Porady i przykłady
Jakie są powody wprowadzenia czasowego zakazu rejestracji nowych firm transportowych?
Jak ie mogą być skutki tych zmian dla branży transportowej w Polsce?
Jakie inne propozycje regulacji są rozważane przez Ministerstwo Infrastruktury?
Ada m omówi trudną sytuację w branży transportowej, z którą borykają się polscy przewoźnicy. Zmniejszenie popytu, rosnące koszty działalności oraz wpływ wojny na Ukrainie to tylko niektóre z wyzwań, które omawiamy. Przedstawimy również różne perspektywy dotyczące planowanych zmian i ich potencjalnych konsekwencji.
Ciekawostki:
W pierwszym kwartale 2024 roku upadłość ogłosiło aż 120 przewoźników!
Pod jednym adresem w Polsce może być zarejestrowanych kilkadziesiąt firm z kapitałem wschodnim.
Propozycje unijnych sankcji mogą ograniczyć możliwość prowadzenia firm z obcym kapitałem w Polsce.
W czasie testowej jazdy symulatorem można:
✅ zobaczyć jak bezpiecznie trenować jazdę i manewrowanie samochodem osobowym, ciężarowym, autobusem lub pojazdem uprzywilejowanym w każdych warunkach pogodowych i drogowych,
✅ sprawdzić w jaki sposób trening na symulatorze pomaga rozpoznawać niebezpieczne sytuacje na drodze i ułatwia podejmowanie lepszych, mniej ryzykownych decyzji,
✅ poznać scenariusze jazdy z trudnym ładunkiem (np. płynnym lub ponadgabarytowym) lub jazdy ''na sygnale'' (pojazdy uprzywilejowane każdego rodzaju).
W tym odcinku:
Rejestracja zagranicznych ciężarówek w systemie SENT - od 1 lipca każdy przewoźnik zagraniczny realizujący transport międzynarodowy z Polski lub do Polski musi zarejestrować się w systemie SENT. Dowiecie się, jakie są wymagania i jak przebiega procedura rejestracji.
Obowiązkowy system TPMS - od 7 lipca wchodzi w życie wymóg posiadania systemu elektronicznego monitoringu ciśnienia w oponach (TPMS) dla wszystkich nowych ciężarówek i naczep.
Firma produkcyjna z własnym działem transportu to niezależność dostaw i niższe koszty transportu. Ale to również cała administracyjna machina potrzebna do rozliczania czasu pracy kierowców w firmie produkcyjnej.
Przykładowo - w fabryce produkującej meble jest 300 pracowników produkcyjnych, magazynowych, administracyjnych, handlowców i 30 kierowców. Fabryka produkuje i eksportuje meble do odbiorców w całej Europie. Niestety czas potrzebny na przygotowanie wypłat kierowców powoduje, że cała firma musi czekać na skompletowanie danych i przygotowanie wspólnych list płac. Zamiast 1-2 dni trwa to czasem 5-6, a nawet dłużej...
Jak obliczyć szybko wypłaty dla kierowców?
Czy kierowcy firm produkcyjnych podlegają pod Pakiet Mobilności?
Magdalena Wit-Wesołowska - psycholog transportu, opowiada o relacjach rodzinnych i budowaniu autorytetu rodzica, gdy jest się w trasie. Odcinek podejmuje niełatwy temat dbania o relację z dziećmi zarówno podczas nieobecności, spowodowanej wyjazdem w trasę, jak i po powrocie do domu.
Międzynarodowy przepływ towarów w dużej mierze opiera się o ustandaryzowane rozwiązania. Nie inaczej jest w przypadku pojazdów, którymi przewozi się produkty, nie wymagające szczególnych warunków transportu. Tak zwane towary neutralne w drogowym transporcie ciężkim zwykle przemieszczają się w skrzyniach ładunkowych naczep i przyczep z systemem przesuwnej plandeki, ułatwiającej wykonywanie załadunków i rozładunków. W dzisiejszym odcinku omawiamy najpopularniejsze warianty takich pojazdów, czyli naczepy kurtynowe typu standard i mega oraz zestawy kubaturowe i systemy wymienne BDF.
Skróty myślowe w przekazywaniu wiedzy, brak zrozumienia mechanizmu diet wirtualnych powoduje, że sporo firm transportowych, specjalistów i biur rachunkowych uznaje stawkę 7824 zł brutto za minimalną stawkę kierowcy w transporcie międzynarodowym.
Jeśli kierowca zarabia mniej niż przeciętna krajowa, to podstawa ZUS jest obliczana dokładnie od takiej kwoty. Jeśli kierowca zarabia np. 15000 zł, a wartość diet wirtualnych wynosi 5000 zł, to ZUS jest obliczany od 15000-5000 = 10000 zł brutto.
Odcinek o mechanizmie obniżania podstawy ZUS i podatku dochodowego kierowcy w transporcie międzynarodowym.