Nasz nowy pojazd elektryczny będzie częścią rozwiązania transportowego umożliwiającego działanie w obiegu zamkniętym. Obecnie Foria może bezemisyjnie przewozić popiół lotny z elektrociepłowni w Mälardalen do nowych obiektów Ragn-Sells, gdzie cenne składniki mogą zostać poddane recyklingowi i ponownie wykorzystaneW ramach międzybranżowej współpracy Scania dostarczyła pojazd elektryczny, który może obsługiwać ładunki do 64 ton. Foria jest odpowiedzialna za operacje transportowe, czyli przewóz popiołu lotnego z elektrowni cieplnej w regionie Mälardalen do recyklingu w nowym zakładzie Ragn-Sells w Högbytorp, na północny zachód od Sztokholmu.
– komentuje Fredrik Allard, dyrektor ds. rozwiązań energetycznych w Scania.
Zestaw ciężarowy jeździ już po drogach, przewożąc w cysternach popiół lotny z elektrociepłowni w Mälardalen do Högbytorp w celu przechowania do czasu uruchomienia nowego zakładu recyklingu. Po otwarciu nowego obiektu elektryczna Scania będzie pracować na dwie zmiany, aby zmniejszyć liczbę transportów wykorzystujących paliwa kopalne. Aby uniknąć niepotrzebnych i kosztownych postojów, ciężarówka będzie ładowana podczas załadunku i rozładunku.
Dostawcą dwóch wydajnych ładowarek o mocy 160 kW, zainstalowanych w zakładzie w Högbytorp, jest firma ABB. Urządzenia umożliwiają szybkie ładowanie z różnymi poziomami mocy, które mogą być dopasowane do pracy pojazdu elektrycznego. Ładowarki mają solidną konstrukcję, mogą pracować wiele godzin w ciągu doby i są wyposażone w interfejsy umożliwiające zdalną diagnostykę. Docelowo ładowanie ma być dostępne także na terenie elektrociepłowni, z której zabierany jest popiół.
To, co robimy z popiołem lotnym jest jedną z największych inwestycji, jakie przeprowadzono w Szwecji w obszarze recyklingu materiałów w obiegu zamkniętym. Cieszymy się, że współpraca z firmami Scania i Foria umożliwia zelektryfikowany, wolny od paliw kopalnych transport do i z naszego zakładuWspółpraca trzech firm jest częścią projektu Regionalnej Zelektryfikowanej Logistyki (ang. Regional Electrified Logistics – REEL). To inicjatywa, w ramach której wiodące szwedzkie firmy i organizacje współpracują ze sobą w celu przyspieszenia przejścia na zelektryfikowany, bezemisyjny transport. Inicjatywa jest prowadzona przez CLOSER, szwedzką platformę na rzecz efektywności transportu, która korzysta ze wsparcia programu Fordonsstrategisk forskning och Innovation (FFI).
– mówi Erik Wastesson, kierownik projektu w Ragn-Sells.
Źródło: Scania