REKLAMA
Truck & Van

Truck & Van wydanie kwietniowe
Utworzona: 2019-04-12

Sprawdźcie, co znajdziecie w najnowszym numerze.

DŁUGODYSTANSOWE – TEST

W szczytowej formie

Wygląda na to, że warto się pospieszyć. MAN TGX nigdy nie był w tak znakomitej kondycji, a jego następca już czai się za rogiem. Doświadczenie procentuje. Lata produkcji i systematycznego ulepszania sprawiły, że MAN TGX jest produktem dojrzałym. Najlepiej to widać w wersji z pakietami Effi cientLine 3 i X-Lion, czyli takiej, jak na zdjęciach.

AUTOBUSY – WARSAW BUS

Realia

Warsaw Bus Expo obrazuje aktualną kondycję branży autobusowej z punktu widzenia przewoźników i operatorów transportu. Praktyka zwycięża nad dywagacjami o przyszłości, coraz bardziej niejasnej. Innymi słowy: mniej szumu marketingowego, więcej autobusów, które są w zasięgu szerokiej grupy nabywców, także tych, którzy nie mogą liczyć na wsparcie funduszy unijnych. Charakterystyczna była obecność licznych wystawców oferujących pojazdy do przewozów „nie rzucających się w oczy”, czyli w mniejszych miastach oraz o zasięgu lokalnym czy regionalnym. Szkoda, że zabrakło Solarisa, który ma w ofercie autobusy zarówno dla użytkowników podążających krok w krok za kształtującymi się trendami, jak i dla tradycjonalistów.

Technologie – POJAZDY AUTONOMICZNE

Samodzielnie, ale nie samotnie

Transport publiczny realizujący prywatne cele? Czy może prywatny współdzielony? Pojazdy autonomiczne stwarzają nowe możliwości zaspokajania starych potrzeb. Komentatorzy są zgodni, że jazda autonomiczna radykalnie zwiększy bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Podkreślają, że za większość wypadków winę ponosi człowiek, a samochody autonomiczne wyeliminują ten „czynnik ryzyka”. Dzięki nim ruch będzie odbywał się bardziej płynnie, a jeśli zmienimy swoje „nawyki transportowe” możliwe będzie zmniejszenie ruchu na drogach. Wystarczy, abyśmy przesiedli się z prywatnych samochodów do „autonomicznych taksówek”, którymi będziemy dzielić się z innymi.

Technologie – POSTĘP

Ekosystem mobilności

Digitalizacja, gwałtownie postępująca urbanizacja i konieczność zmniejszenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery to główne trendy, które kształtują przyszłość mobilności. Mają one napędzać rozwój inteligentnych opon, automatyzacji jazdy, pojazdów elektrycznych, technologii łączności pojazdów z otoczeniem i carsharingu. Według raportu ONZ do 2050 roku ponad dwie trzecie ludności świata będzie mieszkać w miastach. Urbanizacja może wiązać się z obniżeniem komfortu życia mieszkańców oraz znacznym obciążeniem infrastruktury transportowej i środowiska. Nowe technologie, oferowane rozwiązania oraz usługi w obszarze mobilności muszą rozwiązywać problemy pojawiające się w aglomeracjach.

DOSTAWCZE – RYNEK

Do czterech razy sztuka?

W 2018, trzeci rok z rzędu rynek samochodów dostawczych w Polsce zwyżkował. Końca hossy nie widać. Styczeń i luty 2019 też zanotowały wzrosty. Największą niespodzianką roku 2018 była detronizacja Fiata. W segmencie samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie do 3,5 t pierwsze miejsce w liczbie zarejestrowanych nowych pojazdów zajęło Renault. Udziały obu marek w rynku wyrównały się, z lekką przewagą marki francuskiej, która ma 15,72%, gdy Fiat 15,55%. W liczbach bezwzględnych w całym 2018 r. zarejestrowano 10 819 Renault i 10 699 Fiatów.

DOSTAWCZE –TEST

Ile jest mistrza w Masterze?

Jeden z najchętniej kupowanych i najczęściej widywanych samochodów dostawczych na polskich drogach, w każdej możliwej zabudowie. Od zwykłego furgonu, przez „firany” i busy, aż po lawety. Renault Master. Testowy egzemplarz to wersja L3H2 z zabudową brygadową firmy Carpol. W takim wydaniu mamy do dyspozycji dużą przestrzeń ładunkową i możliwość dostarczenia ekipy na miejsce zlecenia, ale pojawia się też wiele pytań. Czy jest prawdziwym mistrzem w tej klasie? Czy możemy pogodzić przewóz sprzętu i ładunku z przewozem ludzi? Czy popularność Masera na naszym rynku to tylko kwestia ceny, czy Renault ma się czym pochwalić?

Fura MacGyvera

Mercedes Citan, czyli owoc współpracy Niemców i Francuzów, a raczej zaadaptowanie francuskiego projektu przez Niemców, który zapełnił lukę w gamie samochodów użytkowych Mercedesa. Hucznie i skutecznie reklamowany przez MacGyvera Citan sprawiał wrażenie czegoś lepszego od konkurencji. Zewnętrznie stylistyka została zmieniona na podobną do ogólnej linii Mercedesa, za to wnętrze utraciło nieco użyteczności na tej adaptacji.

Zerowa emisja się opłaca

Zakup dostawczego pojazdu elektrycznego może się opłacać już po 4 latach użytkowania – tak wynika z badania Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. W ramach projektu Misja Zerowa Emisja, PSPA porównało całkowite koszty posiadania (TCO) elektrycznego Volkswagena e-Craftera oraz jego konwencjonalnego odpowiednika. Popularność pojazdów elektrycznych wzrasta nie tylko w segmencie transportu osób, ale również towarów. Coraz więcej „zeroemisyjnych” pojazdów dostawczych i ciężarowych pojawia się na rynku, branża TSL zaczyna badać ich potencjał w ramach wykonywanych operacji, a firmy, kierując się zasadami zrównoważonego rozwoju, zaczynają premiować w łańcuchu dostaw ekologiczne rozwiązania.

WYDARZENIE – Silesia KOMUNIKACJA, TRANSPORTEX

Transport i Komunikacja w Expo Silesia!

Już w kwietniu w Expo Silesia odbędą się dwa wydarzenia targowe związane z transportem, będą to: Targi Transportu Publicznego SilesiaKOMUNIKACJA oraz Targi Transportu i Spedycji TRANSPORTEX.

WYDARZENIE – AUTOSTRADA – POLSKA

Wkrótce jubileuszowa Autostrada

Potężne maszyny budowlane zaparkują na terenie Targów Kielce. Wszystko za sprawą XXIII Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego Autostrada-Polska, które odbędą się w dniach 14–16 maja 2019 roku.

PRODUKT – KLIMATYZATORY

Zmiana klimatu...

Zapewnienie odpowiednich warunków kierowcy podczas pracy i wypoczynku to nie tylko bezpieczeństwo jego i przewożonego ładunku, ale też wymierne oszczędności czasu i pieniędzy dla firmy transportowej. Producenci urządzeń chłodzących powietrze starają się, by ich produkty były coraz lepsze, do tego muszą odpowiadać na wyzwania związane z nowymi źródłami napędu pojazdów. Klimat, w jakim przebywa człowiek, ma istotne znaczenie dla jego samopoczucia, wydajności czy umiejętności skupienia. Nie bez powodu od lat systemy klimatyzacji są niemal standardem w biurach, hotelach, w cieplejszym klimacie także w prywatnych mieszkaniach, ale też w kabinach pojazdów. Dzięki nim możliwe jest dobranie optymalnego zakresu temperatury powietrza i jego wilgotności.

PRODUKT – CZĘŚCI ZAMIENNE

Super wytrzymała okładzina tarczy do samochodów ciężarowych

Wytrzymałość elementów układu napędowego jest szczególnie istotna w przypadku samochodów ciężarowych. Kolejnym elementem pozwalającym tworzyć coraz bardziej wytrzymałe na obciążenia układy napędowe jest nowa okładzina tarcz sprzęgła LuK HD 30 PLUS.

PRODUKT – AGREGATY

Celsineo – z całą pewnością

W połowie marca 2019 r. Krone zaprezentowało własny agregat chłodniczy. Został zaprojektowany wspólnie z firmą Liebherr, specjalistą w systemach chłodniczych. Dzięki jedynej w swoim rodzaju konstrukcji ma wyróżniać się bardzo wysoką niezawodnością. Chłodnictwo intensywnie się rozwija, a Krone chce mieć w tym swój udział, i to możliwie największy. Dlatego rozbudowuje ofertę i wzorem głównego konkurenta wprowadza na rynek własny agregat chłodniczy do naczep. Proponuje nie tylko nowe urządzenie, ale swoisty, kompleksowy system zapewniający w praktyce niemal 100% bezpieczeństwa w transporcie chłodniczym.

RYNEK – POJAZDY CIĘŻAROWE

Ponad pół miliona pojazdów w rok

Ciężarowa dywizja koncernu Daimler ma powody do świętowania. Ubiegły rok był dla niej najbardziej udany w historii, zarówno pod względem liczby wyprodukowanych pojazdów, jak i przychodów oraz zysków. Na światowe rynki trafiło ponad 517 tysięcy pojazdów marek Mercedes-Benz, Freightliner, Fuso, Western Star, BharatBenz, Setra oraz Thomas Built Buses. Rosnąca o ponad 10% sprzedaż pojazdów (w 2017 było to 470,7 tys. jednostek) przełożyła się na znaczny wzrost przychodów, które osiągnęły poziom 38,3 mld euro (35,8 mld w 2017 roku). Rekordowy poziom miał też zysk dywizji pojazdów użytkowych, który przyniósł koncernowi 2,753 mln euro, czyli o ponad 16% więcej niż przed rokiem. Tak dobre wyniki to przede wszystkim efekt znacznego umocnienia na największych rynkach, takich jak region NAFTA, Indie czy Brazylia, oraz systematyczne zwiększanie efektywności produkcji i sprzedaży.

WYPOSAŻENIE – OŚWIETLENIE

Ofensywa LED-ów

Energooszczędne, bezobsługowe, poprawiające widoczność i bezpieczeństwo. Za oświetleniem w technologii LED przemawia nie tylko ekonomia, ale również waga, wielkość i walory estetyczne. Diody LED (Light Emitting Diode) potrzebują mało energii, a przy tym są trwałe i mają duże możliwości. Dzięki małym rozmiarom pozwalają tworzyć świetlne „cudeńka” ku uciesze projektantów i użytkowników pojazdów. To właśnie dzięki nim powstają tzw. inteligentne światła drogowe – o dalekim zasięgu, dobrze doświetlające drogę, jednocześnie nieoślepiające kierowców jadących z naprzeciwka.

Więcej informacji na www.truck-van.pl.
Do ulubionych Truck & Van