W zeszłym roku branża mierzyła się ze spowolnieniem rynku i zmniejszonym popytem na naczepy i przyczepy. Pomimo licznych wyzwań i trudnej sytuacji geopolitycznej osiągnęliśmy satysfakcjonujące wyniki. Szacunkowe przychody ze sprzedaży Grupy Wielton wyniosły ok. 3,25 mld zł. Na podkreślenie zasługuje utrzymanie bezpiecznego wskaźnika długu netto/EBITDA na poziomie ok. 2,15. W ubiegłym roku klienci z ostrożnością podchodzili do składania nowych zamówień, co skutkowało spadkiem całkowitego wolumenu sprzedaży w porównaniu do roku 2022. Mimo wyzwań Grupa utrzymała swoje pozycje na kluczowych rynkach oraz zrealizowała plan inwestycyjny na poziomie ok. 168 mln zł mówi Paweł Szataniak, Prezes Zarządu Grupy Wielton.Mimo niekorzystnych warunków branżowych związanych ze spowolnieniem rynku transportowego, Grupa zachowała w 2023 r. pozycję na kluczowych rynkach w Europie.
Polska
W naszym kraju, przy spadku rynku o 8,4 proc. rejestracje spółki Wielton zmniejszyły się o 9,2 proc. do poziomu 4011 szt. Z udziałami na poziomie 15,5 proc. producent wypracował trzecią pozycję na rynku.Francja
Skuteczna realizacja działań naprawczych oraz modernizacja zakładów produkcyjnych w spółce Fruehauf pozwoliły na utrzymanie pierwszego miejsca we Francji. Jej udziały rynkowe wyniosły 19,3 proc. rejestrując 4 154 szt. pojazdów (o 4,3 proc. mniej niż przed rokiem).Wielka Brytania
Z udziałami na poziomie 12 proc. brytyjska spółka Lawrence David utrzymała w 2023 r. pozycję wicelidera rynku, rejestrując 2 650 sztuk pojazdów, czyli o 21 proc. mniej niż przed rokiem. Spadek spowodowany był spowolnieniem gospodarczym w UK, czy wyższymi stopami procentowymi.Włochy
Spółka Viberti utrzymała piąte miejsce wśród największych graczy rynku z udziałami na poziomie 6,7 proc. Przy spadku rynku włoskiego o 8,5 proc. jej klienci w 2023 roku zarejestrowali 1 120 sztuk pojazdów marki wobec 1 114 szt. rok wcześniej.Niemcy
Podobny rok do roku poziom rejestracji pojazdów odnotowały niemieckie spółki Langendorf oraz Wielton GmbH przy spadku rynku niemieckiego o 13% r/r. Rejestracje tych spółek osiągnęły poziom 1 197 szt. co skutkowało szóstą pozycją na rynku.Hiszpania
W 2023 r. hiszpańska spółka Guillén uplasowała się na 7 pozycji na rynku z udziałami na poziomie 2,2%, notując 33 proc. spadek zarejestrowanych pojazdów do poziomu 309 szt.Kraje Europy Środkowo-Wschodniej (CEE)
W krajach CEE z udziałami na poziomie 5,9 proc. Grupa Wielton utrzymała piątą pozycję, przy niewielkim, 3 proc. spadku rejestracji do 1 128 sztuk.W 2024 r. Grupa Wielton koncentrować się będzie na grupowych synergiach produktowych oraz poszerzeniu działalności o kolejne rynki europejskie (Skandynawia, Turcja, Beneluks). W zmiennym otoczeniu rynkowym, kluczowe dla producenta będą efektywne działania w zakresie zakupów. Prace badawczo-rozwojowe zaowocują wzbogaceniem portfolio produktowego firmy o kolejne pojazdy. Celem Grupy jest wzrost udziałów na poszczególnych rynkach oraz umocnienie swoich pozycji.
Źródło: Grupa Wielton