Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

BYD wkracza do Polski

Utworzona: 2023-06-15


Chiński potentat w szeroko pojętej elektromobilności rozpoczyna od pojazdów dostawczych i ciężarowych. Za partnera wybrał dużą i sprawdzoną markę Inter Cars.

Firma działająca od 1990 r. w branży motoryzacyjnej jest przedstawicielem Isuzu i Ford Trucks w Polsce. Sprzedaje ich pojazdy, prowadzi serwis gwarancyjny i pogwarancyjny. Dla współpracy z chińskim potentatem utworzyła w stu procentach zależną spółkę z o.o. Armatus. Jak tłumaczy Prezes Zarządu Sławomir Rybarczyk to działanie wyłącznie na potrzeby księgowości i rozwiązań organizacyjnych.

Historia chińskiego potentata sięga drugiej połowy lat 90. XX w. BYD jest jednym z największych na świecie producentów pojazdów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Do kwietnia 2023 r. sprzedał ponad 4,1 mln egzemplarzy pojazdów różnego przeznaczenia. Firma produkuje bowiem pojazdy osobowe, dostawcze, ciężarowe i autobusy. Jak podaje, jest obecna już w 70 krajach i 400 miastach. Obszar działalności BYD obejmuje branże związane z motoryzacją, elektroniką, energią odnawialną i transportem kolejowym. Dlatego, jak podkreślają jej szefowie, koncern dysponuje ponad 28 tys. patentów, a większość elementów i podzespołów wykonuje we własnym zakresie. Produkuje m.in. akumulatory, silniki elektryczne, systemy kontroli elektronicznej i układy scalone. Jednym z jej patentów są akumulatory Blade Battery, które zasilają produkowane przez nich pojazdy. Producent podkreśla ich nowatorską konstrukcję, wytrzymałość i szybkość ładowania. Slogan reklamowy chińskiej firmy brzmi Build Your Dreams (z ang. „zbuduj swoje marzenia”).

Jesteśmy już długo obecni w Europie z naszą kompleksową ofertą. Teraz nadszedł czas, aby powiększyć naszą sieć o Polskę. Dobrze wiemy, jak silną pozycję ma tu transport, zwłaszcza drogowy. Wybór partnera nie jest przypadkowy. Łączymy doświadczenie i kompetencje obu firm Dyrektor zarządzający ds. pojazdów użytkowych Isbrand Ho, wymieniając Polskę jako 4. rynek w EU.
Dyrektor Sprzedaży eTruck w Europie Mahmut Mobassit przedstawił zalety BYD: Od 28 lat produkujemy baterie, od sierpnia 2017 roku pojazdy. Sprzedaliśmy dotąd na całym świecie ponad 20 tysięcy średnich i dużych pojazdów elektrycznych. Przeszło 700 inżynierów pracuje u nas nad ciągłym rozwojem i nowymi rozwiązaniami. Jesteśmy jedyną firmą, która produkuje do swoich pojazdów silniki, baterie i dodatki. Nieprzypadkowo należymy do światowej czołówki producentów aut elektrycznych.

Sieć serwisowa

Inter Cars wystartuje z ofertą BYD w: Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Łodzi, Katowicach, Warszawie i Krakowie. Tereny silnie zurbanizowane, gdzie zwłaszcza mniejsze pojazdy mają duże możliwości zastosowania. Wykorzysta w tym celu istniejącą sieć Q Service Truck, obsługującą wspomniane już Isuzu i Ford Trucks.

Ponieważ pojazdy ciężarowe mają zasięg 200 kilometrów, docelowo chcemy tak rozmieścić punkty serwisowe, aby z każdego miejsca w kraju istniała możliwość dojazdu do nich. Każdy taki punkt będzie wyposażony w ładowarki wysokiej mocy, aby mogli z nich korzystać również nasi klienci. Bowiem nie każdy z nich będzie miał techniczne możliwości instalacji takowych w swojej siedzibie, przynajmniej na początek planuje Prezes Sławomir Rybarczyk.
To rozwiązanie ma zapewnić nie tylko szybki serwis, ale także dostawy części. Pracownicy wymienionych wyżej punktów serwisowych, swoje dotychczasowe doświadczenie i umiejętności, powiększą o dodatkowe kompetencje do obsługi pojazdów elektrycznych. Jak podkreślają w Inter Cars, sprzedaż już trwa i zapraszają do składania zamówień. Oczywiście dostępne są różne formy finansowania nabycia pojazdów elektrycznych BYD, jak w przypadku tradycyjnych napędów.

Tabor

Tym, który ma szanse najszybciej pojawić się w większej ilości na naszych drogach, jest lekki dostawczy model ETP3. Jego DMC wynosi 2 420 kg. Odejmując masę pustego pojazdu, mamy 780 kg ładowności i 3,5 m3 przestrzeni do tego. Rozstaw osi ma 2,73 m, zaś moc silnika 35 kW, maks. moment obrotowy 180 Nm. Moc ładowania DC 50 kW, a pojemność akumulatora 44,9 kWh. Prędkość maks. 100 km/h. Dwa najważniejsze parametry, to czas ładowania DC 30 min. i AC 5h 30 min (20 – 100 %) i oczywiście zasięg WLTP 275 km w mieście i 233 km w cyklu mieszanym. Przy stanie naładowania poniżej 90 %, każde hamowanie i podniesienie nogi z pedału przyspieszenia powoduje ładowania akumulatora energią kinetyczną. Dużym ułatwieniem są przesuwne drzwi po obu bokach samochodu.




ETM6 jest wielozadaniową ciężarówką / podwoziem o DMC 7,5 t, i dwóch długościach: 5,95 i 7,65 m. Rozstaw osi wynosi odpowiednio 3,36 i 4,20 m. Obie wersje mają napęd 4x2. Nie różnią się też inne parametry: maks. moc silnika 150 kW, moment obrot. 550Nm, prędk. maks. 90 km/h, pojemność akumulatora 126 kWh., moc ładowania DC 120 kW. Wg producenta czas ładowania DC (20 – 100 %) wynosi 1 godzinę, zaś zasięg WLTP z ładunkiem 200 km.



Największym z oferowanych obecnie pojazdów BYD jest elektryczne podwozie ETH8 o DMC 19 t. Dostępne w dwóch długościach: 8,16 i 10,5 m, rozstawach osi odpowiednio 4,5 i 5,7 m. Nośność ramy krótszego wynosi 11,2 t, a dłuższego 10,9 t. Obie wersje mają napęd 4x2. Pozostałe parametry, podawane przez producenta, są takie same: prędk. maks. 90 km/h, maks. moc silnika 180 kW, moment obrotowy 450 Nm., poj. akumulatora 255 kWh, moc ładowania DC 120 kW, czas ładowania DC 2 godz. (20 – 100 %). Zasięg WLTP z ładunkiem 200 km.

Plany

Chiński koncern zapowiada już na 2024 r. nową gamę pojazdów, co zwykle wiąże się z poprawieniem niektórych parametrów. Wejdą one oczywiście z czasem także do polskiej oferty. Spodziewamy się wzrostu zapotrzebowania na użytkowe pojazdy elektryczne. Nie tylko FIT for 55 to wyznacza. Poprawi się infrastruktura, a w miarę upowszechniania tej technologii, ceny trochę spadną, zaś kolejne parametry będą coraz lepsze. Także klienci zaczną się przekonywać do innego, niż dotychczas napędu – przewiduje Sławomir Rybarczyk. Zaś o obecnej ofercie mówi krótko: To są nowoczesne pojazdy marki premium, mające najwyższe osiągi w swoich klasach. Wolumen sprzedaży w Azji, gdzie jest główny rynek zbytu BYD, mówi sam za siebie. Całkowity koszt eksploatacji (TCO), na którego wysokość wpływa cena nabycia (np. kredyt, leasing, wynajem) również powinien spadać, jeśli pojawią się wyższe dopłaty lub zniżki dla pojazdów elektrycznych.

Nieprzypadkowo prezentacja i symboliczne podpisanie umowy, a później przecięcie wstęgi między BYD Europe a Inter Cars, odbyło się podczas EV Experience 2023 na Torze Modlin. Zaprezentowano tam szeroką ofertę pojazdów i wszystkiego, co w elektromobilności jest potrzebne. Miał to być pokaz, w którym kierunku idzie motoryzacja. Prezes Zarządu Inter Cars Maciej Oleksowicz podsumował porozumienie chińsko-polskie tak: To nie jest ruch symboliczny czy polityczny, a świadome i skalkulowane posunięcie biznesowe. Patrzymy w przyszłość. Dla branży elektrycznej wiele czynników jest na razie zmiennych, ale nie widać póki co innej, znaczącej alternatywy dla napędów elektrycznych. Zobaczymy, jak się potoczy sytuacja w następnych latach. Jeśli zajdzie potrzeba, oczywiście będziemy reagować. Ale już dzisiaj mamy świetną ofertę, która powinna znaleźć odbiorców.

Używając terminologii sportowej, piłeczka jest po stronie rządu i koncernów elektrycznych. Bowiem nadal za największą barierę rozwoju elektromobilności w Polsce uważa się brak odpowiedniej infrastruktury i wciąż małe zachęty do nabywania tego typu pojazdów.
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels