eTruck – MAN jest gotowy
W przypadku eTrucka, który obsłuży wszystkie rodzaje transportu: dystrybucję, place budowy, długie dystanse itp., napęd akumulatorowo- elektryczny w ciężarówkach MAN Truck & Bus jest już rzeczywistością. Od października ubiegłego roku producent otrzymał już około 800 zamówień, a pierwsze pojazdy zostaną dostarczone klientom w 2024 roku. Pierwsza umowa sprzedaży eTrucka w Polsce została podpisana w Krakowie z Grupą TOBI, która współpracuje z MAN Truck & Bus Polska od 2006 roku. Obecnie MAN pracuje nad dwoma etapami w odniesieniu do zasięgu: dzisiaj osiągane jest 600-800 kilometrów dziennego zasięgu, ale do 2026 roku 1000 kilometrów stanie się rzeczywistością. Dzięki temu do 2030 roku pojazdy elektryczne będą stanowić połowę sprzedaży wszystkich samochodów ciężarowych. Wszystkie te widoczne i zmaterializowane w pojazdach zmiany pociągają za sobą całą serię przekształceń w firmie, wpływając na wszystkie obszary - od szkoleń po produkcję. Centrum eMobility w Monachium przeszkoliło już i wyspecjalizowało ponad 2600 osób w zakresie obsługi wysokiego napięcia, zaś linia montażowa w zakładzie w Monachium przejdzie w 2025 roku na mieszaną produkcję ciężarówek z silnikiem Diesla i elektrycznym. Kolejnym ważnym obszarem są akumulatory. Firma zainwestowała 100 milionów euro w rozbudowę zakładu w Norymberdze, aby umożliwić tam seryjną produkcję akumulatorów, która rozpocznie się na początku 2025 roku.Gospodarka o obiegu zamkniętym i akumulatory
Produkcja nowych akumulatorów jest równie ważna jak wiedza o tym, co zrobić z nimi, gdy czas ich użytkowania bezpowrotnie minie. Choć znaczna liczba takich zużytych akumulatorów pojawi się na rynku dopiero za 10-15 lat, MAN Truck & Bus już dzisiaj aktywnie opracowuje plany ich wykorzystania w nowych, innowacyjnych zastosowaniach, aby zamknąć cykl zrównoważonego rozwoju i rozwijać w obszarze akumulatorów gospodarkę cyrkularną. Pierwszym krokiem jest maksymalne wydłużenie pierwszego cyklu życia akumulatora poprzez wspieranie klientów w takiej optymalizacji ich procesów (wykorzystanie i prowadzenie pojazdu), aby przyczyniały się one do zwiększenia jego trwałości. W przypadku problemów z akumulatorem producent zobowiązuje się do jego naprawy a nie wymiany. MAN posiada już dwa centra naprawcze w Europie. Po zakończeniu okresu użytkowania akumulatorów, strategia przewiduje trzy scenariusze ich ponownego wykorzystania: drugie użycie, czyli naprawa i ponowne wykorzystanie w pojeździe, drugie życie jako magazyn pośredni dla instalacji solarnych lub wiatrowych, lub odzysk surowców do produkcji nowych akumulatorów.Wychodząc naprzeciw rozpoczynającej się transformacji transportu ciężkiego w kierunku zeroemisyjnym, Grupa TOBI po analizie tras poprzez MAN eKonsultacje 360° oraz odbyciu jazd testowych w Monachium, zdecydowała się na zakup pierwszego w Polsce elektrycznego samochodu ciężarowego MAN eTruck. Miałem okazję osobiście przetestować eTrucka w Monachium i jestem pod jego wielkim wrażeniem. Zastosowane rozwiązania technologiczne i udogodnienia dla kierowcy robią wrażenie! Jakość prowadzenia i rekuperacja pozytywnie mnie zaskoczyły. Podczas jazdy prawie w ogóle nie używałem hamulca, a dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu rekuperacji byłem w stanie niemal całkowicie zatrzymać pojazd. Zamówiony eTruck będzie przez nas eksploatowany w transporcie międzymagazynowym przemierzając odległość 300 km dziennie. Nasza baza, jako pierwsza w okolicy, będzie wyposażona w ogólnodostępne stacje ładowania o mocy 180 oraz 400 kW powiedział Tomasz Wieczorek, właściciel Grupy TOBI.
Na zdjęciu: Alexander Vlaskamp, dyrektor generalny MAN Truck & Bus; Claus Wallenstein, dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Polska; Tomasz Wieczorek, właściciel Grupy TOBI
Źródło: MAN Truck & Bus Polska