Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

5 lat fabryki we Wrześni: tu powstają auta i miód

Utworzona: 2021-11-01


Pięć lat temu, w październiku 2016 roku, oficjalnie ruszyła należąca do spółki Volkswagen Poznań fabryka we Wrześni. Wzniesiony kosztem blisko miliarda euro zakład jest jedną z największych inwestycji zagranicznych w Polsce w ostatnim dziesięcioleciu i jedynym na świecie, w którym produkowany jest model Crafter i jego elektryczna wersja eCrafter.

Zakład nr 2 spółki Volkswagen Poznań powstał w ekspresowym tempie. W marcu 2014 r. ogłoszono decyzję o jego budowie, w listopadzie tego samego roku wmurowano kamień węgielny, pod koniec kwietnia 2015 r. zawieszono wiechę na hali głównej, a już jesienią 2016 r. ruszyła produkcja nowego Volkswagena Craftera. Powierzchnia całego zakładu ma 220 ha, co odpowiada wielkości 300 pełnowymiarowych boisk do gry w piłkę nożną. Na terenie fabryki działa nowoczesna hala budowy karoserii, lakiernia, hala montażu, park dostawców, dział samochodów specjalnych oraz dział produkcji pilotażowej.


Dzisiaj w fabryce we Wrześni zatrudnionych jest ponad 3000 osób – praca odbywa się na trzy zmiany. Łącznie, od początku produkcji, z taśmy zjechało 350 tys. samochodów, a tylko w roku 2020 było ich 76.500. Na rynku polskim od roku 2017 do końca września br. zarejestrowano 13.511 nowych Crafterów. Ponad 70% produkcji stanowią pojazdy ze specjalną zabudową, spełniające specyficzne potrzeby klientów. Elastyczny sposób organizacji linii produkcyjnej pozwala na montaż Craftera w 69 wersjach zabudowy i sześciu wariantach silnikowych.

Crafter spełnia wymagania różnych grup użytkowników i pod tym względem należy do najlepszych w swojej klasie. Najwyższa jakość produkcji we wrzesińskiej fabryce, staranne wykonanie i doskonała wytrzymałość samochodu minimalizują koszty jego eksploatacji. Efektywne napędy – zarówno spalinowe, jak i elektryczny – sprawiają, że jest niezawodnym towarzyszem codziennej pracy. Ale Crafter to nie tylko dostawczy furgon, wersja skrzyniowa, czy podwozie pod zabudowę. To też elegancki, przestronny i doskonale wyposażony kamper Grand California, świetnie sprawdzający się w dalekich wakacyjnych podróżach, ale też i w krótkich, weekendowych wypadach za miasto
– mówi Magda Piekarczyk-Olszak, kierownik komunikacji marketingowej i PR Volkswagen Samochody Dostawcze.

W chwili otwarcia, w październiku 2016 r., zakład we Wrześni był najnowocześniejszą fabryką motoryzacyjną w Europie. Zawdzięczał to nie tylko innowacyjnym rozwiązaniom z zakresu techniki i ergonomii produkcji, ale również procesom promującym ekologię, jak np. technologia wykorzystania mączki wapiennej do redukcji emisji lotnych związków organicznych podczas lakierowania (tzw. Eco-Dry Scrubber). Dbałość o środowisko naturalne została potwierdzona świadectwem Niemieckiego Towarzystwa Zrównoważonego Budownictwa (DGNB).

Na przestrzeni pięciu lat zaimplementowano w zakładzie wiele nowych pomysłów i rozwiązań dotyczących ekologii. Od roku 2019 fabryka pobiera wyłącznie zieloną energię elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych, co pozwoliło nam obniżyć emisję dwutlenku węgla o 80%. Wprowadzono technologię odzysku wody z procesów lakierniczych, co przekłada się na oszczędność 4000 metrów sześciennych wody miesięcznie. Dzięki temu zużycie wody w przeliczeniu na auto jest o blisko jedną trzecią mniejsze. Co także ważne, tereny poza drogami komunikacyjnymi pozostawiono nieutwardzone zapewniając naturalną retencję, a tereny zielone wokół fabryki postanowiono zamienić na łąki kwietne i miodne, gdzie zasiano ponad 20 gatunków roślin kwitnących
– podkreśla Jacek Dobiecki, pełnomocnik zarządu Volkswagen Poznań ds. środowiska i energii.
Z inicjatywy wrzesińskiej załogi na terenie zakładu powstała pasieka z 25 ulami. Miód z logo VW trafił do zakładowej kantyny. Przedsięwzięcie zostało przygotowane we współpracy z lokalnym pszczelarzem.

Źródło: Volkswagen Samochody Dostawcze
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels