Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

REKLAMA

Usługi niemal tak samo ważne jak pojazdy
Utworzona: 2022-09-26

Daimler Truck chwali się na tegorocznych targach IAA Transportation nie tylko innowacyjnymi pojazdami, ale również szerokim wachlarzem zintegrowanych z nimi usług, które mają na celu optymalizację eksploatacji środka transportu oraz całkowitych kosztów posiadania (TCO).

Zakup pojazdu użytkowego – czy to z silnikiem Diesla, czy napędzanego elektrycznie z akumulatora – oznacza dla każdego przewoźnika inwestycję, która powinna się opłacić. Dlatego tak ważne jest, aby dostawca środka transportu oferował również usługi i rozwiązania zapewniające klientom maksymalną korzyść z codziennej eksploatacji pojazdów.

Kontrola kosztów serwisowania

Chcąc oszczędzić sobie nieprzewidzianych wizyt w warsztacie oraz zbędnych kosztów serwisowania i napraw, coraz więcej przewoźników decyduje się na zawarcie umów serwisowych. Według stanu z lipca 2022 r., cztery z sześciu ciężarówek Mercedes-Benz Trucks, użytkowanych na najważniejszych rynkach unijnych, objęte są umowami serwisowymi. W tej grupie zaś co trzeci samochód ma Mercedes-Benz Complete. Jest to pakiet świadczeń i kompleksowej opieki, obejmujący bieżące prace warsztatowe łącznie z wymianą części podwozia, a także wymianę elementów związaną ze zużyciem – z płatnością w ratach miesięcznych. W przypadku eActrosa i eEconica pakiet Complete pokrywa obsługę ePowertrain do sześciu lat, co stanowi rozszerzenie standardowej gwarancji.


Mniejsza wersja umowy, Mercedes-Benz Select, adresowana jest do klientów przywiązujących szczególną wagę do ceny – uzupełnia umowę na naprawy układu napędowego (Mercedes-Benz Extend) o przeglądy techniczne.

Wydajniejsza eksploatacja dzięki komunikacji sieciowej

Integralnym elementem umów Complete i Select jest Mercedes-Benz Uptime, usługa umożliwiająca zwiększenie dyspozycyjności środka transportu. System rejestruje istotne dane pojazdu – od ciśnienia w oponach po stan silnika czy akumulatora. Został już rozszerzony o ponad 200 reguł specyficznych dla pojazdów elektrycznych, w tym np. o ciągły monitoring procesów ładowania i zmian napięcia w akumulatorze wysokiego napięcia.

Uptime obsługuje niemal wszystkie procedury diagnostyczne w zakresie przewidywalnych usterek – automatycznie i zdalnie. Po zarejestrowaniu danych w ciężarówce system w ciągu średnio 240 sekund wysyła do klienta i autoryzowanego serwisu zalecenie wykonania konkretnych czynności. Dzięki sieciowemu połączeniu między pojazdem, serwisem, a firmą transportową można łatwiej planować wizyty w warsztacie i ograniczać nieprzewidziane przestoje, spowodowane np. awariami pojazdu na drodze.

Portal do zarządzania flotą

Uruchamiając nowy portal My TruckPoint producent pojazdów spełnił zgłaszane przez wielu klientów życzenie, aby bardziej uprościć zarządzanie flotą. Po zarejestrowaniu na mytruckpoint.mercedes-benz-trucks.com dane klienta – np. dotyczące pojazdów i umów – są w sposób zautomatyzowany wysyłane na portal. Użytkownicy mogą w trybie online aktualizować swoje dane również samodzielnie. Całkowicie zdigitalizowane stanowisko pracy daje pełny wgląd w istotne informacje, dokumenty i procesy – w ramach jednego kanału dostępu.

To bezpłatne narzędzie dla klientów marki z gwiazdą, oprócz wglądu w całą flotę wraz ze szczegółowymi danymi pojazdów, dostarcza również informacji o umowach serwisowych (w tym Uptime i Fleetboard), podając datę rozpoczęcia i zakończenia umowy, jej warunki oraz aktualny przebieg kilometrowy. Prócz tego klient może ręcznie dodawać samochody innych producentów.

Platforma zapewnia też wsparcie w zarządzaniu flotą, jeśli chodzi o niezbędne czynności przeglądowo-konserwacyjne oraz obsługę umów. Gdy któraś z umów dobiega końca, My TruckPoint automatycznie generuje powiadomienie. Istnieje również możliwość zamawiania oryginalnych części zamiennych dla konkretnego pojazdu (klient może w każdej chwili zajrzeć do historii swoich zamówień). Portal pozwala także śledzić w trybie online zamówienia na nowe pojazdy pod kątem statusu ich produkcji i dostawy.

Łączność sieciowa od pierwszej sekundy

Poprzez nowy portal dla klientów uzyskuje się również dostęp do TruckLive – nowego serwisu, który będzie dostępny od października 2022 r. w niektórych krajach Europy (aktywacja poprzez zawarcie umowy TruckLive). Serwis zawiera dwa moduły: zarządzania przeglądami oraz informowania o aktualnej sytuacji na drogach (Live Traffic). Moduł zarządzania przeglądami zapewnia transparentność w zakresie czynności przeglądowych oraz dostarcza niektórych informacji o aktualnym stanie pojazdu. Nawiązuje łączność sieciową między klientem a autoryzowanym serwisem, aby tą drogą uzyskiwać z pojazdu dane, które służą do planowania przeglądów i ułatwiają je. Z kolei moduł Live Traffic, wykorzystując aktualne dane o sytuacji na drogach, skraca czas przejazdu i umożliwia dokładniejsze przewidywanie godziny przybycia do celu.

Optymalizacja procesów ładowania

Kolejną nowością jest udoskonalony chmurowy portal Fleetboard z intuicyjną obsługą i w nowoczesnej szacie graficznej, sprawdzone rozwiązanie telematyczne. Platforma ułatwia klientom wgląd w informacje o flocie, a zarazem daje dostęp do licznych rozwiązań cyfrowych.

Z myślą o samochodach z napędem akumulatorowym opracowano usługę zarządzania ładowaniem, Charge Management, która umożliwia planowanie procesów ładowania w celu maksymalnego wykorzystania stacji, zapewnia przejrzystość tych procesów w infrastrukturze klienta oraz umożliwia kontrolowanie kosztów w oparciu o historię transakcji. Korzystając z Charge Management, można w większości przypadków uruchamiać i zatrzymywać ładowanie z dowolnego miejsca.

Dochodzi do tego Logbook – dziennik zapisujący szczegółowe dane, np. czas jazdy, postoju i ładowania, masę całkowitą, przebieg kilometrowy, trasę przejazdu i topografię terenu, a także obniżenia i podwyższenia poziomu naładowania akumulatora. Dzięki niemu menedżerowie floty mogą prześledzić eksploatację poszczególnych ciężarówek w firmie, aby następnie, w rozmowie z kierowcą czy dyspozytorem, optymalizować ich wykorzystanie.

Z kolei Mapping-Tool pozwala personelowi zaplecza biurowego szybko reagować na bieżące stany pojazdu. Narzędzie pokazuje w czasie rzeczywistym aktualną lokalizację pojazdu oraz informuje, czy jest w ruchu, czy stoi. Użytkownik ciężarówki elektrycznej dowiaduje się również, jaki jest poziom naładowania akumulatora oraz szacowany zasięg. Nowy portal Fleetboard będzie sukcesywnie rozbudowywany, a od roku 2023 udostępniany stopniowo także użytkownikom ciężarówek z konwencjonalnym napędem.

Asystuje przy realizacji zleceń

Na uwagę zasługuje też aplikacja logistyczna HABBL, krok po kroku asystująca kierowcom przy realizacji zleceń. Można ją obsługiwać równolegle na kokpicie multimedialnym ciężarówki oraz na dowolnym urządzeniu mobilnym z systemem Android. Wszyscy uczestnicy procesu transportowego, a więc kierowca, dyspozytor i klient, uzyskują w aplikacji te informacje, jakich w danym momencie potrzebują (o ile są one dostępne).

Elektromobilność dostosowana do potrzeb

Ciężarówki z napędem elektryczno-akumulatorowym są elementem „ekosystemu”, który obejmuje doradztwo i usługi, a także rozwiązania cyfrowe umożliwiające maksymalne wykorzystanie pojazdu oraz optymalizację kosztów całkowitych. W oparciu o dotychczasowe trasy przejazdów można np. określić realistyczny profil użytkowy elektrycznych ciężarówek danej firmy, aby wyznaczyć optymalne trasy. Ponadto, oprócz elektryfikacji bazy operacyjnej, przedmiotem doradztwa mogą być kwestie dotyczące projektowania oraz przygotowania i realizacji inwestycji związanych z infrastrukturą ładowania oraz koniecznym przyłączeniem do sieci.

Elastyczność finansowa, kompleksowa ochrona

Na targach IAA Transportation swoją ofertę zaprezentuje po raz pierwszy spółka Daimler Truck Financial Services (DTFS), która w tej chwili operuje na 12 rynkach. Oferta obejmuje rozwiązania kredytowe, leasingowe i ubezpieczeniowe dla samochodów ciężarowych i autobusów firmy Daimler Truck.

Nowe składniki oferty związane będą z mobilnością elektryczną i usługami wspierającymi eksploatację, np. usługi oparte na telematyce, takie jak Dynamic Lease i Dynamic Insurance. Np. DTFS Netherlands oferuje – na jednej fakturze – cyfrowe rozwiązanie dla eActrosa prezentowanego na stoisku. Klient może rozszerzyć zakres umowy, dodając do niej Fleetboard Charge Management, Fleetboard Logbook, Fleetboard Mapping i Mercedes-Benz Uptime.

Elektromobilność będzie wspierana zintegrowanymi usługami kredytowymi i ubezpieczeniowymi dla pojazdu i akumulatora, a także infrastrukturą i obsługą ładowania. W tym celu DTFS prowadzi rozmowy z gminami, dostawcami energii, firmami świadczącymi usługi transportowe oraz operatorami tzw. parków ładowania.

Źródło: Daimler Truck
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels