Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Ćwierć wieku innowacyjności z ciekawą perspektywą
Utworzona: 2023-08-28

Mercedes-Benz Econic ma 25 lat. Niskopodłogowa ciężarówka jest ceniona w wielu branżach, m.in. wywozu i utylizacji odpadów, jednostkach straży pożarnej, czy ekip obsługi lotnisk. Dotychczas wyprodukowano ok. 28 tys. egzemplarzy. Od niedawna elektryczny eEconic zjeżdża z linii montażowej obok wersji z konwencjonalnym napędem.

Econic został zaprezentowany po raz pierwszy w 1998 r. na targach „Entsorga” i od tego czasu był produkowany w szwajcarskich zakładach NAW w Arbon. W 2001 r. rodzina Econica powiększyła się o wariant z układem napędu 6x4, a w 2004 r. dołączyła wersja 8x4/4 z czterema kołami napędzanymi i kierowanymi. W roku 2002 wprowadzono odmianę z napędem na gaz ziemny. Rok później produkcję pojazdu przeniesiono do fabryki w Wörth, gdzie odbywa się do dzisiaj. Już w niej w 2005 r. zjechał z taśmy pięciotysięczny egzemplarz tego modelu.


W 2009 r. po raz pierwszy w ciągu jednego roku dostarczono klientom ponad 1500 egzemplarzy, a dwa lata później przekroczono łączną liczbę 10 tysięcy wyprodukowanych pojazdów. Wydarzeniami roku 2013 były światowa premiera i rozpoczęcie seryjnej produkcji Econica nowej generacji, którego podstawowe podzespoły są stosowane do dziś. Kolejnym przełomowym osiągnięciem, związanym z realizacją celów zrównoważonego rozwoju, było w 2022 r. dołączenie w pełni elektrycznej wersji do konwencjonalnego modelu w portfolio produktowym.


Do dzisiaj wyprodukowano i dostarczono klientom łącznie ok. 28 tys. egzemplarzy, z których ok. 85% jest wykorzystywanych w branży utylizacji odpadów, a ok. 5% eksploatuje straż pożarna np. jako podwozia z drabiną. Kolejne 10% pojazdów znajduje zastosowanie w innych segmentach, np. jako wywrotki czy betonomieszarki w budownictwie drogowym lub jako pojazdy tankujące bądź cateringowe na lotniskach.

Zmienny jak kameleon

Econic jest dostępny jako pojazd dwu-, trzy- lub czteroosiowy o dopuszczalnej masie całkowitej 18, 26 i – w wariancie czteroosiowym – 32 ton. Może być wyposażony w niską lub wysoką kabinę kierowcy, rozstaw osi od 3450 do 5700 mm i silnik o mocy od 200 kW (272 KM) do 260 kW (354 KM). Oprócz automatycznej 6-stopniowej skrzyni biegów Allison z przekładnią hydrokinetyczną, na życzenie Econic wyposażany jest w zautomatyzowaną skrzynię PowerShift 3 z 12 biegami do jazdy w przód i czterema wstecznymi (programy jazdy dostosowane do ruchu miejskiego). Na życzenie klienta Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks (CTT) może zrealizować niestandardowe rozwiązania z kompleksową przebudową pojazdu do zastosowań specjalnych. W razie potrzeby możliwe jest np. zmniejszenie rozstawu osi lub szerokości pojazdu.

Z Wörth w świat: przykłady zastosowań

Econic sprawdził się jako specjalistyczny pojazd o szerokich możliwościach zastosowań – nie tylko w Niemczech, ale także w wielu krajach Europy i poza nią. Jedna z wiodących na brytyjskim rynku firm zajmujących się utylizacją i recyklingiem odpadów w 2019 r. po raz pierwszy zastosowała pojazdy Econic z zabudową hakową i bramową. W Australii i Nowej Zelandii wymogi tamtejszych przedsiębiorstw gospodarki odpadami komunalnymi spełnia model Econic Dual Control z dwiema stałymi kolumnami kierownicy i dwiema kierownicami. Umożliwia on kierowcy siedzenie zawsze po właściwej stronie, bez konieczności wysiadania w celu sprawdzenia pracy bocznego mechanizmu załadowczego śmieciarki.


W USA ciężarówka występuje pod nazwą Freightliner Econic SD („Severe Duty”), m.in. jako pojazd do wywozu odpadów z ładowarką czołową. Końcowy montaż odbywa się w zakładzie Freightliner Custom Chassis Corporation w Gaffney w Południowej Karolinie. Pojazdy dostosowuje się tam do wymogów rynku północnoamerykańskiego i wyposaża w 350-konny, 6-cylindrowy silnik z rodziny Medium Duty Engine Platform Daimler Trucks.

Dwie dekady z napędem na gaz ziemny

Pomimo że Econic był już dostępny z napędem na gaz ziemny od 2002 r., to od marca 2015 r. jeszcze bardziej zwiększył swoją ekologiczność jako Econic NGT (Natural Gas Technology). Dzięki wykorzystaniu odnawialnego biogazu, możliwe było dodatkowe polepszenie bilansu CO2 pojazdu. Moc silnika na gaz ziemny M 936 G, osiągającego 222 kW (302 KM) z pojemności skokowej 7,7 litra, dorównała mocy porównywalnego silnika wysokoprężnego.

Około 10% sprzedanych egzemplarzy modelu wyposażonych jest w napęd gazowy. Największa flota pojazdów Econic NGT operuje w stolicy Niemiec – tamtejsze przedsiębiorstwo oczyszczania miasta BSR (Berliner Stadtreinigung) eksploatuje ponad 250 egzemplarzy. Firma ma własną biogazownię i w swoich trzech berlińskich zakładach wdrożyła system zamkniętego obiegu gospodarczego z wytwarzanym samodzielnie gazem wysypiskowym z bioodpadów, który jest również wykorzystywany do napędu pojazdów Econic NGT.

Elektryczny wariant zachował sprawdzone walory modelu

Jesienią ubiegłego roku "gazowiec" ustąpił miejsca w produkcji na rzecz akumulatorowo-elektrycznego eEconica o lokalnie neutralnym bilansie emisji CO2, przeznaczonego do zastosowań komunalnych wymagających częstego zatrzymywania się i ruszania z miejsca. Ze względu na konieczność częstego hamowania w ruchu miejskim, ciężarówka jest predestynowana do odzyskiwania energii poprzez rekuperację. Pojazd jest wyposażony w oś elektryczną ze zintegrowaną jednostką napędową i dwoma silnikami elektrycznymi. Dzięki trzem pakietom akumulatorów o pojemności 336 kWh, do codziennej jazdy w centrum miasta w trybie jednozmianowym wystarcza zazwyczaj jedno naładowanie akumulatorów. Ładowanie z mocą do 160 kW może odbywać się w nocy w zajezdni. Pozwala to oszczędzać baterie i umożliwia korzystanie z tańszych taryf energii elektrycznej.


W pełni elektryczny wariant zachował sprawdzone walory modelu. Rozległy widok na sytuację na drodze dzięki wielkopowierzchniowej, podgrzewanej szybie przedniej Thermocontrol, niskie ustawienie fotela kierowcy na wysokości wzroku innych użytkowników drogi, wygoda wsiadania i wysiadania dzięki konstrukcji Low-Entry i płaskiej podłodze kabiny, dostępność efektywnych systemów asystujących (m.in. Active Brake Assist 5 z funkcją rozpoznawania pieszych, asystent utrzymania pasa ruchu oraz czujnik deszczu i oświetlenia) oraz zwrotność nawet z ciężkim ładunkiem – wszystko to w codziennej pracy zwiększa komfort pracy załogi oraz bezpieczeństwo jej i innych użytkowników dróg.

Frankfurter Entsorgungs- und Service GmbH (FES) – największe przedsiębiorstwo gospodarki odpadami w regionie Ren-Men – od maja br. wykorzystuje osiem śmieciarek eEconic. Prąd potrzebny do ich ładowania wytwarzany jest w zasilanej odpadami elektrociepłowni w Heddernheim, należącej do FES i frankfurckiego dostawcy energii Mainova. Hamburskie przedsiębiorstwo oczyszczania miasta SRH i stuttgarcka firma gospodarki odpadami AWS, chcąc przestawić swoje floty na napędy alternatywne, testują obecnie eEconica pod kątem jego przydatności jako śmieciarki.

Źródło: Daimler Truck
Do ulubionych
PREZENTACJA FIRMY
MWB Trans - Mariusz Wieczorek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels