługa wykorzystuje informacje z wybranych serwisów pogodowych, np. aby sprawdzić czy pada deszcz lub ile milimetrów wody odnotowano na drodze. Algorytm ustala, czy istnieje ryzyko, na przykład, aquaplaningu, a następnie ostrzega kierowcę, aby w razie potrzeby zmniejszył prędkość.
Inny przykład: jeśli widoczność spadnie poniżej poziomu krytycznego, usługa sprawdza używanie tylnych świateł przeciwmgielnych pojazdów w danym regionie i używa algorytmu, aby zdecydować, czy ostrzeżenie jest konieczne. Wykorzystanie floty referencyjnej zapewnia wysoką jakość działania usługi. Jedną z funkcji jest ostrzeżenie o kierowcy jadącym pod prąd. Jeśli w pobliżu znajduje się kierowca jadący pod prąd lub kierowca danego pojazdu jedzie pod prąd, usługa wysyła mu ostrzeżenie bezpośrednio na wyświetlacz nawigacji.
Usługa ostrzegania o zagrożeniach drogowych jest częścią sieciowych usług mapowych firmy Bosch. Dane przesyłane przez pojazdy i informacje o pogodzie można również wykorzystać do optymalizacji systemów wspomagania kierowcy, takich jak adaptacyjny tempomat lub automatyczne hamowanie awaryjne. Na przykład, gdy droga jest mokra lub śliska, zmniejsza się współczynnik tarcia drogi, więc pojazd musi wcześniej rozpocząć hamowanie awaryjne, aby uniknąć potencjalnego wypadku. Dzięki usłudze kierowcy będą ostrzegani jeszcze wcześniej, gdy nawierzchnia drogi jest śliska.
Sieciowe usługi mapowe odgrywają ważną rolę w coraz bardziej wspomaganej i zautomatyzowanej jeździe. Działają jako dodatkowy czujnik, który monitoruje drogę daleko poza pole widzenia kierowcy i zasięg czujników radarowych i wideo, aby niezawodnie dostarczać zautomatyzowanemu pojazdowi wszystkich istotnych danych do bezpiecznej jazdy, nawet w warunkach słabej widoczności. W przeciwieństwie do pojazdów bez dostępu do usług sieciowych, pojazdy korzystające z tego typu map mają do dyspozycji dane pochodzące ze wszystkich pojazdów podłączonych do sieci. Dzięki temu systemy pojazdów są w stanie ustalić optymalną prędkość jazdy na rondzie, dokładną geometrię pasa ruchu i trajektorię jazdy na skrzyżowaniach o skomplikowanym układzie lub punkty orientacyjne lokalizacji, których pojazd może użyć do obliczenia swojej pozycji z dokładnością do centymetra. W rezultacie zautomatyzowane pojazdy mogą jeździć bardziej naturalnie i przewidywalnie.
Źródło: Bosch
Utworzona: 2024-11-14