Minister Infrastruktury zmienił rozporządzenie dotyczące warunków technicznych pojazdów pilotujących, o czym poinformowało Ogólnopolskie Stowarzyszenie Pracodawców Transportu Nienormatywnego (OSPTN).
Wśród najważniejszych zmian w wyposażeniu oraz oznakowaniu pojazdów pilotujących, które zaczną obowiązywać od bieżącego roku znalazła się mi.in:
🚩 Likwidacja tablicy informacyjnej – od dnia 17.02.2024 r. nie trzeba będzie już jej umieszczać na dachu pojazdu pilotującego.
🚩 Minimalna wysokość pojazdu pilotującego wynosić będzie 1,7 metra
🚩 Dopuszczalnym rodzaj nadwozia będą:
BB (van)AF (Wielozadaniowy)AG (pick-up)
🚩 Oznakowanie pojazdu pilotującego:
napis "PILOT" umieszczony na przedniej masce pojazdu, na przednich bocznych drzwiach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu; dopuszcza się wykonanie napisu na przedniej masce pojazdu w formie lustrzanego odbicia;pasy barwy białej i czerwonej umieszczone na przedniej masce pojazdu, na bokach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu; pasów barwy białej i czerwonej na przedniej masce pojazdu nie stosuje się, jeżeli wymiary maski nie pozwalają na jednoczesne umieszczenie pasów i napisu PILOT. Wzór oznakowania pojazdu wykonującego pilotowanie określa załącznik do rozporządzenia.
🚩 Obowiązkowe wyposażenie pojazdu pilotującego:
co najmniej dwa światła błyskowe barwy żółtej, umieszczone na dachu pojazdu symetrycznie względem podłużnej osi symetrii pojazdu; wysyłane sygnały świetlne mają być widoczne ze wszystkich stron pojazdu z odległości nie mniejszej niż 150 m przy dobrej przejrzystości powietrza i nie powinny powodować oślepiania innych uczestników ruchu;światło barwy białej lub żółtej samochodowej z napisem „PILOT” barwy czarnej, umieszczone na dachu pojazdu; dopuszcza się umieszczenie tych świateł w jednej lampie zespolonej ze światłami, o których mowa w pkt 1; napis „PILOT” ma być widoczny z przodu pojazdu z odległości nie mniejszej niż 50 m przy dobrej przejrzystości powietrza;dwa światła umieszczone z przodu pojazdu oraz dwa światła umieszczone z tyłu pojazdu symetrycznie względem podłużnej osi symetrii pojazdu na wysokości od 250 mm do 1500 mm od dolnej krawędzi obudowy światła do powierzchni jezdni, a odległość pomiędzy ich osiami nie może być mniejsza niż 0,6 m, które umożliwiają wysyłanie przerywanego strumienia światła barwy żółtej; wysyłane sygnały świetlne mają być widoczne z przodu pojazdu z odległości nie mniejszej niż 150 m przy dobrej przejrzystości powietrza i nie powinny powodować oślepiania innych uczestników ruchu; mają one działać tylko wówczas, gdy włączone są światła, o których mowa w pkt 1 i 2;środki bezpośredniej łączności radiowej z pojazdami pilotowanymi, w tym co najmniej jedno urządzenie przenośne umożliwiające bezpośrednią łączność radiową spoza pojazdu wykonującego pilotowanie;urządzenia nagłaśniające;co najmniej 4 pachołki drogowe U-23 o wysokości nie mniejszej niż 750 mm, o których mowa w przepisach dotyczących szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach;tarczę do zatrzymywania pojazdów;latarkę umożliwiającą wysyłanie światła barwy czerwonej do dawania sygnałów innym uczestnikom ruchu drogowego podczas niedostatecznej widoczności;wysokościomierz o możliwości pomiaru wysokości nie mniej niż 5 m;taśmę mierniczą o zakresie pomiaru nie mniej niż 30 m.Prawa i obowiązki pilota
Zgodnie z nową treścią paragrafu 5 rozporządzenia w sprawie pilotowania pilot na drodze wykonuje zespół czynności w celu zapewnienia bezpieczeństwa oraz zminimalizowania utrudnień w ruchu drogowym podczas przejazdu pojazdu nienormatywnego lub kolumny pojazdów nienormatywnych, korzystając z pojazdu wykonującego pilotowanie.
🚩 Podczas pilotowania pilot:
zapewnia właściwą organizację przejazdu pojazdów nienormatywnych zgodnie z warunkami zawartymi w zezwoleniu na ten przejazd albo warunkami określonymi przez zarządcę drogi dla przejazdu pojazdu nienormatywnego przez most lub wiadukt, o których mowa w art. 64c ust. 11 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym;sprawuje bezpośredni nadzór nad przejazdem pojazdów nienormatywnych w czasie przejazdu i postoju;kieruje ruchem drogowym w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ruchu drogowym;podejmuje decyzję o wstrzymaniu pilotowania w razie powstania istotnego utrudnienia w ruchu drogowym lub zagrożenia jego bezpieczeństwa.
Pilot pojazdu nienormatywnego nie ma obowiązku (z mocy prawa) do pomocy przy sterowaniu tylnymi osiami naczepy, pomaganiu przy podnoszeniu kabli lub zapobieganiu uszkodzeń ładunku np. z powodu otarć o drzewa lub inne obiekty, na co zwraca uwagę OSPTN.
Nowe, obowiązkowe oznakowanie (oklejenie) pojazdów pilotujących
Najważniejszą zmianą jest ujednolicenie i dokładne określenie jak oklejony (oznakowany) ma być pojazd pilotujący. Szczegóły dostępne są w treści rozporządzenia.
Więcej informacji na temat nowych zasad pilotowania pojazdów nienormatywnych od 17 lutego 2024 roku na stronie
ponadnormatywni.pl.
Źródło: ponadnormatywni.pl
grafika poglądowa