Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Wymienili opony i zaoszczędzili na paliwie

Utworzona: 2022-10-19


Firma Anneberg Transpol z Zielonej Góry od lipca ubiegłego roku przez 14 miesięcy testowała w 10 ciągnikach opony Continental EcoRegional, które zastąpiły ogumienie poprzedniej generacji tej samej marki. Wynik – 0,9% oszczędności w zużyciu paliwa.

W strukturze kosztów floty transportowej około 30% udziału stanowią wydatki związane z paliwem. Można je ograniczyć nie tylko dzięki paliwooszczędnym środkom transportu i przeszkolonym kierowcom, ale również poprzez odpowiedni dobór opon. Najlepiej wdrożyć w życie filozofię najniższych całkowitych kosztów jazdy (Lowest Overall Driving Costs), co w przypadku ogumienia oznacza analizę danych telemetrycznych floty przez dostawcę opon, a następnie przedstawienie przez niego propozycji obniżenia kosztów i wdrożenie ich w życie.

Nowe opony na kołach ciągników

Anneberg Transpol to spółka z kapitałem duńsko-polskim, która działa na rynku transportowym od ponad 30 lat. Specjalizacją firmy są przewozy produktów chemicznych i mas bitumicznych cysternami, ładunków sypkich i przestrzennych oraz towarów przewożonych w tzw. sztukach przesyłki. Flota przewoźnika składa się ze 100 zestawów ciężarowych, których podstawową obsługą techniczną zajmuje się własny warsztat. Spółka prowadzi też serwis oponiarski.

W lipcu 2021 r. Anneberg Transpol rozpoczął test opon EcoRegional, którego celem było policzenie oszczędności w zużyciu paliwa, jakie można osiągnąć wybierając ogumienie najnowszej generacji o obniżonych oporach toczenia i wydłużonej, jak deklaruje producent, trwałości. Początkowo do jazd próbnych wytypowano 13 ciągników, które przez co najmniej rok wcześniej jeździły bez przekładania opon, co umożliwiło zebranie wiarygodnych danych początkowych do porównania z wynikami tekstu. Należało jednak dopilnować, aby opony użytkowane były w porównywalnych warunkach i podobnych operacjach transportowych przez cały okres testowy. W ciągu 14-miesięcznego testu warunki te udało się spełnić 10 ciągnikom. Każdy z nich pokonał w tym czasie dystans znacznie przekraczający 100 tys. km.


Nie we wszystkich pojazdach udało się zaobserwować poprawę zużycia paliwa. Niektóre ciągniki wykazały oszczędności, inne zużyły więcej niż poprzednio. Zużycie paliwa zależy od wielu czynników, w tym stanu technicznego ciągników i naczep, geografii przewozów, warunków pogodowych, jakości paliwa oraz umiejętności kierowcy. Dlatego nie ma sensu rozmawiać o pojedynczych wynikach, a o średniej w badanej próbie opon, czyli 60 sztuk
– mówi Jacek Miłkowski, prezes zarządu Anneberg Transpol.

Niewiele? Tylko z pozoru...

Okazało się na koniec, że wybór ogumienia nowej generacji przyniósł firmie oszczędności w zużyciu paliwa na poziomie 0,9%. Tylko z pozoru to niewiele, trzeba bowiem uwzględnić efekt skali. Roczny przebieg całej floty przewoźnika wynosi ok. 9 mln km, średnie spalanie pojedynczego ciągnika siodłowego ok. 28 l/100 km, a całkowite zużycie paliwa przez spółkę przekracza 2,5 mln litrów na rok. Jeśli więc firma wymieniłaby opony na paliwooszczędne we wszystkich stu ciągnikach, mogłaby ograniczyć spalanie o 22,5 tys. litrów rocznie, czyli zaoszczędzić na paliwie ponad 150 tys. zł (przy założeniu, że litr oleju napędowego kosztuje 1,4 euro). Czy gra jest warta świeczki? Wydaje się, że tak. Średnia rentowność firm transportowych w Polsce mieści się w widełkach 3-7 % i wiele z nich nie lekceważy żadnego sposobu ograniczenia kosztów paliwa.


Pomimo tego, iż opony wpływają pośrednio lub bezpośrednio na blisko połowę czynników kosztowych we flocie, zadanie dokładnego zmierzenia tego wpływu nie jest łatwe. Trzeba wnikliwie przyjrzeć się nie tylko samym oponom, ale również aspektom operacyjnym. Pozytywne efekty w jednym obszarze łatwo zniweczyć zaniedbaniem w innym, jeśli nie patrzymy na obraz całościowo. Przedstawiony przykład testów pokazuje jakiego rzędu oszczędności możemy się spodziewać, nawet przy niewielkiej z pozoru poprawie istotnego parametru jakim wydajność paliwowa. Nowoczesna i konkurencyjna firma transportowa patrzy nie na cenę poszczególnych elementów, ale na całość rachunku kosztowego
– podkreśla Krzysztof Otrząsek, dyrektor działu sprzedaży flotowej w spółce Continental Opony Polska.
Źródło: Continental
Zdjęcia: Anneberg Transpol, Magdalena Michalak, Cezary Bednarski
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels