Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Paliwo HVO - projekt z prototypem ciężarówki w tle

Utworzona: 2023-09-21


Grupa Primafrio, wiodący europejski międzynarodowy operator logistyczny w zakresie transportu produktów ogrodniczych w temperaturach kontrolowanych, oraz firma Andamur, specjalizująca się w zarządzaniu obszarami usługowymi dla transport ciężarowego, odebrały pierwszy samochód ciężarowy zasilany paliwem HVO

HVO to paliwo płynne produkowane z surowców odnawialnych, takich jak tłuszcz zwierzęcy, zużyty olej kuchenny i inne odpady roślinne. Ma ono skład bardzo podobny do oleju napędowego, więc jego stosowanie jest kompatybilne z konwencjonalnymi silnikami wysokoprężnymi. Pojazd, będący specjalnym prototypem opartym na modelu XG 2023 opracowanego przez Grupo Primafrio i DAF w ramach europejskiego projektu LONGRUN, został zatankowany na jednej z pierwszych w Hiszpanii stacji oferującej ten rodzaj paliwa do samochodów ciężarowych - Andamur La Junquera-Ller w pobliżu granicy z Francją.

Od lipca ubiegłego roku, kiedy ciągnik opuścił siedzibę firmy DAF Truck w Eindhoven (Holandia) pojazd przechodził różne testy pokonując ponad 15 000 km miesięcznie po europejskich drogach, których celem było sprawdzenie zużycia energii i osiągnięcie określonych celów w zakresie emisji zanieczyszczeń. Oczekuje się, że w ciągu 12 miesięcy stosowanie paliwa HVO pozwoli zmniejszyć emisję CO2 o 137,5 ton, a więc o 90% w porównaniu do oleju napędowego. Ponadto w prototypie zastosowano najnowszą technologię dostępną na rynku, co pozwoliło zmniejszyć zużycie paliwa o ponad 10%.

Europejski projekt LONGRUN jest finansowany w ramach programu badań i innowacji Unii Europejskiej „Horyzont 2020”, w którym bierze udział Grupo Primafrio wraz z innymi dużymi firmami, takimi jak DAF Trucks NV, FEV Group, Advancing Motion, DENSO Europe, Neste, Politechnika w Eindhoven i IFP Energies nouvelles. Celem programu jest zaprojektowanie, walidacja i homologacja nowych technologii, które umożliwią szybsze wdrożenie wydajnego i przyjaznego dla środowiska układu napędowego do ciężarowych pojazdów dalekobieżnych. W szczególności możliwe było opracowanie nowych systemów optymalizacji sprawności cieplnej silników spalinowych (ICE), zmniejszenie emisji wynikających ze stosowania paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego (RFNBO) – takich jak olej roślinny hydrorafinowany (HVO), poprawa łączności (Eco-routing/Eco-driving) i redukcja oporu powietrza.

Źródło: Primafrio
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels