Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

INELO

Inteligentne tachografy w nowych pojazdach – co z kartami kierowcy?

Utworzona: 2023-08-13


Wraz z nowymi tachografami dla kierowców będą wydawane nowe karty. Jednak spokojnie – wszystkie stare będą działać z nowymi tachografami i odwrotnie – wszystkie nowe karty będą działać z poprzednimi wersjami i generacjami tachografów.

Szybkimi krokami zbliża się termin obowiązkowego montażu nowych tachografów inteligentnych w drugiej wersji (G2V2) w nowych pojazdach. Wszystkie pojazdy, które muszą mieć zainstalowane takie urządzenie i będą po raz pierwszy zarejestrowane od dnia 21.08.2023, muszą być już wyposażone w urządzenie rejestrujące czas pracy kierowcy w nowej wersji. W kolejnych latach nastąpi także obowiązkowa wymiana tachografów w starszych pojazdach wykonujących transport międzynarodowy. Odbędzie się to na w dwóch turach – pierwsza do końca przyszłego roku, kolejna do sierpnia 2025 roku.

Wraz z nowymi tachografami dla kierowców będą wydawane nowe karty. Jednak spokojnie – wszystkie stare karty kierowców będą działać z nowymi tachografami i odwrotnie – wszystkie nowe karty będą działać z poprzednimi wersjami i generacjami tachografów. Z tego powodu nie będzie obowiązku wymiany obecnych kart kierowców. Dla przypomnienia – są one wydawane standardowo na 5 lat. Nie będzie także konieczności wymiany czy aktualizacji urządzeń – dotychczasowe urządzenia odczytają nowe karty do tachografów, choć jeśli będziemy chcieli mieć dostęp do wszystkich zapisanych danych, szczególnie tych o załadunkach i rozładunkach, to w większości przypadków aktualizacja urządzeń będzie przydatna. Brak konieczności aktualizacji czy wymiany urządzeń dotyczy odczytywania nowych kart, jednak będzie to niezbędne, żeby móc odczytać tachografy.

Obecnie w obiegu są już dwie generacje kart:
📌 G1, wydawane przed czerwcem 2019 roku (bez miejsca/pamięci na zapis lokalizacji)
📌 G2, wydawane od czerwca 2019 roku (z miejscem na zapis lokalizacji, ale bez miejsca na zapis załadunków/rozładunków).

Do powyższej listy w najbliższym czasie dojdą karty G2v2, które będą miały m.in. rozszerzoną pamięć na dane oraz dodatkowe sekcje na zapis załadunków i rozładunków, czy automatycznych przekroczeń granic. Rozszerzenie pamięci kart wynika przede wszystkim ze zwiększenia liczby dni kontrolowanych na drodze – od końca 2024 roku będzie zwiększona dwukrotnie – do 56 dni. Wizualnie karty się nie zmienią, będą wyglądać tak samo jak obecne karty G2.

Źródło: Inelo
Do ulubionych INELO
FIRMOWY SPOTLIGHT
Księgowy online


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels