Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Niejedno ma wcielenie
Utworzona: 2022-10-02

Na tegorocznych targach IAA Transportation Mercedes-Benz Trucks zaprezentował nowe możliwości zastosowania eActrosa – zarówno jako ciągnika siodłowego do ciężkiego transportu dystrybucyjnego, jak i z elektryczną przystawką odbioru mocy, np. dla bramowców i hakowców.

REKLAMA
Na przykładzie ciągnika siodłowego eActros 300 z akumulatorowym napędem elektrycznym, którego rozpoczęcie produkcji seryjnej przewidziano na drugą połowę 2023 r., można przekonać się, jak marka rozszerza warianty zastosowania "elektryka".

Uniwersalny ciągnik

Ciągnik z kabiną kierowcy typu M, przy uwzględnieniu maksymalnej dopuszczalnej długości całkowitej zestawu ciężarowego, może ciągnąć wszystkie naczepy stosowane powszechnie w Europie. Technicznym rdzeniem pojazdu jest jednostka napędowa – elektryczna oś sztywna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwustopniową skrzynią biegów. Dwa silniki, umieszczone pośrodku osi tylnej, generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW. Trzy pakiety akumulatorowe, każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh, zapewniają zasięg w sprzyjających warunkach do 220 km. Stosując przewidujący styl jazdy, można odzyskiwać energię elektryczną poprzez rekuperację i zwiększać zasięg.


Akumulatory można ładować z mocą do 160 kW: po podłączeniu do standardowego terminalu szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A ładowanie jego trzech pakietów akumulatorowych z poziomu 20 do 80% zajmuje nieco ponad godzinę.

W pojeździe zastosowano drugą generację systemu MirrorCam zastępującego lusterka, który lepiej wspiera kierowcę w wielu sytuacjach na drodze – m.in. dzięki skróceniu ramion obu kamer o 10 cm oraz nowym parametrom obrazu, zapewniającym bardziej realistyczny obraz otoczenia.

Z elektryczną przystawką odbioru mocy

Na targach IAA można zapoznać się jeszcze z innymi zastosowaniami eActrosa, np. podwoziem zabudowanym urządzeniem wielofunkcyjnym eWorX firmy ZF wraz z zabudową hakową Meiller oraz zabudową bramową Palfinger. Celem jest efektywna elektryfikacja przystawek odbioru mocy do obsługi hydraulicznych urządzeń roboczych, takich jak zabudowy bramowe lub hakowe, żurawie czy podnośniki koszowe. Zaletą tego rozwiązania jest całkowity brak lokalnych emisji dwutlenku węgla oraz znaczna redukcja hałasu, co ułatwia eksploatację szczególnie w miastach i na obszarach mieszkalnych.


System eWorX łączy układ zarządzania energią pojazdu z zabudową. Aby zoptymalizować wydajność eksploatacyjną, system integruje takie komponenty, jak silnik elektryczny, falownik, elektroniczny sterownik i moduły oprogramowania właściwe dla danego zastosowania w jednym tylko urządzeniu typu „podłącz i pracuj”. Rozwiązanie to działa w następujący sposób: akumulator trakcyjny eActrosa za pomocą złącza prądu stałego zasila energią elektryczną system ZF eWorX. Silnik elektryczny eWorX wykorzystuje tę energię do napędzania pompy hydraulicznej, zasilającej np. zabudowę bramową lub hakową. Nie jest więc potrzebne jej mechaniczne połączenie z silnikiem trakcyjnym pojazdu. System eWorX zapewnia płynną komunikację między elektryczną ciężarówką a zabudową za pośrednictwem złącza magistrali CAN.

Oba zamontowane w eActrosie, chłodzone cieczą silniki elektryczne generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW. Akumulatory pojazdu składają się z trzech (eActros 300) lub czterech (eActros 400) pakietów , każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh i pojemności użytkowej ok. 97 kWh. Model eActros 400, wyposażony w cztery pakiety akumulatorowe, ma zasięg do 400 km.

Z zabudową chłodniczą

Swoje zalety eActros może wykorzystać także w transporcie produktów w kontrolowanej temperaturze. Na targach pokazano wersję z wysoce izolowaną zabudową chłodniczą firmy Kiesling z przegrodą typu cool-slide, która nawet o 40% zmniejsza zapotrzebowanie na energię agregatu chłodniczego zasilanego przez elektryczną przystawkę odbioru mocy eActrosa i tym samym wydłuża zasięg elektrycznej ciężarówki. Ponadto po zakończeniu okresu eksploatacji zabudowę można zutylizować, rozdzielając ją na materiały nadające się do recyklingu, a więc np. stal, drewno, piankę poliuretanową i aluminium.

Inteligentne rozwiązania cyfrowe

Mercedes-Benz Trucks udostępnia swoim klientom szereg rozwiązań cyfrowych, z których można korzystać za pomocą portalu Fleetboard. Są to m.in. zindywidualizowany Charge Management System, umożliwiający np. tworzenie profili ładowania, oraz Logbook – dziennik zawierający szczegółowe dane na temat czasów jazdy, postoju i ładowania. Kolejne narzędzie, Mapping-Tool, w czasie rzeczywistym pokazuje aktualną lokalizację danego pojazdu oraz informuje czy jest on w ruchu, stoi, czy trwa jego ładowanie, a także jaki jest poziom naładowania akumulatora.


Umowa serwisowa Mercedes-Benz Complete optymalizuje eksploatację pojazdu. Pakiet świadczeń obejmuje prace związane z serwisowaniem i naprawą całego pojazdu oraz jego układu napędowego, łącznie z wymianą zużytych części. Elementem umowy serwisowej jest zawsze wsparcie w ramach Mercedes-Benz Uptime – systemu rejestrującego wszystkie istotne dane pojazdu, od ciśnienia w oponach, przez silnik, po stan akumulatora. W tym kontekście system został rozszerzony o ponad 200 reguł specyficznych dla pojazdów elektrycznych, w tym np. stały monitoring procesów ładowania czy przebiegów napięcia w akumulatorze wysokiego napięcia. Dzięki sieciowemu połączeniu pojazdu, serwisu i firmy transportowej można łatwiej zaplanować wizyty w stacji obsługi i znacznie ograniczyć nieprzewidziane przestoje.

Źródło: Daimler Truck
Do ulubionych
PREZENTACJA FIRMY
AUTOM szkolenia


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

REKLAMA
Photo by Josh Hild from Pexels