Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

REKLAMA

Ten sam mały mocarz, tyle że z gniazdem
Utworzona: 2022-09-21

IVECO zaprezentowało na targach IAA Transportation 2022 zeroemisyjnego dostawczaka eDaily. Producent podkreśla, że w "elektryku" oferuje takie same warianty nadwozia, ładowność i wydajność jak w Daily z konwencjonalnym napędem.

Auto reprezentuje segment od 3,5 do 7,2 ton DMC i jest oferowane w wariantach: furgon, podwozie z kabiną pojedynczą lub załogową oraz minibus, z pojedynczymi lub podwójnymi kołami, z szerokim zakresem opcji wysokości i rozstawu osi. Oferuje pojemność ładunkową do 20 m3, ładowność do 4,6 tony i zdolność holowania do 3,5 t. Zasięg w warunkach rzeczywistego miejskiego ruchu sięga 400 km.

System elektryczny auta został z powodzeniem przetestowany w ekstremalnych warunkach, od -30°C do +50°C. Producent gwarantuje start na wzniesieniu przy nachyleniu do 30%. Samochód można już zamawiać w całej Europie, a dostawy rozpoczną się od początku przyszłego roku.


eDaily został zaprojektowany z myślą o tym, aby cała gama jego funkcji była elektryczna, przy zachowaniu cech, z których słynie nasz pojazd: solidności, niezawodności, wszechstronności, ładowności i wydajności. Dzięki szerokiej ofercie konfiguracji, modularnemu systemowi baterii i możliwościom adaptacji do wielu typów zabudów oraz aplikacji, nowy model rozszerza swoją obecność na rynku o nowych klientów
– powiedział Alessandro Massimino, szef marketingu i produktu w IVECO Truck Business Unit.

Maksymalna moc lub minimalne zużycie energii

Osiągi zgodne z normą ICE (Internal Combustion Engine) to: maksymalna moc 140 kW (190 KM), maksymalny moment obrotowy 400 Nm i maksymalna prędkość 120 km/h. Właściwości jezdne poprawia natychmiastowe dostarczanie momentu obrotowego przez silnik elektryczny eMotor. Gdy potrzebna jest dodatkowa moc, kierowca może aktywować funkcję Hi-Power.


Zużycie energii można zoptymalizować wybierając odpowiedni tryb jazdy, który pozwala na wydobycie maksymalnej mocy lub zminimalizowanie zużycia energii. Tryb One-Pedal Drive ułatwia prowadzenie pojazdu i przekształca energię kinetyczną hamowania w elektryczną, zwiększając zasięg i zmniejszając zużycie klocków hamulcowych.

Sprawdzone rozwiązania

Rozwiązania techniczne i komfortowe standardowego Daily są dostępne w modelu elektrycznym, w tym inteligentne zawieszenie pneumatyczne AIR-PRO. Jako jedyny elektryczny samochód dostawczy oferuje alternatywne przełożenia tylnej osi w wersjach 50C (3,6 lub 4,44) i 72C (4,3 lub 5,13), aby dostosować wydajność i efektywność do potrzeb użytkownika.


Pojazd jest w pełni skomunikowany, co umożliwia optymalizację zasięgu i zapewnia zdalną kontrolę ładowania i temperatury wewnętrznej. Można uzyskać odpowiednią temperaturę w kabinie w czasie, gdy auto jest jeszcze podłączone do gniazda ładowania. Producent obiecuje konkurencyjne koszty eksploatacji przy znacznym ograniczeniu wydatków na obsługę i naprawy w porównaniu z pojazdami z silnikiem Diesla.

Wykona każde zadanie transportowe

Mocne podwozie, brak elementów wystających powyżej ramy oraz interfejsy cyfrowe i analogowe (jak CAN BUS 2.0B) sprawiają, że eDaily można przystosować do realizacji różnych zadań transportowych. Dostępne są przystawki odbioru mocy ePTO o mocy do 15 kW, które mogą zasilać np. agregat chłodniczy, żuraw hydrauliczny, a nawet śmieciarkę czy wysięgnik koszowy, co zostało zaprezentowane na stoisku targowym. Energia z sieci może być wykorzystana do zasilania urządzeń, gdy pojazd jest podłączony do ładowarki lub gniazdka. Dzięki zasilaniu z głównych akumulatorów z ePTO można korzystać nawet wtedy, gdy eMotor jest wyłączony.

Skalowalne zespoły akumulatorów

Samochód może być wyposażony w 1, 2 lub 3 akumulatory 37 kWh, które charakteryzują się najwyższą gęstością energetyczną (265 Wh/kg na poziomie ogniw) i najlepszą w swojej klasie efektywną pojemnością, na poziomie 95%. Są objęte 8-letnią gwarancją (przebieg do 250 tys. km), obejmującą wymianę, gdy pojemność akumulatora spadnie poniżej 80%.


Gniazdo ładowania jest umieszczone z przodu i przez to łatwo dostępne, bez względu na to, z której strony znajduje się ładowarka. Za przesuwaną klapką zabezpieczającą przed wodą i pyłem znajduje się wskaźnik LED, który pokazuje stan i poziom naładowania. Opcje ładowania obejmują m.in. szybkie ładowanie mocą 80 kW, które zwiększa zasięg do 100 km w zaledwie 30 minut. Ładowanie może być w pełni zarządzane poprzez aplikację.

Pojazd w erze cyfrowej

Elektryczny dostawczak ma ciągłą łączność z siecią, aby zwiększyć wydajność i poprawić samopoczucie kierowcy. Terminal łączności umożliwia wymianę danych w czasie rzeczywistym i zapewnia dostęp do wszystkich usług IVECO.

Oprogramowanie pokładowe jest regularnie aktualizowane bezprzewodowo. Dane generowane przez pojazd w czasie rzeczywistym są monitorowane zdalnie przez IVECO Control Room. Proaktywny serwis zapobiega nieplanowanym postojom i umożliwia terminowe zaplanowanie przeglądów.

Aplikacja eDaily Routing współdziała z pojazdem, aby przewidzieć jego zasięg, wymagane opłaty i dokładny czas osiągnięcia celu. Alerty informują menedżera floty, gdy poziom naładowania akumulatora zbliża się do dolnego limitu lub w przypadku problemów z ładowaniem. Tryby jazdy i rekuperacji mogą być wstępnie ustawiane przez kierownika floty w celu optymalizacji zużycia energii.

System oblicza pochłanianie energii w czasie rzeczywistym (z uwzględnieniem ePTO) i przedstawia szczegółowe raporty dotyczące jej zużycia w porównaniu z pokonanym dystansem. Kontrola ładowania umożliwia użytkownikom jego zaplanowanie w najbardziej dogodnym momencie.

Asystent głosowy Driver Pal, który można aktywować bezpośrednio z aplikacji IVECO ON Easy Daily, dostarcza informacji specyficznych dla pojazdów elektrycznych, w tym o stanie pojazdu i poziomie naładowania baterii. Sterowanie klimatyzacją i nawigacja do najbliższej stacji ładowania mogą być aktywowane za pomocą polecenia głosowego.

Elektromobilność w zasięgu ręki

Wraz z pojawieniem się eDaily marka IVECO uruchamia innowacyjny model biznesowy: Green & Advanced Transport Ecosystem (GATE). To model wynajmu długoterminowego pojazdów elektrycznych, który otworzy drzwi do zeroemisyjnej mobilności nowym klientom. Propozycja GATE obejmuje również opcję rozliczania według faktycznego wykorzystania pod nazwą „pay-per-use”, dedykowaną pojazdom elektrycznym.

Pokaz możliwości

Producent pokazuje na IAA kilka możliwości wykorzystania dostawczego "elektryka". Model 50C12E, wyposażony w mechaniczną przystawkę odbioru mocy ePTO, został przystosowany przez firmę Palfinger do obsługi wysięgnika koszowego o wysokości do 24,7 m. Auto może również realizować transporty towarów wymagających kontrolowanej temperatury, czego przykładem jest prezentowana na ekspozycji wersja 42S14E z innowacyjnym nadwoziem i agregatem chłodniczym Thermo King E500, zasilanym bezpośrednio z wysokonapięciowej ePTO. Trzeci z prezentowanych modeli eDaily to mobilny warsztat firmy Internal Equipment Bott zainstalowany na podwoziu 42S14EV.

IVECO prezentuje również na targach dwie wersje limitowane eDaily, których projekty zostały zainspirowane przez legendarne pojazdy z lat 50. i 60. ubiegłego wieku: Tigrotto i Leoncino. Wkrótce zostaną zaoferowane najbardziej wymagającym klientom.

Źródło: IVECO
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels