Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

By konkurować na europejskim rynku potrzeba nie tylko inwestowania w nowoczesne pojazdy

Utworzona: 2022-11-28


Polska europejskim liderem w branży przewozów drogowych. Jak wygląda sytuacja w branży budowlanej?

Awans Polski na pozycję europejskiego lidera w branży przewozów drogowych to przede wszystkim wyzwanie dla rodzimych przewoźników. Aby skutecznie konkurować na europejskim rynku potrzeba nie tylko inwestowania w nowoczesne pojazdy, które będą niezawodne, bezpieczne i oszczędne, ale przede wszystkim – będą spełniały coraz bardziej restrykcyjne normy środowiskowe.

We flotach prowadzących przewozy międzynarodowe wymiana ciągników następuje najczęściej już po trzech latach eksploatacji. Do tego dochodzi rosnąca z każdym rokiem popularność systemów telematycznych nadzorujących i analizujących pracę ciężarówek, a także kontraktów serwisowych, zdejmujących z samych przewoźników wiele dotychczasowych obowiązków i pozwalających unikać nieprzewidzianych i wysokich kosztów napraw. Diametralnie inaczej wygląda sytuacja w branży budowlanej i komunalnej. Tu wciąż króluje tabor, który najlepsze lata ma za sobą. Tymczasem działający i w tych sektorach muszą się dostosowywać do coraz to nowszych i wyższych wymagań.

Ciężarówki budowlane i komunalne pracują najczęściej na obszarach zurbanizowanych, co powoduje, że zamawiający wymagają od wykonawców, aby używane pojazdy były możliwie ciche i przyjazne dla środowiska. Co ciekawe – coraz częściej sami zamawiający stawiają w przetargach czy zapytaniach ofertowych wyśrubowane wymagania dotyczące taboru. To wyzwanie, ale jednocześnie duża szansa dla branży budowlanej. Innowacyjna flota to konkurencyjność na rynku mówi Jacek Błaszkowski, Menedżer ds. Szkoleń i Sprzedaży Podwozi w Grupie DBK.

Pojazdy przystosowane do krótkich przejazdów i zabudowy

Z perspektywy branży budowlanej najważniejsze są dwa czynniki, którym powinien sprostać sprzęt – zabudowa oraz stosunkowo krótkie odległości, które pokonuje flota pojazdów (w porównaniu na przykład do ciężarówek dostosowanych do przejazdów międzynarodowych).

Dla części ciężarówek naturalnym otoczeniem są – często rozległe i wyróżniające się trudnymi warunkami pracy – place budów. Tu wymagana jest sprawność w poruszaniu się zarówno po nieutwardzonych drogach, jak i poza nimi. Do tego dochodzą duże obciążenia konstrukcji, a także wszechobecne błoto i kurz. Tu przydaje się zdecydowanie konstrukcja, wyposażona w blokady mostów i międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Radzi sobie nawet w trudnym terenie, a jednocześnie bez napędu na przednią oś jest lżejsza, prostsza i bardziej ekonomiczna.

Mniejsza masa pojazdu oznacza także lepszą efektywność i wyższą ładowność przy DMC ograniczonej normami prawnymi, co dzisiaj ma niebagatelne znaczenie. Może się wydawać, że zaoszczędzone na masie własnej 200 czy 300 kg to niewiele, ale w praktyce oznacza to mniejszą liczbę kursów wywrotki czy betonomieszarki. A to już przynosi konkretne oszczędności czasu. Największe znaczenie jednak ma zużycie paliwa, każda dodatkowo napędzana oś bowiem potrzebuje około 8 litrów oleju napędowego na 100 km zaznacza Jacek Błaszkowski.
Warto zwrócić uwagę na to, że pracujące w branży budowlanej pojazdy osiągają niższe przebiegi niż ich odpowiedniki w transporcie międzynarodowym. Mają za to zdecydowanie cięższe warunki pracy i przeważnie dłużej pracują u swojego pierwotnego użytkownika. Nic w tym dziwnego, ponieważ zwykle montowane są na nich specjalistyczne zabudowy, których koszt czasami przekracza cenę zakupu podwozia. Pompy do betonu, betonomieszarki czy żurawie to inwestycja na długie lata, dlatego od ciężarówek wymagana jest wyjątkowa solidność i niezawodność przez cały okres pracy.

Często firmy realizujące inwestycje budowlane czy drogowe dysponują zaledwie kilkoma pojazdami wyposażonymi w daną zabudowę specjalistyczną (np. pompę do betonu lub żuraw). Ewentualna awaria i wyłączenie takiego sprzętu z eksploatacji potrafi skutecznie zaburzyć harmonogram budowy. Z tego powodu kluczowym wymogiem po stronie użytkownika jest łatwa dostępność serwisu i szybkie tempo jego reakcji podkreśla Błaszkowski.
Oprócz niskich kosztów eksploatacji z punktu widzenia użytkownika pojazdów istotny jest aspekt ich przewidywalności. Niespodziewane wydatki związane z często kosztownymi naprawami ciężarówek nie są niczym przyjemnym i czasem potrafią spodziewany zysk zamienić w stratę. Nic więc dziwnego, że z każdym rokiem także w Polsce notuje się coraz wyraźniejszy wzrost sprzedaży pojazdów wraz z pakietami serwisowymi.

Szkolenie kierowców gwarantem zwrotu z inwestycji

Dziś przedsiębiorcy, chyba w większym niż dotąd stopniu, z uwagą przyglądają się każdej wydanej złotówce czy euro. Drastycznie rosnące ceny paliw i koszty zatrudnienia w warunkach ogromnej konkurencji powodują, że wygrywają ci, którzy wiedzą, gdzie i jak mądrze oszczędzać. Stąd od kilku lat można obserwować wzrost zainteresowania przewoźników profesjonalnymi szkoleniami kierowców. Dzięki temu można zauważalnie zredukować zużycie nie tylko paliwa, ale także poszczególnych podzespołów i całkowicie ograniczyć ryzyko awarii wywołanej przez nieprawidłową eksploatację.

Warto zdać sobie sprawę, że kluczowe dla oszczędności i rozwoju innowacji w branży budowlanej są dwa aspekty: sprzęt i ludzie. Tylko w ten sposób da się wdrażać rozwiązania przyjazne dla firmy i środowiska podsumowuje Błaszkowski.
Źródło: Grupa DBK
grafika poglądowa
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels