Jak poinformował kierownik działu licencjonowania przewoźników i dostępu do rynku Departamentu Transportu, aby uwzględnić prawa dostępu zawarte w Umowie TCA (Trade and Cooperation Agreement), Wielka Brytania usuwa z ustawodawstwa krajowego:
➡ prawo firm transportowych z siedzibą w państwach członkowskich Unii Europejskiej do wykonywania przewozów kabotażowych przy wjeździe do Wielkiej Brytanii bez ładunku;
➡ prawo firm transportowych z Unii Europejskiej do wykonywania transportu kombinowanego (tj. niektórych rodzajów transportu intermodalnego, gdy towary są przewożone w tej samej jednostce ładunkowej lub pojeździe z wykorzystaniem dwóch lub więcej rodzajów transportu);
➡ prawo firm transportowych z Unii Europejskiej do odbioru towarów w Wielkiej Brytanii, a następnie udania się do kraju spoza UE w celu pozostawienia tych towarów (tzw. „przewóz trójstronny”) na mocy licencji wspólnotowej.
Wielka Brytania postanowiła usunąć te prawa biorąc pod uwagę fakt, że umowa o handlu i współpracy nie gwarantuje brytyjskim przewoźnikom działającym na terytorium Unii Europejskiej równoważnych praw na zasadzie wzajemności.

Dokonano już zmian w głównym prawie kabotażowym (dwa przejazdy kabotażowe dla operatorów z UE w ciągu 7 dni od rozładunku po przyjeździe z ładunkiem w ramach przewozu międzynarodowego). Przypominamy, że z dniem pierwszym maja przestało obowiązywać tymczasowe złagodzenie przepisów dotyczących kabotażu w Wielkiej Brytanii, umożliwiające przewoźnikom spoza UK wykonywać nieograniczoną liczbę przewozów kabotażowych przez okres 14 dni, o czym przeczytacie ➡ Koniec rozszerzonego kabotażu w Wielkiej Brytanii.
Dodatkowe informacje można uzyskać pisząc na adres: freight@dft.gov.uk
Źródło: Departament Transportu Wielkiej Brytanii