Kwestia tego, w jaki sposób zapewnić stabilny i bezpieczny przepływ danych pomiędzy pojazdami była przedmiotem trzyipółletniego badania prowadzonego przez konsorcjum złożone z firm Bosch, Escrypt, Kapsch, Nokia i Telekom w ramach europejskiego projektu innowacyjnego CONCORDA. Na czele konsorcjum stanęło Ertico – ITS Europe, partnerstwo publiczno-prywatne mające na celu rozwój i wdrażanie inteligentnych systemów transportowych. Głównym celem projektu było zbadanie odpowiednich sposobów zapewnienia ciągłego transferu danych między użytkownikami drogi znajdującymi się w pobliżu pojazdu. Wcześniejsze badania koncentrowały się głównie na sporadycznych wiadomościach ostrzegawczych wysyłanych w przypadku bezpośredniego zagrożenia. W omawianym projekcie przyjęto szereg surowych wymagań co do zabezpieczenia sieci komunikacyjnej przed nieuprawnionym dostępem. Ponadto, szybka i stabilna transmisja danych między użytkownikami powinna być zagwarantowana przez cały czas, niezależnie od jakości sieci, na przykład, nawet podczas jazdy w tunelach. Celem badania było zatem określenie, jakie korzyści oferują różne technologie komunikacyjne jeżeli chodzi o możliwość zapewnienia ciągłej, bezpiecznej transmisji danych między pojazdami.
Do testów w projekcie CONCORDA użyto ciężarówek poruszających się w konwoju po odcinkach dróg publicznych. Podczas podróży ciężarówki przekazywały między sobą informacje istotne dla bezpieczeństwa, takie jak dane dotyczące przyspieszenia i hamowania. Testy obejmowały trzy rodzaje komunikacji pomiędzy pojazdami: po pierwsze, bezpośrednią komunikację wykorzystującą technologię WLAN (ITS-G5); po drugie, bezpośrednią komunikację wykorzystującą transmisję radiową w standardzie sieci komórkowej (LTE-V2X PC5); i po trzecie, komunikację pośrednią przez sieć komórkową (LTE). W przypadku tej ostatniej metody sygnały ciężarówki przesyłane przez sieć LTE były najpierw kierowane na serwer w chmurze brzegowej sieci komórkowej, a stamtąd przekazywane do pojazdów testowych.
Jak wykazały próby drogowe, wszystkie testowane systemy z nawiązką spełniały rygorystyczne normy w zakresie bezpieczeństwa informacji. Dzięki dużej szybkości transmisji i małym opóźnieniom te dwa bezpośrednie kanały komunikacji doskonale nadają się do użycia w promieniu do 500 metrów od pojazdu – na przykład do natychmiastowego przygotowania systemów wspomagania na nagłe zagrożenia, takie jak hamowanie awaryjne. W promieniu do 3000 metrów lepiej sprawdza się komunikacja pośrednia za pośrednictwem mobilnej chmury brzegowej. Poprzez powiązanie danych własnych pojazdu z danymi innych użytkowników dróg lub infrastruktury, możliwe jest wykorzystanie tych metod do wdrożenia dodatkowych, bardziej zaawansowanych funkcji w zakresie jazdy autonomicznej. Obecnie większość nowych ciężarówek jest już wyposażona w jednostkę obsługującą technologię LTE. Dzięki dodaniu bezpośredniego, bezpiecznego kanału komunikacji, równoległe wykorzystanie obu technologii może stanowić optymalne rozwiązanie zapewniające stabilną, ciągłą transmisję danych.
Wyniki projektu innowacyjnego zostaną wykorzystane przez partnerów w dalszym rozwoju funkcji jazdy autonomicznej i technologii komunikacyjnych dla ciężarówek i samochodów osobowych, dzięki którym ruch drogowy przyszłości stanie się jeszcze bardziej bezpieczny, wydajny i wygodny.
Źródło: Bosch
Utworzona: 2021-11-22