W drugiej w tym roku akcji wzięły udział siły policyjne z 28 krajów. W sumie skontrolowano 142.732 ciężarówki i 92.403 autobusy. Stwierdzono 38 589 naruszeń (ciężarówki: 34.270, autobusy: 4319). W 1230 przypadkach wydano zakaz dalszej podróży do czasu wykorzystania przez kierowcę ustawowego okresu odpoczynku lub przywrócenia właściwego stanu pojazdów lub ładunku. Wskaźnik naruszeń wyniósł 24,01% dla transportu towarowego i 4,67% dla transportu pasażerskiego.
W porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku całkowity wskaźnik naruszeń w przypadku samochodów ciężarowych utrzymuje się na stabilnym poziomie, a nawet rośnie – z 23% do 24%. Jak zaznaczają funkcjonariusze, niepokojący jest wskaźnik poważnych naruszeń, a więc takich, które wymagają zatrzymania ciężarówki i przerwania podróży. Wzrósł on o 50% w porównaniu z rokiem poprzednim. Dobrą wiadomością jest spadek liczby naruszeń przepisów dotyczących autobusów. O ile rok temu wyniósł on 7%, w tym roku spadł poniżej 5%.
Zdaniem sekretarza Grupy Roboczej ds. Operacji ROADPOL z holenderskiej policji, wyniki wskazują, że ruch ciężarowy stanowi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa drogowego i że jego monitorowanie jest nadal konieczne. Według niego w przypadku samochodów ciężarowych najwięcej wykroczeń dotyczyło przekroczenia czasu prowadzenia pojazdu, ustawień tachografu czy jego manipulacji, przekroczenia prędkości oraz wykroczeń technicznych (w tym przekroczenia dopuszczalnej masy pojazdu i niezabezpieczonych ładunków). W przypadku autobusów najwięcej wykroczeń dotyczyło zapinania pasów bezpieczeństwa i innych urządzeń zabezpieczających, nadmiernej prędkości, przekraczania czasu prowadzenia pojazdu, ustawień tachografu oraz dokumentów pojazdu.
7564 kierowców (ciężarówki: 7365, autobusy: 199) naruszyło obowiązujące w całej Europie przepisy socjalne, co oznacza, że prowadziło pojazd dłużej niż jest to prawnie dozwolone, nie przestrzegając obowiązkowych przerw. 1986 razy wymagane tachografy nie były właściwie używane. Manipulacje wykryto w 259 przypadkach. Niestety, zatrzymano również 173 kierujących prowadzących pod wpływem alkoholu oraz 26 będących pod wpływem środków odurzających. W 2695 przypadkach (ciężarówki: 255, autobusy: 139) stwierdzono poważne usterki techniczne. Przekroczenie dopuszczalnej masy pojazdu stwierdzono w 736 ciężarówkach o dmc < 12 ton), w 331 ciężarówkach o dmc > 12 ton oraz w 46 autobusach. W 824 ciężarówkach ładunek nie był niewystarczająco zabezpieczony.
Kolejna operacja ROADPOL Truck & Bus odbędzie się w dniach 6-12 listopada.
Źródło: ROADPOL
Utworzona: 2023-06-21