Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Ładowanie w 45 minut?

Utworzona: 2023-02-04


Designwerk Technologies AG buduje nowy typ megawatowego systemu ładowania. Stacja wielkości kontenera ma rozpocząć pracę wiosną 2023 roku.

Elektryfikacja transportu ciężarowego odgrywa kluczową rolę w transformacji energetycznej i osiąganiu celów klimatycznych. Zdaniem Designwerk, w tym celu potrzeba zaawansowanej infrastruktury ładowania pojazdów ciężarowych.

W UE samochody ciężarowe odpowiadają za około jedną czwartą emisji generowanych w transporcie drogowym, które stanowią 6% wszystkich emisji CO2. Ilość ta jest wytwarzana przez około 6,6 mln ciężarówek, które przewożą 76,7% wszystkich ładunków transportowanych drogą lądową. Jeśli cele klimatyczne mają zostać osiągnięte do roku 2030, emisje CO2 wytwarzane przez samochody ciężarowe muszą zostać znacznie ograniczone. Jest to możliwe dzięki elektryfikacji, jaka już teraz zachodzi w transporcie pasażerskim. W przypadku transportu dalekobieżnego i ciężkiego zmiana jest trudniejsza.

Obecnie w całej Szwajcarii nie używa się prawie żadnych akumulatorowych pojazdów ciężarowych zasilanych w transporcie dalekobieżnym. Ze względu na ograniczoną pojemność baterii oraz długi czas ładowania, ciężarówki elektryczne wydają się też mniej atrakcyjną alternatywą w pracy ciągłej lub zmianowej. Transformacja w poszczególnych segmentach wymaga zatem uruchomienia wysokowydajnych stacji ładowania, które różnią się od tych, z których korzystają samochody osobowe. Dzięki systemowi ładowania megawatowego czas ładowania można znacznie skrócić, co pozwoli zwiększyć konkurencyjność pojazdów użytkowych z napędem akumulatorowym oraz umożliwi nowe zastosowania w operacjach ciągłych i zmianowych. Należy pamiętać, że ładowanie akumulatorów ciężarówek może prowadzić do znacznych chwilowych obciążeń sieci energetycznej, które trzeba więc uwzględnić podczas tworzenia infrastruktury.

Obecnie trwają prace nad uruchomieniem megawatowej stacji ładowania w szwajcarskiej firmie Designwerk w Winterthur. Partnerski projekt pilotażowy i demonstracyjny ma na celu umożliwienie ciężarówkom elektrycznym wykonywanie przejazdów długodystansowych i odciążenie sieci energetycznych. Podstawą techniczną jest nowy standard ładowania dla ciężkich pojazdów użytkowych. Za wsparcie naukowe prac technicznych odpowiada Szwajcarskie Federalne Biuro Energii (SFOE), oraz renomowani partnerzy z branży oraz ośrodków uniwersyteckich.

Główne cele projektu

🔸 opracowanie systemu szybkiego ładowania megawatowego
🔸 odciążenie sieci i buforowanie nadmiaru mocy dzięki zastosowaniu akumulatorów Second Life
🔸 opracowanie i standaryzacja systemu złącz do ładowania megawatowego
🔸 redukcja emisji CO2 dzięki możliwości ekonomicznej wymiany dalekobieżnych samochodów ciężarowych z silnikami Diesla
🔸 podnoszenie świadomości na temat transformacji w kierunku e-mobilności
🔸 analiza ekonomiczna i badanie sieci ładowania w szwajcarskim systemie transportowym.

Zasada działania systemu

Baterie buforowe, jak również energoelektronika i związany z nią sprzęt elektryczny i elektroniczny są zainstalowane w kontenerze i chronione przed warunkami zewnętrznymi. Kontener zawiera akumulatory pozwalające przekazywać prąd o mocy 2,1 MW i pojemności 1800 kWh. Oprócz wysokowydajnego systemu plug-in zgodnego ze standardem MCS, stacja ładująca może opcjonalnie zapewniać kompatybilność wsteczną z punktem ładowania o mocy 350 kW. Kontener wyposażony jest w manipulator przeznaczony do przenoszenia i wtyczki dużej mocy na przewodzie dużej mocy chłodzonym wodą, który umożliwia bezwysiłkową ręczną obsługę wtyczki.

Zalety mega ładowarki

🔸 szybkie ładowanie ciężarówek w 45 minut
🔸 przenośna i elastyczna koncepcja użytkowania
🔸 zgodność ze światowym standardem MCS
🔸 buforowanie energii zmniejsza koszty przyłączenia do sieci
🔸 dalsze wykorzystanie wycofanych z eksploatacji baterii trakcyjnych.

Źródło: Designwerk
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels