Zdecydowaliśmy się na ten krok w ścisłej współpracy z naszymi dostawcami i partnerami. Wdrożenie wymagań obejmujących ekologiczne zakupy jest zarówno kwestią urzeczywistnienia wizji transportu zgodnego z zasadami zrównoważonego rozwoju, jak i zapewnienia dostępu do niskoemisyjnych materiałów w warunkach szybko rosnącej konkurencjiStal, aluminium, żeliwo i akumulatory to cztery krytyczne materiały, które odpowiadają za około 80% dwutlenku węgla emitowanego przez wszystkie surowce produkcyjne wykorzystywane przez firmę Scania. Wymagania, zgodne ze stosowaną w koncernie definicją „ekologiczności”, obejmują wyeliminowanie głównych źródeł emisji poprzez wykorzystanie nowych technologii, zielonej energii elektrycznej lub materiałów pochodzących z recyklingu. Np. w przypadku akumulatorów kluczowy jest dostęp do ekologicznych źródeł energii na etapie produkcji, a przy wytwarzaniu stali płaskiej ogromne znaczenie ma zastąpienie węgla ekologicznym wodorem.
podkreśla Christian Levin, dyrektor generalny Scania.
Scania wdraża te zmiany w ramach swoich wewnętrznych wymogów zakupowych. "Zielone" wymagania zostaną uwzględnione podczas negocjacji przyszłych kontraktów, jak również aktualizacji tych już zawartych, które dotyczą dostaw wymienionych materiałów na potrzeby produkcji w Europie. Dodajmy, że eksperci już pracują nad rozszerzeniem zakresu dekarbonizacji, aby ostatecznie strategia firmy objęła cały globalny łańcuch dostaw.
Zaangażowanie dostawców ma fundamentalne znaczenie dla przygotowania i powodzenia zielonej transformacji. Wiosną tego roku Scania złożyła pierwsze zamówienie na ekologiczną stal w firmie H2 Green Steel. W połowie listopada wraz z firmą SSAB ogłosiła wspólny cel dekarbonizacji wszystkich bieżących dostaw stali do 2030 roku. Dostawy "zielonej" stali na potrzeby produkcji w Europie mają rozpocząć się w roku 2026. Ponadto eksperci firm Scania i Northvolt opracowali ogniwo akumulatorowe pod kątem zastosowań w transporcie ciężkim, które charakteryzuje się najwyższej klasy wydajnością i wyjątkowo małym śladem węglowym.
Źródło: Scania