W dobie rynku pracownika, starzejącego się personelu i kurczących się zasobów kierowców zawodowych jeszcze bardziej na znaczeniu zyskują wszelkie metody, aby zachęcić ich do pozostania w firmie. Proces ten nazywa się to lojalizacją. Jak go skutecznie przeprowadzić? Polski Instytut Transportu Drogowego opracował raport, który stanowi kompleksowy poradnik, tworzony wraz z branżowymi praktykami. W nim każdy przewoźnik znajdzie konkretne działania, które przynoszą efekty w prosperujących firmach.
Budowanie relacji opartych na szczerym i otwartym dialogu jest niesamowicie istotne i stanowi fundament kultury organizacyjnej. Otwartość na zmiany, angażowanie kierowców w życie spółki, przyczyniają się do ciągłego doskonalenia współpracy. Relacje, które tworzymy z naszymi pracownikami decydują o możliwości wspólnego osiągania celów, tworzenia kultury, opartej na informacji zwrotnej i budowaniu zgranego zespołu. Okazywanie osobistej dbałości, przy jednoczesnym otwartym stawianiu wyzwań, przyczynia się do osiągania trwałych, prawdziwych efektów, zwiększenia motywacji i efektywnego działania wskazuje Magdalena Raźnikiewicz, menedżer ds. personalnych / HR Manager, Raben Transport Sp. z o.o..W budowaniu stabilnych relacji z personelem musi stanowić przede wszystkim solidne i wypłacane na czas wynagrodzenie.
Terminowość wypłat oraz jasny i przejrzysty system płacowy jest ważny. Nigdy w historii firmy nie zdarzyły się nam poślizgi w wypłacie wynagrodzeń, czy „nieczysta gra” przy ich wypłacaniu. Pracownik, który wie, że otrzyma wynagrodzenie na czas, czuje się komfortowo i zdecydowanie lepiej skupia się na pracy zapewnia Łukasz Grajcar, dyrektor zarządzający IMEX Logistics Sp. z o.o..Ważne, aby pensja sprawiała poczucie dobrze wynagradzanej pracy.
Oprócz tego nie można zapomnieć o dopasowanych benefitach. Często warto jest, wypracować je wraz z załogą. Stosujemy także wiele innych rozwiązań, które pozwalają na pozyskanie i utrzymanie kierowców, jak choćby wczasy pod gruszą, karty sportowe, indywidualne karty flotowe do tankowania, bony świąteczne dla dzieciaków, a także dodatkowe ubezpieczenia, jak choćby ubezpieczenie ochrony prawnej. Zmotywowany i szczęśliwy pracownik pracuje efektywniej i daje z siebie więcej, dla dobra własnego firmy dodaje Albert Szczepaniak, kierownik transportu i spedycji, Dział Transportu i Spedycji, Vive Textile Recycling Sp. z o.o.O sprawnym działaniu każdego przedsiębiorstwa, tym samym minimalizując napięcia świadczy właściwa komunikacja pomiędzy dwoma istotnymi ogniwami w firmie – kierowcą i dyspozytorem.
Dyspozytor to kluczowa funkcja. W branży typowo „męskiej”, gdzie dominują kierowcy – mężczyźni, w naszej firmie bardzo dobrze spisuje się model pani – dyspozytorka. Zapewne to też kwestia osobowości, ale nasza pani dyspozytor bardzo dobrze rozładowuje emocje, prowadzi szczerą, otwartą komunikację i też buduje świetne relacje. Równolegle zrobiła prawo jazdy na autobus i sama też czasem jeździ w trasę, przez co dodatkowo zyskuje szacunek kierowców. W stresujących, trudnych emocjonalnie sytuacjach, czy zdarzeniach na drodze, ten aspekt damsko-męskiej współpracy powoduje mniejszą eskalację emocji wśród naszych panów przekonuje Dawid Doliński, prezes zarządu DOL-TRANS-TOUR.Dobry menedżer powinien także pomyśleć o sprawnym wdrożeniu młodego personelu do swojej firmy. W zawodzie kierowcy dosyć często zdarza się, że młodzi adepci już po kilku kursach odchodzą nie tylko od firmy, ale od całego zawodu. Nie musi to wynikać z faktu, że sam charakter pracy ich zniechęcił, ale tego, że nie zostali właściwie wdrożeni, a wręcz pozostawieni sami sobą.
Posiadamy wewnętrzny program „młodszy kierowca”. Co istotne, za każdy miesiąc realizowanego programu wdrożeniowego „młodszy kierowca”, kierowca szkolący otrzymuje dodatkowe wynagrodzenie. Ma on na celu zapewnienie możliwości zdobycia doświadczeń zawodowych i podniesienia kwalifikacji osobom będącym na początku swojej przygody z transportem. Dzięki temu „młodszy kierowca” zdobywa nie tylko podstawową teoretyczną wiedzę, ale co ważniejsze, od pierwszego dnia uczy się ją stosować w praktyce. Mentor tworzy z nowym kierowcą zespół wspólnie wykonujący wyznaczone przez dyspozytorów trasy. W ramach realizowanych zadań „młodszy kierowca” poszerza swoją wiedzę w obszarze bezpiecznej jazdy, poznaje w praktyce przepisy dot. czasu pracy kierowcy, uczy się przygotowywać pojazd ciężarowy do drogi, zabezpieczać ładunek, a co najważniejsze skutecznie manewrować powierzonym pojazdem wyjaśnia Aneta Michałowska-Żmuda, TVM Transport & Logistics.Raport „50 sposobów jak zatrzymać kierowcę w firmie i doprowadzić do jej rozwoju” odnosi się do często występujących problemów w przedsiębiorstwach. Każde zagadnienie opisane jest w przejrzysty sposób, stanowiąc przy tym poradę, którą można dopasować do własnej kultury organizacyjnej, bez względu na wielkość firmy. Zapraszamy zatem do lektury niniejszego kompendium wiedzy i zachęcamy do realizacji zawartych w nim wskazówek w praktyce.
Link do bezpłatnego raportu 🔽
Źródło: Polski Instytut Transportu Drogowego