Porady i przykłady
Przypomnienie przepisów drogowo - kolejowych.
49 zabitych na przejazdach kolejowych w 2021 roku w Polsce.
Czy wiesz jak rozliczać czas pracy kierowców po zmianach wynikających z Pakietu Mobilności?
Oglądni j nagranie i dowiedz się jak krok po kroku rozliczyć czas pracy kierowców w programu 4Trans.
Przekroczenie granic:
0:00 - 1:59 | obowiązek rejestracji w tachografie
2:00 - 2:41 | przykład
2:42 - 4:07 | weryfikacja w 4Trans
Przekrocze nie granic to nowy obowiązek, który dotyczy wszystkich tachografów:
- Cyfrowych (obowiązkowy wpis od 02. 02. 2022)
- Inteligentnych I generacji (obowiązkowy wpis od 02. 02. 2022)
- analogowych (obowiązkowy wpis od 20.08.2020)
- Na rynku nie ma jeszcze tachografów, które przekroczenia granic zaznaczają automatycznie (inteligentnych II generacji)
- Nowe naruszenie:
brak wpisu kraju przekroczenia granicy
-100 zł za każdy dzień mandatu dla kierowcy
Klasyfikowane jako bardzo poważne naruszenie BPN.
Dotyczy wszystkich kierowców, niezależnie od formy zatrudnienia
- Wpisu dokonuję się w taki sam sposób jak wpisu rozpoczęcia pracy
- W przypadku załogi wpis dokonuje kierowca 1 oraz kierowca 2
- Nie trzeba wprowadzać wpisu kraju zakończenia, aby wprowadzić wpis kraju rozpoczęcia pracy (dotyczy większości tachografów)
- Pracodawca ma możliwość zweryfikowania poprawności wpisu kraju np. w oprogramowaniu 4Trans lub za pomocą systemu GPS
Jakie zapisy weszły do zmienionych polskich ustaw:
0:00 - 3:24 | podsumowanie
3:25 - 6:05 | ryczałty, szczegółowa ewidencja
6:06 - 7:48 | praca w porze nocnej
7:49 - 9:00 | dostosowanie bazy, licencje, informowanie o zatrudnieniach
9:01 - 9:40 | rozszerzenie katalogu dokumentów, kontrole drogowe
9:41 - 13:12 | kary za naruszenia związane z pakietem mobilności
Jakie zapisy weszły do zmienionych polskich ustaw?
- Dla kierowców z ryczałtami za nadgodziny i godziny nocne oraz dla kierowców
pracujących w systemie zadaniowym, jest możliwość wyłączenia z obowiązku
tworzenia ewidencji czasu pracy, ale trzeba wtedy prowadzić indywidualne karty
ewidencji nieobecności kierowcy w pracy z podziałem na rodzaj i wymiar
- Konieczność tworzenia szczegółowej ewidencji czasu pracy dla kierowców z
wyszczególnionymi składnikami na podstawie danych z kart kierowców i
tachografów (uwzględniając punkt poprzedni).
- Pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy w postaci papierowej lub
elektronicznej.
- Konieczność dostosowania bazy do wielkości floty pojazdów - łączna ilość
miejsc parkingowych na wszystkich bazach przewoźnika musi być dostosowana
dla co najmniej jednej trzeciej pojazdów będących w jego dyspozycji.
- Konieczność uzyskania licencji oraz spełnienia warunków zawodu przewoźnika
drogowego dla firm wykonujących międzynarodowe zarobkowe przewozy rzeczy
pojazdami powyżej 2, 5 tony DMC (m. in. baza eksploatacyjna, zarządzający
transportem, zabezpieczenie finansowe na każdy pojazd, licencja oraz wypisy,
świadectwa kierowców). Dodatkowo dla tych pojazdów ustalono kary za
przeważenia zależne od procentowego przekroczenia DMC od 500 do 2000 zł.
- Obowiązkowe coroczne informowanie o liczbie zatrudnionych
pracowników oraz kierowców wykonujących operacje transportowe w
ostatnim roku.
- Skrócenie do 30 dni z 1 roku braku możliwości wydawania nowych świadectw
kierowców w przypadku naruszeń związanych ze świadectwami kierowców.
- Zakaz wykonywania przewozów pojazdami zarejestrowanymi poza terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
- Możliwość kontaktowania się kierowcy z firmą podczas kontroli drogowych, w
celu np. przedstawienia dowodów, których brakuje w pojeździe.
- Znaczne rozszerzenie katalogu dokumentów, które może kontrolować ITD, zgodne
ze zmianami w Rozporządzeniu PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY UE
2020/1055.
Umiejętność radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia jest niezwykle istotnym elementem budowania odpornego społeczeństwa, a to przekłada się bezpośrednio na odporność państwa. W poradniku przygotowanym przez RCB w prosty sposób wyjaśniono, jak przygotować się do funkcjonowania/dział ania w sytuacji kryzysowej, co zrobić, by uniknąć zagrożenia i jak się zachować podczas jego wystąpienia. Sytuacje kryzysowe mogą mieć różne podłoże i nie zawsze musi to być intencjonalne działanie człowieka, ale np. wypadek/awaria w zakładzie przemysłowym, który wykorzystuje w procesie technologicznym niebezpieczne substancje, dlatego warto być przygotowanym. Wiedzieć, co oznaczają np. wyjące syreny, jak się alarm odwołuje, co należy wtedy zrobić. Trzeci odcinek Akademii Bezpieczeństwa RCB przygotowano wspólnie z ekspertem ds. bezpieczeństwa i byłym żołnierzem jednostki GROM Andrzejem Kruczyńskim "Wodzu" oraz rzecznikiem Komendanta Głównego PSP Karolem Kierzkowskim.
0:00 - 2:51 | Kierowca jako pracownik delegowany
2:52 - 10:04 | Kierowca jako pracownik delegowany - przykład uproszczony
10:05 - 16:48 | Kierowca jako pracownik delegowany - przykład praktyczny
Pracownikowi delegowanemu nie wypłaca się diet i ryczałtów za nocleg
Pracodawcy przysługuje prawo obniżenia podstawy wymiaru składek o
równowartość diet za każdy dzień pobytu za granicą:
- Na ubezpieczenie społeczne 100% wartości diety przewidzianej dla danego
kraju, za każdy dzień pobytu pracownika za granicą
- Na podatek dochodowy 30% wartości diety przewidzianej dla danego kraju,
za każdy dzień pobytu pracownika za granicą
*Nie mniej niż prognozowane przeciętne wynagrodzenie (prognoza na rok 2022 =
5922 zł brutto)