Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

MAN na Baumie 2025: od 3,5 do 180 ton i ponad milion konfiguracji

Utworzona: 2025-04-07


Podczas targów Bauma w Monachium, w dniach 7-13 kwietnia 2025 r., firma MAN Truck & Bus prezentuje bogatą ofertę pojazdów elektrycznych i konwencjonalnych przeznaczonych dla branży budowlanej – od 3,5-tonowego modelu TGE z napędem na wszystkie koła i wywrotką po ciężki ciągnik siodłowy TGX o dmc zestawu do 180 ton.

MAN rozlokował się na stoisku 721/11 w strefie zewnętrznej. Główną atrakcją jest model eTGS z napędem bateryjno-elektrycznym w konfiguracji 6x2-4 z wywrotką i żurawiem. Firma podkreśla, że nowe elektryczne ciężarówki serii eTGS i eTGX można indywidualnie konfigurować. Dostępne są różne rozstawy osi, wersje kabin, klasy mocy silników elektrycznych, przystawki odbioru mocy, kombinacje akumulatorów, pozycje gniazd ładowania oraz szereg funkcji specyficznych dla branży budowlanej. Dzięki temu możliwych jest ponad milion wariantów konfiguracyjnych, co pozwala każdemu klientowi oraz producentowi zabudów dobrać odpowiedni pojazd bazowy do konkretnego zastosowania. Trwałość akumulatorów – do 1,6 mln km lub 15 lat, w zależności od profilu eksploatacji – czyni te rozwiązania wyjątkowo atrakcyjnymi dla firm budowlanych, które przez wiele lat utrzymują flotę w eksploatacji.

Każdemu według potrzeb

Podwozia MAN eTGX i eTGS o dmc od 20 do 28 ton oferują pełną elastyczność dzięki trzem, czterem, pięciu lub sześciu modułowym, umieszczanym w różnych pozycjach akumulatorom oraz opcjom mocy: 333, 449 lub 544 KM. Pojazdy te mogą być bazą pod różnego typu zabudowy, zapewniają miejsce na mechaniczne i elektromechaniczne przystawki odbioru mocy, oferują programy jazdy dopasowane do konkretnych zastosowań oraz wiele cech typowych dla pojazdów budowlanych. Klienci mają do wyboru 9 rozstawów osi, 6 wariantów kabin, osie wleczone skrętne i nieskrętne, zawieszenie piórowo-pneumatyczne lub w pełni pneumatyczne.

Nawet dla najkrótszego rozstawu osi 3,75 m możliwe jest zastosowanie pięciu akumulatorów o pojemności użytkowej do 400 kWh, co przekłada się na zasięg do 500 km bez doładowania (na podstawie analiz producenta). W przypadku typowych dziennych tras w logistyce budowlanej możliwe jest również zastosowanie mniejszej liczby akumulatorów, co pozwala na zwiększenie ładowności nawet o 2400 kg. Poza tym dział MAN Individual oferuje, podobnie jak w przypadku pojazdów konwencjonalnych, rozbudowane opcje indywidualizacji – od złącza ładowania CCS z tyłu po lewej stronie pojazdu, poprzez przygotowanie pod zabudowę podnośników koszowych i siódmy akumulator dla podwozi 6x2, aż po pakiety stylistyczne i komfortowe Lion S.

Usługi i doradztwo dostosowane do branży

Zarówno dla pojazdów z napędem konwencjonalnym, jak i elektrycznym marka oferuje umowy serwisowe i rozwiązania finansowe dopasowane do wymagań branży budowlanej, a także liczne narzędzia cyfrowe wspierające codzienną eksploatację. Wśród nich można wymienić m.in. cyfrową obsługę płatności za tankowanie bezpośrednio z poziomu pojazdu (MAN SimplePay), cyfrowe zarządzanie serwisem (MAN ServiceCare), a także aplikacje do zarządzania flotą (MAN DigitalServices).

Dla elektrycznych ciężarówek dostępne są rozwiązania, takie jak MAN eManager M do monitorowania stanu akumulatorów i zarządzania ładowaniem, MAN SmartRoute służący do planowania tras przejazdu oraz MAN Charge&Go, czyli karta ładowania dla publicznej infrastruktury. Wiele z aplikacji cyfrowych można również obsługiwać za pośrednictwem aplikacji mobilnej MAN DriverApp.

Dostawca pojazdów oferuje również kompleksowe doradztwo w zakresie elektromobilności w ramach usługi eKonsultacje 360°, towarzyszącej wdrażaniu nowych ciężarówek elektrycznych. W ramach usługi MAN Transport Solutions klienci otrzymują indywidualnie dopasowane analizy dotyczące sposobu eksploatacji pojazdów oraz wymagań w zakresie infrastruktury ładowania.

eTGS 28.449 6x2-4 BL CH

MAN eTGS o mocy 449 KM został wyposażony w wywrotkę trójstronną Meiller Trigenius D316 oraz żuraw o udźwigu 23 ton metrycznych marki Palfinger. Model PK 24.001 SLD 5 podnosi maks. 6200 kg i może zostać wysunięty do niemal 15 m. Hydrauliczne podpory stabilizujące zamontowane są na ramie przed bocznymi zespołami akumulatorów po obu stronach, co zapewnia stabilność podczas pracy.


Skonfigurowany z czterema pakietami akumulatorów zestaw oferuje pojemność 320 kWh i zasięg do 400 km bez doładowania (na podstawie analiz producenta). Wąska, średniej długości kabina NN zapewnia dobrą widoczność przy wysokim komforcie pracy i obsługi.

TGS 35.540 8x2H-6 BL CH

Kolejnym pojazdem z żurawiem prezentowanym na stoisku producenta jest czteroosiowe podwozie TGS z silnikiem spalinowym D26 o mocy 540 KM oraz dodatkowym hydrostatycznym napędem na przednią oś HydroDrive, zapewniającym lepszą trakcję nawet na luźnym podłożu. Ten 37-tonowy pojazd przeznaczony do pracy z bardzo ciężkimi ładunkami został wyposażony w duży żuraw Palfinger o zasięgu 95 m, o maksymalnym udźwigu 30 ton, z możliwością wysunięcia do maksymalnie 22 m. Przednia podpora żurawia ma nośność 20 t.


MAN Individual oferuje już w wersji fabrycznej odpowiednie przygotowanie pod taką zabudowę. Ponadto, zgodnie z wytycznymi dotyczącymi nadwozia, możliwa jest relokacja czujników radarowych asystenta awaryjnego hamowania, które w przeciwnym razie byłyby zasłonięte przez przednie podpory. Dzięki temu funkcja awaryjnego hamowania pozostaje w pełni dostępna.

TGX 33.640 6x4 BL SA

Ciągnik siodłowy TGX 33.640 również specjalizuje się w transporcie ciężkich ładunków. Dzięki dwóm osiom napędzanym bez trudu przenosi na drogę wysoką moc 16-litrowego silnika D38 o mocy 640 KM.


Pojazd został zaprojektowany do współpracy z naczepami wywrotkami i niskopodwoziowymi, a dmc zestawu może wynosić nawet 180 t. Długa i wysoka kabina GM sprawia, że ten ciężki, trzyosiowy pojazd doskonale sprawdza się zarówno w transporcie regionalnym, jak i dalekobieżnym.

TGM 18.320 4x4 BB CH

W segmencie klasycznych pojazdów z napędem na wszystkie koła producent prezentuje m.in. model TGM 4x4 o dmc 18 t, wyposażony w silnik o mocy 320 KM oraz wywrotkę trójstronną marki Ressenig.


Dzięki pojedynczym kołom na tylnej osi ciężarówka cechuje się wyjątkową zwrotnością i sprawnością manewrową – zarówno w terenie utwardzonym, jak i na drogach. Wąska, krótka kabina CC oferuje kierowcy kompaktowe, ale komfortowe stanowisko pracy.

TGE 3.200 4x4 BL

Prezentowane na Baumie 3,5-tonowe podwozie TGE 3.200 4x4 zostało fabrycznie wyposażone w kompaktową, wyjątkowo lekką wywrotkę trójstronną Meiller Trigenius. Dodatkowo pojazd otrzymał specjalne wyposażenie od MAN Individual, w tym solidną, wieloelementową osłonę podwozia, pneumatyczne zawieszenie tylnej osi, zwiększoną moc silnika do 205 KM oraz pakiet stylizacji Lion S, obejmujący zarówno elementy zewnętrzne, jak i wnętrze.


Seria TGE przeszła gruntowną modernizację i obecnie oferuje dodatkowe systemy bezpieczeństwa i systemy asystujące, nowoczesny ekran dotykowy oraz wiele innych udogodnień dla kierowcy. W standardzie znajdują się, m.in. system bezkluczykowy (Keyless Start) oraz wielofunkcyjna kierownica.

Źródło: MAN Truck & Bus
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Hellmann


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels