Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Czujnik mierzy i liczy, a opony nie sprawiają niespodzianek

Utworzona: 2023-01-08


Czujnik ContiPressureCheck drugiej generacji mierzy nie tylko ciśnienie i temperaturę powietrza wewnątrz opony, ale także liczy jej przebieg i szacuje głębokość bieżnika. Dzięki temu przenosi zarządzanie ogumieniem we flocie na wyższy poziom i skuteczniej przeciwdziała nieprzewidzianym przestojom pojazdów.

Według statystyk, około 80% opon ciężarowych użytkowanych we flotach transportowych ma niewłaściwe ciśnienie. Badania pokazują również, że najwięcej awarii opon spowodowanych jest za niskim ciśnieniem powietrza, które wynika z braku bieżącej kontroli ogumienia. To powinny być wystarczające powody, aby zarządcy flot nie lekceważyli regularnego monitoringu ogumienia. A powodów do tego, aby skupić się na bieżącej kontroli opon jest więcej.

Niższe spalanie, dłuższe przebiegi

Prawidłowe ciśnienie w oponach zmniejsza opory toczenia, a tym samym ogranicza zużycie paliwa, co w dzisiejszych czasach, gdy koszty działalności transportowej są wyjątkowo wysokie, ma kluczowe znaczenie dla powodzenia prowadzonego biznesu. Systematyczny monitoring zapobiega przedwczesnemu zużyciu opon i zmniejsza ryzyko awarii np. wskutek wystrzału opony czy separacji warstw bieżnika. Dzięki temu zwiększa się bezpieczeństwo ruchu drogowego, a także ogranicza ryzyko kosztownych przestojów środków transportu, ewentualnych kar za opóźnienia dostaw, strat wizerunkowych przewoźnika itp. Reasumując, skupienie się na monitoringu opon pozwala zmniejszyć zużycie paliwa, uzyskiwać maksymalnie długie przebiegi opon wszystkich pojazdów floty, zmniejszyć ryzyko awarii w trasie i ograniczyć do minimum czas nieplanowanego przestoju pojazdu, a także optymalnie zaplanować czynności obsługowe związane z ogumieniem.

ContiPressureCheck to oferowany od lat przez firmę Continental system bezpośredniego pomiaru ciśnienia i temperatury, oparty na czujnikach montowanych wewnątrz każdej opony pojazdu (zestawu) ciężarowego. Zbierane przez czujnik dane są na bieżąco przesyłane do centralnego odbiornika w pojeździe (elektroniczny moduł sterujący), który je przetwarza, a następnie zapisuje otrzymane informacje i przesyła je dalej. W przypadku, gdy ciśnienie w oponie osiągnie poziom krytyczny – generuje ostrzeżenia i prezentuje je w czasie rzeczywistym w kabinie pojazdu. Dzięki temu kierowca może natychmiast zareagować – zatrzymać ciężarówkę lub wezwać na pomoc serwis oponiarski. Może również połączyć system ContiPressureCheck z aplikacją ContiConnect Driver i kontrolować ciśnienie i temperaturę opon za pomocą smartfona lub innego urządzenia mobilnego z systemem Android.

ContiConnect w kolejnej odsłonie

Continental oferuje również system zarządzania oponami ContiConnect, który wspiera operatorów flot pojazdów ciężarowych w zakresie optymalizacji kosztów funkcjonowania oraz usprawniania procesów związanych z ogumieniem. System umożliwia – dzięki wykorzystaniu czujników – monitorowanie ciśnienia i temperatury opon w całej flocie pojazdów. Ponadto oferuje analizę danych i opracowywanie raportów, dostępnych online, wraz z rekomendacją rozwiązań i usług realizowanych np. we współpracy z partnerem serwisowym Conti360° Fleet Services.


ContiConnect jest od tego roku dostępny w wersji 2.0, który zaleca zabiegi konserwacyjne dokładnie wtedy, gdy jest to potrzebne. Wszystkie dane dotyczące opon i pojazdu są stale analizowane w chmurze. W porównaniu z poprzednią wersją systemu, menedżer floty otrzymuje bardziej precyzyjne informacje, które umożliwiają wydawanie dokładniejszych prognoz dotyczących stanu opon, co m.in. optymalizuje czynności serwisowe. Rezultatem jest zwiększona wydajność floty, niższe koszty jej użytkowania i zapewnienie maksymalnej dyspozycyjności pojazdów.

Nowy czujnik może więcej

Specjaliści marki opracowali również czujnik drugiej generacji, który przekazuje więcej danych niż jego poprzednik. Nowością jest informacja o poziomie naładowania baterii, co pozwala w odpowiedniej chwili wymienić czujnik na nowy. Kolejna funkcja określa liczbę kilometrów, jakie przejechała konkretna opona (nie pojazd) od początku eksploatacji, co pozwala oszacować jaki przebieg ma jeszcze przed sobą. Czujnik potrafi też oszacować głębokość bieżnika, chociaż ta funkcja nie została jeszcze udostępniona (producent zapowiada, że stanie się to wkrótce).


Użytkownik pojazdów ciężarowych i współpracujący z nim serwis oponiarski mogą zatem otrzymywać więcej danych o oponie – o tempie w jakim się zużywa, przewidywanej trwałości i narażeniu na uszkodzenia. Dodajmy, że czujnik nowej generacji ma funkcję łączności Bluetooth, dzięki której kierowca może dokonywać odczytów korzystając z telefonu komórkowego – sprawdzić w kilkanaście sekund czy może bezpiecznie jechać dalej przy optymalnym zużyciu paliwa.

etransport.pl
Do ulubionych
PREZENTACJA FIRMY
MWB Trans - Mariusz Wieczorek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels