Zespół ds. badania wypadków Volvo Trucks dokonał klasyfikacji scenariuszy tych zdarzeń, biorąc pod uwagę ich przebieg, okoliczności i główne przyczyny.
Nasza klasyfikacja dotyczy wypadków z perspektywy ciężarówki. Badania są wykorzystywane zarówno do ustalania priorytetów i jasnych kierunków w pracach rozwojowych prowadzonych przez Volvo Trucks, jak i w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. W odniesieniu do konkretnych sytuacji drogowych analizuje się szereg szczegółów, takich jak prędkość pieszych, rowerzystów i ciężarówek oraz kąt, pod jakim zwykle dochodzi do wypadku. Analizując te czynniki byliśmy w stanie określić obszar, jaki powinna obejmować kamera narożna po stronie pasażera. Obraz z niej obejmuje obszar widoczny z kilku różnych lusterek – i nie tylko, co oznacza, że kierowca może się skupić tylko na jednym obrazie
– wyjaśnia Anna Wrige Berling, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu i produktów w Volvo Trucks.
Specjalistka jest przekonana, że urządzenie może pomóc uniknąć znacznej liczby wypadków. Choć kierowcy zawsze muszą być czujni, liczba bodźców odbieranych na ruchliwym skrzyżowaniu może być nadmierna i wpływać negatywnie na ich skupienie i koncentrację uwagi.
Zgodnie z przepisami, które mają wejść w życie w najbliższej przyszłości, do 2024 r. ciężarówki będą musiały być wyposażone w systemy ostrzegawcze z czujnikami wykrywającymi pieszych i rowerzystów. Jednak kamera narożna od strony pasażera stosowana w pojazdach Volvo Trucks od roku 2021 nie powstała ze względu na wymogi regulacyjne.
Nawet po dostosowaniu się do przepisów dotyczących czujników, nasze badania wskazują na potrzebę wyposażenia uzupełniającego, które zapewnia rzeczywisty widok obszaru krytycznegoWypadki podczas skrętu w prawo to najczęstszy typ tych zdarzeń z udziałem ciężarówek i rowerzystów w środowisku miejskim. Zwykle występują, gdy ciężarówka skręca w prawo, a pieszy idzie lub rowerzysta jedzie na wprost. Choć wypadki tego typu zwykle zdarzają się przy niskich prędkościach, około 20-30 km/h, ich konsekwencje są często dotkliwe dla pieszych lub rowerzystów.
– dodaje Anna Wrige Berling.
Najczęstsze przyczyny wypadków podczas skrętu ciężarówki w prawo:
• Ograniczona widoczność z kabiny (od strony pasażera);
• Brak komunikacji wzrokowej między pieszym/rowerzystą a kierowcą ciężarówki;
• Stres, brak skupienia lub rozproszenie uwagi (zarówno po stronie kierowcy, jak i pieszego czy rowerzysty)
• Zła ocena prędkości lub kierunku jazdy ciężarówki przez rowerzystę lub pieszego.
Źródło: Volvo Trucks