Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Europejski transport drogowy ma się coraz lepiej

Utworzona: 2022-05-10


Liczba ofert ładunków zarejestrowanych na platformie Teleroute w pierwszym kwartale 2022 r., znacznie wyższa niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku, zwiastuje dobre miesiące dla sektora drogowego transportu ładunków.

Transport drogowy w Europie zmierza w kierunku „normalizacji” sektora w 2022 r. Analiza platformy Teleroute wykazuje rosnący przepływ towarów oraz optymistyczne perspektywy na resztę roku.

Wyniki z rejestrów za pierwszy kwartał 2022 r. znacznie przewyższają te z dwóch poprzednich lat. Od stycznia do marca 2022 r. na giełdzie Teleroute zarejestrowano ponad 16,5 miliona wypełnionych kontraktów dotyczących transportu do lub z Europy. To o 1,5 miliona więcej niż w tym samym okresie w 2021 r. W porównaniu z rokiem 2020 r. różnica jest jeszcze większa — wtedy zarezerwowano nieco ponad 11 milionów ofert.

Oznacza to 10% więcej ofert ładunków w pierwaszym kwartale br. niż w okresie od stycznia do marca 2021 r. i średnio ponad 180 000 ofert każdego dnia. Tylko w marcu 2022 r. zarejestrowano ponad 6,3 miliona ofert, a tendencja pozostaje zwyżkowa, dzięki czemu prognozy na okres wiosenny wyglądają obiecująco. Wszystko to pomimo trwającej wojny w Ukrainie i znacznych podwyżek cen paliw.

Zarejestrowane przez Teleroute wzrosty dotyczą każdego aspektu rynku transportowego. Dobre wyniki odnotowano w przypadku eksportu (+8%) i importu (+8%), natomiast największy wzrost objął krajowe oferty ładunków (+14%).

Eksport

Oferta ładunków eksportowych zwiększyła się o 8% w porównaniu z pierwszym kwartałem roku 2021, głównie dzięki wzrostom na najważniejszych rynkach europejskich przewoźników. Rumunię, kraj z największą liczbą eksportowych ofert ładunków na platformie Teleroute, opuściło w tym czasie ponad 1,3 miliona ładunków, co stanowi 27% wszystkich ładunków i oznacza 15% wzrostu w porównaniu z poprzednim rokiem. Największe wzrosty wśród krajów eksportowych odnotowano w Austrii (52% więcej), we Włoszech (+50%) i Hiszpanii (+43). Pierwsza piątka eksporterów, z perspektywy Teleroute, to w kolejności: Rumunia, Francja, Niemcy, Holandia i Włochy.

Import

W pierwszym kwartale br. liczba ofert importowych osiągnęła 6 milionów, co znacza wzrost o 8%. W tym przypadku głównymi rynkami są (w kolejności od największego): Niemcy, Francja, Włochy, Hiszpania i Rumunia. To tych krajów dotyczy 71% łącznej liczby ofert przewozu ładunków do Europy na giełdzie ładunków Teleroute. Dlatego platforma oferuje coraz więcej alternatywnych ładunków powrotnych dla przewoźników z tych krajów.

W importowej grupie Top 5 najsilniejsze wzrosty zrealizowanych ofert odnotowano we Francji (+41%) i Hiszpanii (+39%). Natomiast w Austrii (5% udziału w rynku) przewieziono o 100 tys. ładunków więcej niż w 2021 roku, co oznacza wzrost o 56%.

Przewozy krajowe

Liczba tras krajowych odnotowała w pierwszym kwaratale br. największy wzrost (o 14%). Liczba ofert przewozu towarów z i do tego samego kraju przekroczyła w tym czasie 4,5 miliona (w porównywalnym okresie ubiegłego roku wyniosła mniej niż 4 mln).

Wzrost ten był szczególnie widoczny w krajach takich jak Włochy i Niemcy, gdzie wyniósł odpowiednio 52% i 45%. Warto wspomnieć również o Francji, gdzie suma ofert frachtowych w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku przekroczyła milion, co stanowi o 15% więcej niż w tym samym okresie 2021 r.

Dane te pokazują nie tylko wysoki odsetek krajowych ofert ładunków na platformie Teleroute, ale również to, że jest ich coraz więcej. Zapewnia to przewoźnikom szeroki zakres możliwości zarówno w obrębie własnego kraju, jak i poza jego granicami.

Źródło: Teleroute
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels